Traktoros szállítás Fendt-szemszögből

Traktoros szállítás Fendt-szemszögből

Miért erőgépekkel szállítanak a mezőgazdaságban? Szükséges rossz ez, vagy jól megfontolt gazdaságossági számítások támasztják alá? Annyi biztos, hogy a terménynek a leghatékonyabban kell a szántóföldről a tárolóba kerülnie.

A modern mezőgazdasági vontatók már nagy sebességre képesek – igaz, 40 km/órára korlátoz a KRESZ. Ezt a tempót tartva megfelelő komfortot nyújt a rugózott első híd és fülke. Régebben a hatékonyság növelése érdekében összeakasztottak két pótkocsit, most már az egy nagy pótkocsi a divat, legyen forgózsámolyos, tandem vagy tridem futóművű.

 

Mennyi az annyi?

Az erőgépek vontatási képességét a gyártási dokumentáció (COC – Certificate of Conformity) adja meg, ebből vezetik át a forgalmi engedélybe, egyértelműen meghatározva a vontatható pótkocsi maximális tömegét. Gyakran találkozni olyan számadattal, amely a vontató tömegével együtt bőven meghaladja a hazánkban engedélyezett 40 tonnás össztömeget. Jogos a kérdés, hogy akkor miért írnak ilyen nagy értéket? A válasz ott kereshető, hogy más országokban, például Svédországban 50 tonna a megengedett össztömeg, így már mindjárt kihasználhatóbb a nagy vontatóképesség. A hazai példánál maradva, egy nagy kapacitású kiközelítő kocsit nem közúti forgalomban, hanem például telepen használva, lehet 40 tonna felett is az össztömeg, hiszen a traktor, a gyár és a minősítő szervezet jóváhagyásával, műszakilag képes erre.

 

Fendt hídzár-menedzsment rendszer

Ha egy mai tandem vagy tridem pótkocsit veszünk alapul, akkor a kanyarodás megkönnyítése érdekében célszerű talaj vagy kényszerkormányzott hátsó híddal megrendelni, hiszen így szántóföldön és szilárd burkolatú úttesten is könnyebb a manőverezés és kisebb a gépkopás. A talajkormányzott kerekek előremenetben önbeállók – mint a bevásárlókocsié -, tolatáskor viszont „becsuklik” a szerelvény, ilyenkor középállásban rögzíteni kell a futóművet, általában hidraulikusan. Nagy menetsebességnél szintén célszerű rögzíteni az önbeálló hidat, mert okozhat váratlan meglepetést: ha megdobja egy útegyenetlenség, elkormányozza a pótkocsi hátulját. A Fendt erőgépekre rendelhető pótkocsi-hídzár kiküszöböli a kezelő hibázási lehetőségét, amennyiben beállítható, hogy előremenetben mekkora sebesség felett zárja a hidat, oldja a rögzítést, majd felgyorsítás után megint reteszel. ABS-es pótkocsin lehetőség van 12 voltos ABS-vezérlő csatlakozó beépítésére, amellyel a traktor vezérli a pótkocsi blokkolásgátlóját, növelve a menetbiztonságot. Külföldön gyakran előfordul, hogy traktorokkal is vontatnak teherautó-pótkocsikat, ezek rendszere 24 voltos, így ha összecsatlakoztatják az erőgéppel, már a világító berendezések sem működnek megfelelően. Van viszont lehetőség átalakító beépítésre, amely 24 voltot „varázsol” a traktor elektromos csatlakozójából, így izzócsere nélkül használható a teherautó-pótkocsi.

 

Milyen legyen a vonószerkezet?

Nyilván a vontatmány jellege lesz ebben a döntő, de itt most a vonószerkezetre térek ki. Egyszerű gyakorlati példa a megértéshez: ha fel akarom borítani a cimborámat, akkor nyilván vállmagasságban próbálom meglökni, valószínű nagyobb sikerrel járok, mintha deréktájon próbálnám. Az erőgépet tehát annál kevésbé lökdösi a pótkocsi, minél lejjebb van a vontatási pont. Ezért terjednek egyre inkább az alsó húzón vontatható pótkocsik. Ez esetben is a holtjátékmentes, ismertebb nevén K80-as golyós kapcsolószerkezet előnyösebb. Ez nyilván tandem és tridem pótkocsik, illetve vontatott munkaeszközök kapcsán jöhet szóba.

 

A klasszikus automatikus vonófej 38 milliméteres vonócsappal 40 milliméteres pótkocsi-vonószemmel passzol össze. (Vigyázat teherautó-pótkocsikon ez a méret is eltérő lehet!) E vonófejek magassága állítható, erre ügyelni kell. Szántóföldön célszerű magasabbra állítani az erőgép vonófejét a pótkocsi vonóháromszögének a bekötési pontjánál, mert így vontatáskor plusz terhelést kap a traktor hátsó hídja, nő az adhéziós terhelés, jobb lesz a kapaszkodóképesség. A szállítás hatékonyságának növelése érdekében kezdenek használni egy nálunk még nem annyira elterjedt módszert is: „dollyval” félpótkocsit akasztanak a traktor után. Ez azért előnyös, mert ahová a nyerges vontató nem tud eljutni (földút, szántóföld) ott egy megfelelő erőgép kényelmesen tudja mozgatni a félpótkocsit.

 

Gyakorlati tapasztalatok

Gyakorlati bemutatón vettünk részt nemrég a Bács-Tak Kft. mélykúti telephelyén, ahol egy 18 tonnával terhelt nyerges félpótkocsi vontatása volt a feladat, nem közúti körülmények között. Vendéglátónk hosszabb távú terveiben szerepel ilyen gépkapcsolatok beszerzése, a településen most épülő szárnyas-vágóhíd kiszolgálásához. A szárnyasok begyűjtéséhez keresik a leggazdaságosabb erőgépet. A Fendt 516 Vario erőgép jól vizsgázott, 8,5 tonnás önsúlyával szépen mozgatta a szerelvényt. Nagy segítség az automatás teherautók komfortját nyújtó, fokozatmentes Vario hajtómű, de a hidropneumatikus hídrugózás és a pneumatikus fülkerugózás jóvoltából a komfortra sem lehet panasz. További kényelmi funkció a két tempomat-fokozat. A hosszú szerelvényt meg kell szokni, hiszen máshogy viselkedik, mint a normál pótkocsi, de a traktor fordulékonysága miatt meglepően jól manőverezhető ez a nem mindennapi gépkapcsolat. E feladat teljesítése után átakasztottunk egy speciális tápszállító félpótkocsira, amelyet normál esetben szintén nyerges vontatóval üzemeltetnek. Sok olyan partnere van a cégnek, akikhez nem vezet szilárd burkolatú út, de a takarmányt el kell hozzájuk is juttatni, ezért alternatíva lehet a jobb kihasználás érdekében, hogy ezeket a fuvarokat is traktorral oldják meg.

 

A traktoros szállítás további előnyei:

  • nincs útdíj fizetési kötelezettség,
  • nem kell tachográf,
  • szántóföldön is tud közlekedni a szerelvény,
  • Fendt erőgépek Vario váltójának köszönhetően optimális a motor fordulatszáma és kedvező az üzemanyagfogyasztás.

 

Reméljük ezzel a cikkel más is kedvet kap a traktoros szállításhoz, még ha nem is mezőgazdasággal foglalkozik.

 

Szöveg és kép: Nagy Róbert, termékmenedzser

Forrás: AXIÁL Híradó 2018. 02. szám 10-11. oldal

Elérhető

Kapcsolódó cikkek