Ez utóbbi lehet a hagyományos értelemben vett szerves- vagy istállótrágya, de igen gyakran előforduló igény a mésziszap vagy a komposzt kijuttatása is. Persze, az sem elhanyagolható kérdés, hogy mekkora traktorunk van az elvégzendő feladathoz. A kiválasztáshoz nyújt széles választékot a német ANNABURGER gyár szervestrágyaszóró pótkocsijaival.
Az ANNABURGER univerzális trágyaszórók mindegyik kategóriája kiváló napi teljesítményre képes.
A gépek jellemzője a stabilitás, amit az alváz és a felépítmény konstrukciója biztosít. Az alváz kereszttartói egymáshoz közel helyezkednek el a hosszú élettartam érdekében. A trágyaszórók nagy méretükhöz képest meglepően könnyűek, mert acél trapézlemez oldalfalakat használnak.
A szórószerkezet fontos jellemzője a pontos adagolás, ami a DLG által is tesztelve lett, melynek eredménye szerint maximálisan teljesíti a szigorú németországi szervestrágyaszórási előírásokat is. A szórás pontossága vízszintesen és függőlegesen egyaránt optimális.
A trágyaszórók kaparóléceinek csekély a súrlódási ellenállása, így a kopás minimális szintre lett szorítva. Az erős láncok kényszer-vezetéséről vezetősínek gondoskodnak – ez csökkenti az oldalra húzó erőket és védi a lánckerekeket. A láncfeszesség automatikusan szabályozott. Ez azt jelenti, hogy a feszítőerő mindig optimális.
Nyírócsavarok és csuklók védik a tépőhengereket a túlterhelésektől és a tépőkések a lelazulástól is védve vannak.
A szórószerkezet előtt elhelyezett, szabályozható magasságú hátfal hidraulikusan állítható, ami azt jelenti, hogy a trágya precíz adagolása a traktorból elvégezhető. Ez az adagolási lehetőség különösen mész szórásakor fontos.
A trágyaszórók 9,5 és 30 tonna megengedett össztömeggel készülnek, tandem vagy tridem futóművel.
Fontos jellemzője az ANNABURGER univerzális trágyaszóróknak, hogy további felhasználási területük is van, a silószállítás. A hátfal cseréjével (pl. egy villás targonca segítségével) és magasító felszerelésével gyorsan és helyben átalakíthatók silószállító pótkocsikká. Ezen kívül ezek az univerzális trágyaszórók jól beilleszthetők az ANNABURGER cserefelépítményes rendszerébe is.
A nagy szilárdságú alvázak, precíz hegesztéssel lettek összeépítve annak érdekében, hogy minden körülmények között helytálljanak. A merev vonórudak mellett elérhető mechanikusan (parabolarugós) vagy hidraulikusan csillapított változat is.
Az alapkivitelű pótkocsik 25 és 40 km/h-ra tervezett BPW futóműveket kapnak, de opcióként rendelhető 60 km/h-s kivitel is. Mérettől függően tandem vagy tridem tengelykombinációkat találunk többféle felfüggesztéssel. A legegyszerűbb az ingás felfüggesztés, ami alacsonyabb komfortjához nagy stabilitás párosul. Egyszerű felépítés és működés jellemzi a laprugózású alvázakat, ahol a járószerkezetet parabolarugók csillapítják. Ez ideális a rutinszerű szállításokhoz nagyobb sebességnél, első sorban sík terepen.
A csúcsot a hidraulikus futóművek jelentik. A járószerkezet magas szintű követelményeket teljesít, így tökéletesen alkalmas a nagy sebességű szállításokra a szántóföldön és a közúton egyaránt. A hidraulikus rugózási rendszer kiváló kényelmet és stabilitást biztosít: folyamatos terhelés alatt és durva terepen. A széles, nagy térfogatú gumiabroncsokkal felszerelt pótkocsik különösen jól használják ki ennek a járószerkezetnek az előnyeit.
Az ANNABURGER által gyártott mezőgazdasági pótkocsik guminyomás-szabályozó rendszerrel szerelhetők fel: ez megkönnyíti a gumiabroncsok nyomásának beállítását a fülkében ülve – egyetlen gombnyomással kapcsolhat át a szántóföldi nyomásértékről a közútira. Ez a következő előnyöket biztosítja: csökkentheti az üzemeltetési költségeket a kisebb üzemanyagköltséggel, a gumiabroncsok kopásának kisebb mértékével, emellett optimális talajnyomás állítható be.
Egyes trágyaszóró típusok futóművei önbeálló tengelyt is tartalmaznak a fordulékonyság érdekében. A gyártó azonban kényszerkormányzást is kínál hidraulikus vagy elektronikus konstrukcióban, melyek segítségével nincs kihívás a gépkezelőnek a kanyargós utakon.
Szöveg: Sebesi István, termékmenedzser
Kép: ANNABURGER