Precíziós gátépítés: Hyundai HX 220 L és Trimble Earthworks GPS

Precíziós gátépítés: Hyundai HX 220 L és Trimble Earthworks GPS

Óriási anyagmennyiségeket megmozgató gátépítés egy centiméteres pontossággal nem túlzás ez? Nem! A Trimble GPS-rendszerrel felszerelt Hyundai forgó-kotrógép embereket, munkaidőt, gázolajat takarít meg, és kiváló minőségű végeredményt produkál.

A 4-es főút építéséhez kapcsolódó nagyszabású földmunkák részeként megmagasítják a Zagyva árvédelmi gátját, és új műtárgyakat építenek Szolnoktól északra. Mozgalmas a környék, megpúpozott négytengelyes billenőplatós teherautók robognak ideiglenes földutakon, dózerek és kotrógépek alakítják ki a rézsűket.

A kivitelezés jelentős részét a szegedi székhelyű PM-Art Deco Kft. vállalta el. Felvonultatott gépparkjának legújabb tagja az AXIÁL-tól vásárolt két Hyundai HX 220 L hosszított lengőgémes kotrógép, amelynek GPS-rendszere Európában az egyik legelső. Fiatal még a 23 tonnás, 180 lóerős munkagép, egy éves 2000 üzemórát teljesített csatornakotrással, iszapkotrással, vízrendezési feladatokkal, gátoldalak profilozásával, autópálya-építéssel. Tartozik hozzá egy zúzófej is, amely nádszáltól 35 centi átmérőjű fatörzsig bármit felaprít és eltakarít az útból. Ahogy állandó kezelője, Béla elmondja, a 250 üzemóránként esedékes kötelező szervizekre helybe jön az AXIÁL szervize, két-három óra alatt végez. Ötszáz óránként nagy-, ezrenként teljes szervizt ír elő a gyártó. Kell is a gondozás, hiszen nagy az igénybevétel.

 

 

Béla véleménye szerint tökéletes a Hyundai kényelme és ergonómiája, és erről magam is meggyőződtem, elfoglalva a fülkét, próbálgatva a kezelőszerveket, ismerkedve a nagy felületű, áttekinthető grafikájú monitorral, amelyről minden szükséges adat leolvasható. Csendes a környezet, nagyon jó a kilátás, minden ügyesen van elhelyezve, úgyhogy a korlátozott belső méretek ellenére sincs klausztrofóbiája az embernek. Az ülés előtt két hosszú, függőlegesen álló kar, ezek vezérlik, egymástól függetlenül a lánctalpakat: lehet változó sebességgel (van lassú és gyors sebességfokozat is) előre-hátra menni, fordulni, helyben forogni. Ugyanez a funkciója a két pedálnak, gyakorlott és ügyes kezelő ezekkel irányítja a kotrógépet, két keze felszabadul. Az egyik joystickkel a gép, a másikkal a gém és a kanál mozgását vezérli, és ehhez utólag csatlakoztattak egy kiegészítést – de erről később.

A Hyundai HX 220 L abban az állapotban, ahogy elhagyta a gyárat, teljes mértékben alkalmas komoly földmunkák hatékony, gyors elvégzésére, a legnehezebb körülmények között is. Mégis felszerelték Trimble GPS-rendszerrel. Miért? Ennek oka a digitalizáció behatolása a szakterületre. Eddig papíron rajzolták meg a tervezők a gátakat, autópálya-töltéseket, majd a helyszínen a földmérő és geodéták tűzték ki földbe ütött kitűzőkarókkal a megvalósítandó felületet. Természetesen mindezt több menetben, és azután ellenőrizni is többszörösen kellett a munkát. A mai munkaerőhiányban egyre nehezebb embereket találni erre, de már nem is szükséges, hiszen a tervek számítógépen készülnek, és pendrive-on érkeznek a munkahelyre.

 

 

Ott már nem kitűzőkarókat használnak, hanem telepítenek egy Trimble GPS bázisadót, amely centiméter-pontos pozíciójeleket ad a kotróra szerelt két vevőantennának, illetve a központi egységnek. A betáplált adatok alapján a kotrógép már pontosan „tudja”, milyen felületet kell kialakítani. A rendszerhez tartozó képernyőn egy időben akár többféle kép is lehívható a kanál pozíciójáról, mozgásáról, látni lehet a tervezett és a pillanatnyi pozíció különbségét.

A kimondottan ehhez a Hyundai típushoz készült rendszer beépítése nem kis feladat volt, hiszen rákötötték a hidraulika vezérlőtömbjére is, sok-sok csőbekötéssel. Ettől kezdve először csak úgy használták, hogy csipogással jelezze a névleges pozíció elérését, majd a második fázisban már a Trimble vezérli a gém és a kanál mozgásait. Abszolút pontos, szép sima, egyenletes, pontosan terv szerinti rézsűt képezve. Akár én is felcsaphatnék vele gátépítőnek.

 

 

Persze Béla keze alatt bontakoznak ki igazán a gép képességei. Ha például 50 centiméternyi plusz töltést hagytak a dózerek, azt két menetben „lenagyjázza”, a harmadik húzás már 5 centis pontosságú, végül automatával egyszerre lehúzza a maradékot. A kiegészítő joysticken beállíthatja, mennyi legyen az esetleges ráhagyás, későbbi ülepedésre. Most három állásból megvan a munka, a régi módszer szerint öt-hat kellett. Messze nem zsibbad el annyira a gépkezelő agya a monoton ismétlődő műveletektől. Jelentős a gázolaj- és a gépkopás-megtakarítás, nem kell geodétát hívni a segédjeivel, nincs szükség kiigazító utómunkálatokra, egyből jó az egész. A Zagyva-töltésen, nehéz, agyagos földben, nyolc-tíz méter széles fogásokkal, napi 300-500 méter készül el. A 400 literes tankból 130-150 liter gázolaj fogy el ezalatt.

Bundula József, a PM-Art Deco Kft. ügyvezetője biztos benne, hogy egy-két év alatt megtérül a Trimble rendszer költsége. Kellett egy kis vagányság, hogy belevágjon, hiszen Európában az elsők között Hyundai HX 220 L-be ez a típusú Trimble GPS vezérlés telepítve. Rövid idő alatt kiderült, hogy minden kifogástalanul működik, a Hyundai és a Trimble is hozza, amit vártak tőle, garantáltan első osztályú munkát kapnak a megrendelők, és nagyot nő a kivitelező vállalkozás hatékonysága.

 

Szöveg: Karlovitz Kristóf, szakújságíró

Fotó: Leitmann Zsolt

Forrás: AXIÁL Híradó 2019. 05. szám

 

 

70. jubileumát ünnepelte a Reneszánsz Kőfaragó Zrt.

 

Az AXIÁL Kft. partnere, a Reneszánsz Kőfaragó Zrt. 2019. október 1-jén ünnepelte 70. jubileumát. A rendezvényen a süttői cég egy kétmilliárd forintos beruházást is átadott, mellyel tovább növeli gyártási kapacitását és új munkahelyeket teremt. >>

 

Elérhető

Kapcsolódó cikkek