Haszongépjárművek SCR (Selective Catalytic Reduction) kipufogógáz utókezelő rendszere
Mind tudjuk, 2005-ben életbe lépett az Európai Unió kipufogógáz emissziós szabályozásának ún. EURO 4 es fokozata. Ez a fokozat jelentős „károsanyag” kibocsátási csökkentéseket határoz meg a korábbi EURO 3-as fokozathoz képest. Ezeket a határértékeket – motor gyártók - az eddigi módszerekkel már nem - csak kipufogógáz utókezelő rendszerek alkalmazásával - tudják teljesíteni.nAz utókezelő rendszerek egyik leghatékonyabb változata az ún. SCR - Selective Catalytic Reduction technológia.
A rendszer első elemeként - a kipufogóba - egy diesel oxidációs katalizátor (DOC) van beépítve, ami a nitrogén monoxidokat (NO) nitrogén-dioxidokká (NO2) alakítja és a szénhidrogéneket (üzemanyag maradék, részecskék, kenőanyag cseppek), átalakítja vízzé és széndioxiddá, platina és palládium katalizátor jelenlétében.
Ezt a katalizátort egy ún. SCR dob követi, ahol második lépésben karbamid oldatot fecskendeznek a kipufogó rendszerbe, amelyből a felszabaduló ammónia a nitrogén- oxidokat nitrogénné és vízzé alakítja. Az SCR rendszer alkalmazásával teljesíthető az EURO 5-ös emissziós fokozat is.
Ez a karbamid oldat gyakorlatilag NOx redukáló adalék. 37% karbamid és 63% desztillált víz oldata. Az adalék kereskedelmi neve: AdBlue. Természetesen az ilyen rendszerrel szerelt gépjárművek, munkagépek külön AdBlue tartállyal rendelkeznek, amit a futásteljesítmény függvényében rendszeresen fel kell tölteni, „tankolni” kell.Az AdBlue erősen korrozív oldat, ezért speciális korrózióálló, vagy műanyag edényben kell tárolni.
Tárolási hőmérséklet -11 és +30 oC között javasolt.
A termék -11 oC-on megfagy, de felolvasztás után használható. 30 oC –on megindul a termék bomlása, ezért a tároló edényt ne tartsuk ennél magasabb hőmérsékleten, vagy tűző napon. Célszerű kondicionált körülmények között tárolni.
Nagy hidegben, szabadtéren történő álláskor megfagyhat az AdBlue, de a gépek többségében fűthető az adaléktartály. Ez azt jelenti, hogy amíg fel nem olvad az AdBlue, addig nincs is adagolás, tehát ilyenkor nem teljesíti a motor a kívánt kibocsátási normát.
Az AdBlue-t véletlenül se keverjük az üzemanyaghoz, mert nem keveredik azzal, és igen költséges adagoló meghibásodásokat okoz!
Az SCR technikával felszerelt gépeket ajánlatos un. Low SAPS, vagy Mid SAPS - alacsony hamutartalmú - motorolajjal feltölteni, mert az SCR technika nem érzékeny ugyan a motorolaj adalékát alkotó kén és foszfor eredetű hamutartalomra, de az alacsony hamutartalmú olajok használata jelentősen meghosszabbíthatja az utókezelő életét.
Valamint, érdemes mérlegelni, hogy milyen AdBlue adalékot választunk, mert nagyon fontos a megfelelő kémiai tisztaságú adalék használata az SCR rendszer megbízható, és hosszú ideig tartó működéséhez! A továbbiakban az Axiál Kft. kínálatában is megtalálható lesz egy megbízható minőségű AdBlue adalék partnereink részére.
Még fokozhatjuk a biztonságot, ha gépünket adalékolt, prémium üzemanyaggal üzemeltetjük, mert ez is jelentős élettartam javulást okozhat a motorikus rendszerben.