Öntvénytől a kész MULTI CROP CRACKER szemroppantóig

Öntvénytől a kész MULTI CROP CRACKER szemroppantóig

A JAGUAR szemroppantója a kukoricanövény feltárásának szíve. A magas minőségű öntvényeket először előkészítik, majd századmilliméter pontossággal összeszerelik.

Az alapanyag

A CLAAS szemroppantója kiváló minőségű acél alapanyagból készül. A középső és jobb oldali hengereken felismerhető egy spirálnút is. További feldolgozással ebből lesz a szabadalmaztatott SHREDLAGE szemroppantó hengerek speciális profilja.

 

  1. Fogak marása

A fűrészfog-profil kialakításához az öntvényt merőlegesen befogják egy marógépbe, és keményfém marófej halad lassan végig rajta lentről felfelé. Ezalatt mind a marószerszám, mint az öntvény 90 fokban forog egymáshoz képest, szinkronizáltan.

 

 

  1. Indukciós edzés

A következő munkafolyamatban, az indukciós edzés közben, indukciós tekercs mozog alulról felfelé a hengertest mentén, izzásig hevítve a henger azon részét, amelyet éppen körbevesz. Közvetlenül a tekercs alatt az izzó részeket zuhany hűti vissza. Ezzel a hőkezeléssel nyeri el a megfelelő keménységét a szemroppantó profilja.

 

  1. Tengelycsonkok helyének kimarása

A harmadik megmunkálási fázis a roppantóhengerek kimarása. Ott, ahová később a tengelycsonkokat – amelyekre aztán a nagy teherbírású csapágyak kerülnek – szerelik fel, egy marószerszám kimarja a henger belső felületét. E munkafolyamat pontossági tűréshatára a milliméter századrésze. A marás után a hengerek elhagyják a gyárat, keménykrómozásra egy külső szolgáltatónál.

 

 

  1. O-gyűrűk, és csapágytartó tengelycsonkok felszerelése

A készre krómozott hengereket visszaszállítják a gyárba, ahol aztán a több állomásos előszerelő műhelyben folytatják útjukat. Az első állomáson az O-gyűrűket és csapágyperemeket préselik a hengertestbe, majd a csapágytartó tengelycsonkokat szerelik fel.

 

  1. Kiegyensúlyozás

A második állomáson kiegyensúlyozzák a hengereket. A mérőkészülék a bal és a jobb oldalra külön-külön megmutatja az egyenlőtlenségeket. A módszer eltér például a teherautók kerekeinek ólomsúlyos „centírozásától”, (pozitív kiegyensúlyozás), mert a szemroppantóba kis lyukakat fúrnak (negatív kiegyensúlyozás), tehát anyagmennyiséget eltávolítva egyensúlyozzák ki.

 

 

  1. Tömítések, csapágyak és szíjtárcsák előszerelése

A további előszerelési műveleteket kettesével végzik el a szemroppantó hengerpárokon, amelyeket azután beszerelnek a szemroppantó házba. Először a labirintus-tömítéseket és az önbeálló golyóscsapágyakat, majd a szíjtárcsákat és ékszíjtárcsákat szerelik fel. Hogy a csapágy könnyebben felcsússzon a tengelyekre, viszont üzem közben ne forogjon meg rajta, indukciós eszközben felmelegítik, biztosítva a megfelelő illesztést.

 

  1. Végső összeszerelés

Itt alakul ki az ismert MULTI CROP CRACKER (MCC) szemroppantó teljes képe. Először az alapvázat szerelik össze, annak minden vezető- és csúszósínjével, azután szerelik be a roppantóhengereket a csapágyaival. Ezt követi a hézagállító rugók és hidraulika-munkahenger felszerelése, amit a központi zsírzó, majd a szemroppantó fedél összeszerelése követ. A roppantóhézag beállítása és ellenőrzése után a MULTI CROP CRACKER (MCC) szemroppantó hengerek közvetlenül a harsewinkeli gyár JAGUAR-szerelősorához kerülnek. Azt, hogy egy megrendelt JAGUAR-ba mindig a megfelelő szemroppantó épüljön be, a „just-in-time” logisztikai készletgazdálkodási stratégia biztosítja.

 

 

Szöveg: Mihalovics Tamás, igazgatóhelyettes, CLAAS üzletág

Képek: CLAAS

Forrás: Agritech 2020. 01. szám

 

 

A JAGUAR új csúcsmodellje

 

A CLAAS bemutatta a TERRA TRAC gumihevederes járószerkezettel is elérhető JAGUAR 990-et, a 900-as silózó sorozat legújabb csúcsmodelljét. Lássuk a „vetésizöld” gép újdonságait! >>

 

Elérhető

Kapcsolódó cikkek