Takarékos fogyasztás a középpontban

Takarékos fogyasztás a középpontban

Az üzemanyagok világpiaci ára folyamatosan emelkedik. A trendet több országban igyekeznek kordában tartani gazdaságvédelmi lépésekkel.

Ha azonban az áremelkedés teljes erejével megjelenik a piacon, akkor az inputanyagok nagymértékű drágulásával együtt immár valóban jelentős költségnyomásra lehet számítani a mezőgazdaságban is. Ez természetes módon átrendezi a gépvásárlási igényeket is, ahol egyértelműen felértékelődnek a kedvező fogyasztású eszközök, az ezt biztosító műszaki megoldások vagy a fajlagosan hatékonyabb nagygépek.

Az üzemanyag felhasználás jelentősége minden iparágban eltérő. Az egyik véglet az IT szektor, ahol a szoftverek létrejöttéhez nem kell gázolaj, a másik véglet pedig az árufuvarozás, ahol nincs bevétel mozgó kamionok nélkül. Az agrárszektorban jellemzően a költségszerkezet közepén helyezkedik el az üzemanyag. Azonban egyéb iparágakkal szemben itt a károsanyag közvetlenül a zöldterületeken jelenik meg, nem véletlenül foglalkozik aktívan a zöldpolitika a mezőgazdasági gépek fogyasztásával is, és okkal növekednek a felhasználók fenntarthatósági elvárásai is. 

Ebben a helyzetben lassan egyetlen termelő sem teheti meg, hogy nem foglalkozik az üzemanyag-felhasználás csökkentésével, például hatékonyabb gépek beszerzésén keresztül. Érdemes azonban alaposan körülnézni a piacon, mert gyakran a modern agrárgépek között is jelentős különbség tapasztalható fogyasztás terén. A CLAAS márka hosszú ideje jelentős hangsúlyt fektet fogyasztás csökkentésére, ezért érdemes közelebbről is megnézni a német gyártó fejlesztéseit.

CLAAS kombájnok


DYNAMIC POWER szoftveres vezérlés - Ez a megoldás automatikusan hozzáigazítja a LEXION és TRION betakarítógépek teljesítményét az üzemi körülményekhez. Részleges terhelés esetén a kombájn mindig a leghatékonyabb teljesítménygörbével halad és akár 10% üzemanyagot is megtakaríthat. Ilyen üzemmódban dolgozik például rendrakásnál. Viszont teljes terhelés mellett, például a magtartály kiürítésénél vagy bekapcsolt szalmaszecskázó esetén a maximális teljesítmény automatikusan aktív marad.

Alacsony vonulási fordulatszám - A LEXION betakarítógépeknek csak percenként 1600 fordulatra van szüksége a közúton való haladáskor. Ennek a technológiának köszönhetően a gép jelentős mennyiségű üzemanyagot takarít meg, ráadásul a zajszint is csökken.

DYNAMIC COOLING – Ez egy változó ventilátoros hajtás, amely teljesen független és a pillanatnyi igényekhez igazodik. A rendszer könnyen megbirkózik az összes külső hőmérséklettel, és megbízható hűtési teljesítményt nyújt. A függönyhatású légáramlás csökkenti a por felszállását, valamint a dinamikus hűtés 20 kW-tal kevesebb motorteljesítményt igényel, és üzemanyagot takarít meg.

CLAAS silózók


 

Automatikus fordulatszám beállítás - Ezzel a funkcióval a sorvégi fordulókban a motorfordulat automatikusan percenként 1400-ra csökken. A szállítójárművek váltásakor történő megállásnál szintén bekapcsol az automatika és akár percenként 1200-ra csökkenti a motor fordulatszámát. Egyenletes közúti haladáskor pedig 1290 fordulatra állítja be a motort, így mindhárom szituációban üzemanyagot takarít meg.

Guminyomás-szabályozás - Ha elkezd esni az eső, vagy nincs tapadás, a gumiabroncsok nyomása könnyen beállítható a vezetőfülkéből. Továbbá a rendszer közúti és a szántóföldi használat közötti váltáskor a gumiabroncsok nyomását automatikusan szabályozza. A csökkentett nyomással kíméli a talajt, illetve maximális vonóerőt tesz elérhetővé, miközben akár 5% üzemanyagot is megtakaríthat.

CEMOS AUTO PERFORMANCE - Az új JAGUAR 900-as silózóval olyan hajtásrendszer vált elérhetővé, ami nemcsak hatékonysága miatt kiemelkedő, de ennek a megoldásnak köszönhetően akár 15% üzemanyagot takarít meg részterheléskor. Az JAGUAR intelligens motorvezérlése és menetelési megoldása a DLG ezüstérmet kapott. A hatékonyság növelése és a fogyasztás csökkentése érdekében a JAGUAR a beállított fordulatszámot állandó értéken tartja, és a terményáram mennyiségének megfelelően szabályozza a motor teljesítményét és a betakarítási sebességet. Így növekvő terménymennyiség esetén csökken a sebesség, kisebb mennyiségnél pedig a motor teljesítménye automatikusan csökken.

CLAAS traktorok

CPS – Ez a fejlesztés nem csak a traktorokban, hanem az összes motorral rendelkező CLAAS gépben elérhető. A koncepcióval a hajtásrendszer legjobb elemeit ötvözik, hiszen a hatékony működéshez valójában nem az egyes elemek teljesítménye a legfontosabb, hanem a teljes rendszer hatékonysága. Éppen ezért az "intelligens erő" vezérelv mentén a CPS a hajtáslánc összes alkotóelemét intelligens vezérléssel kapcsolja össze, ezáltal javítja a gép üzemanyag-felhasználását minden körülmények között. Ez a funkció

CEMOS – Ez egy öntanuló asszisztens rendszer, ami először a CLAAS kombájnokban jelent meg, de a gyártó nemrég a traktorszériákhoz is elérhetővé tette. Ez az első és egyetlen olyan rendszer a piacon, amely nemcsak a traktort, de a gép mögött dolgozó munkaeszközt (például ekét vagy tárcsát) is optimalizálja. Segít a gépkezelőnek a megfelelő súlyozás kiválasztásában, és az abroncsnyomás beállításában is. A CEMOS segítségével növelhető a területteljesítmény, jobb a munkaminőség, és akár 12%-os üzemanyag-megtakarítás érhető el.

 

 

Összeállította: Fejes Tamás, marketing menedzser, Axiál Kft.

Elérhető

Kapcsolódó cikkek