Megújultak a CLAAS silózói

Megújultak a CLAAS silózói

A CLAAS tervezőmérnökei ismét megvizsgálták kedvenc nagymacskáinkat, hogy tovább fokozzák hatékonyságukat. A gyártó nemrégiben egy teljesen új modellel, és a 800-as, 900-as széria többi modelljét is érintő változtatásokkal rukkolt elő.

Maximális hatékonyság akár 925 lóerőig

A 900-as JAGUAR sorozat új csúcsmodellel, a 990-essel bővült. MAN V12-es motorjának lökettérfogata 24 liter, maximális motorteljesítménye 925 LE/680 kW, illetve 850 LE/625 kW a JAGUAR 980-ban. Újdonság a soros hathengeres, 16 literes, 790 LE/581 kW kifejtésére képes MAN D4276 motor a JAGUAR 970-ben Teljesítményosztályában a JAGUAR 970 fogyasztja a legkevebbet egy tonna silózott terményre vonatkoztatva.

Nőtt a 960 és 940, illetve a 800-as sorozatból a JAGUAR 880 és 860 modell teljesítménye is. Mindegyik új motor teljesíti az adott piac érvényes károsanyag-kibocsátási normáit, egészen a Stage V-ig. A JAGUAR 960-840 modellek kipufogógázát dízelrészecske-szűrővel kombinált szelektív katalitikus redukcióval (SCR) kezeli.

 

 

Dinamikus kormányzás

A táblavégi gyors fordulások most egyszerűbbek, mint valaha, a JAGUAR 900-as dinamikus kormányzásával. A CEBIS-ben beállított programot aktiválva 10 km/órás sebességig 2/3-os kormányforgatás elegendő a megforduláshoz, majd a 10-20 km/óra között szükséges kormányfordulatok száma dinamikusan megnövekszik. 20 km/h-tól a nagy sebességű biztos vonuláshoz ismét a szokásos, két és fél kormányfordulat szükséges a megforduláshoz.

 

Érintőképernyős CEBIS

Egységesen a JAGUAR 900 és 800-as család is alapfelszereltségként kapja meg az új érintőképernyős CEBIS-terminált, gyorsabb és kényelmesebb hozzáféréssel a gépfunkciókhoz. A terminál többféleképpen állítható, mozgatható. Ha a monitort teljesen a kartámasz mellé kifordítja a kezelő, akkor például fekvő kukorica betakarítása közben még jobban ráláthat a teljes adapterre.

A JAGUAR és annak beállításai négyféleképpen kezelhetők:

  • Egyszerűen, az érintőképernyőre koppintva, az új CEBIS terminálon közvetlenül hozzá lehet férni minden gépfunkcióhoz.
  • Hét beállítás elmenthető kedvencként, majd a CMOTION menetkar kapcsolóival behívhatók.
  • CEBIS forgó-nyomókapcsolóval.
  • Közvetlen beállítás a kartámasz melletti kapcsolókkal.

 

 

Pontos adalékanyag-adagolás a legjobb takarmányminőségért

A JAGUAR intelligens adalékkijuttató rendszerei jelentik a kitűnő takarmányminőség alapját: a pontos kijuttatás történhet vagy a 375 literes alaptartályból koncentrált adalékanyagok esetében az új duplafalú ACTILISIER 37-ből. A szigetelésnek köszönhetően még magas külső hőmérséklet esetén is megmarad a koncentrátum minősége. A szivattyú pontosan adagol a 0,2-20 l/óra vagy áteresztéstől függően a 10-50 ml/tonna tartományokban.

A közeli infravörös-érzékelővel meghatározott szárazanyag-tartalom szolgáltat beállítási referenciaértéket a szecskahossz és a kijuttatandó adalékanyag mennyiségének megállapításához. Az új hard- és szoftvernek köszönhetően a NIR szenzor kukorica mellett most már fűfélékről is pontos adatokat biztosít. A szárazanyagtartalom mellett NIR-szenzor terményfajtánként, azok különböző beltartalmi értékét is meg tudja határozni, például keményítő- (nem fűben), nyersrost-, fehérje-, hamu-, zsír-, és cukortartalom (csak fűben).

Ezek az adatok felhasználhatók például a takarmányadagolás meghatározásának alapjául, a silóban lévő energiatartalom meghatározásához (keményítő), a különféle takarmányminőségek (nyers hamu) azonosításához vagy a fajták közötti különbségek ellenőrzéséhez.

 

Megerősített forgókoszorú

Az új, megerősített „XL” kifúvótorony- forgókoszorú a JAGUAR 990-950 típusokhoz rendelhető. Kopásálló hajtáselmeivel és erőteljes hidraulikus hajtásával nagyobb biztonságot ad nagyobb terhelésnél, például domboldalban, illetve két, három közbetéttel kiegészített kifúvótoronynál.

 

Új V-MAX dob és alapfelszereltség a hidraulikus előtömörítés a JAGUAR 900-ban

42 késsel és percenként 25.200 vágásra növelt frekvenciával különösen nagy az új V-MAX 42 szecskázódob áteresztése. A motorteljesítmény teljes kihasználásakor, rövid, 3,5-12,5 mm közötti szecskahosszal, a legjobb szecskaminőséget nyújtja.

Nagyobb szecskahosszhoz például fűben, vagy SHREDLAGE esetén, a kések harmadával használható a dob. Az új V-MAX 42 opcióként a JAGUAR 990, 980 és 970 modellekhez érhető el.

Az intelligens vezérlésű hidraulikus előtömörítéssel állandóan egyenletes, jó a vágásminőség, és ez már alapfelszereltsége a 900-as sorozatnak. A nyomástárolás hidraulikus munkahengerek, különböző funkciógörbék alapján, a terményfajtáknak és a változó rétegvastagságoknak megfelelően, automatikusan igazítják az előtömörítő erőt, így nehéz betakarítási körülmények között is egyenletes a szecskázási minőség.

A maximális üzembiztonság érdekében átdolgozták a behúzóházat. A megerősített behúzóhengert a legnagyobb áteresztésre méretezték, és az előtömörítő hengerek oldalán nagyobb zárólemezek csökkentik a szennyeződést, a zajt, a köszörűház is jobban szigetelt. A hengerek szorítós rögzítése megkönnyíti a karbantartást. A szecskázódob csapágyainak élettartama megkétszereződött. A hidraulika-gyorscsatlakozók megkönnyítik a behúzó- és a szecskázó egység karbantartását.

 

 

CEMOS AUTO PERFORMANCE

A legfontosabb újítások közé tartozik a 900-as széria CEMOS AUTO PERFORMANCE asszisztens, amely nemcsak újabb terhet vesz le a kezelőről, hanem akár 15 százaléknyi gázolajat takarít meg. A CEMOS AUTO PERFORMANCE funkcióval a JAGUAR állandóan tartja a beállított fordulatszámot, és a betakarított termény mennyiségének megfelelően szabályozza a motorteljesítményt, a sebességet. Ha nő a terménymennyiség, először megnöveli a motorteljesítményt, majd csökkenti a menetsebességet. Kisebb terménytömegnél automatikusan csökken a motorteljesítmény, így állandóan marad a fordulatszám, nem lesznek kiugró teljesítménycsúcsok. Mindez egyenletes terményáramot eredményez, nagy üzembiztonsággal és alacsonyabb fogyasztással.

 

TERRA TRAC – Tökéletes közúti közlekedés

Évtizedes tapasztalatainak köszönhetően tökéletesen integrálta a CLAAS a TERRA TRAC járószerkezetet a JAGUAR 960 és 990 silózókba. Lengő felfüggesztése a legnehezebb körülmények között is beválik. Robusztus ütközők korlátozzák a vertikális mozgást, felfelé 10, lefelé 13 fokkal tud kilengeni a futómű.

Zöldtakarmány betakarításakor a TERRA TRAC a fordulókban egyedi megoldással kíméli a tarlót: a támkerekek hidraulikusan lenyomódnak, az első hajtókerekek kiemelkednek, körülbelül harmadával csökken a felfekvő felület. Ezáltal látványosan csökkennek a növény nyíróerőkből származó sérülései. A kieli szakfőiskola mérései megmutatták, hogy a kiemelt hevederes járószerkezet talajnyomása kisebb a kerekes gépekénél.

A JAGUAR 960 TERRA TRAC utakon is könnyen közlekedik. 635 mm széles gumihevederrel a külső szélesség három méter alatt marad, nagyon egyszerű engedélyeztetni közúti közlekedéshez. 890 milliméteres gumihevederrel sem szélesebb a gép 3,5 méternél. A rugózott járószerkezet akár 40 km/órás sebességet tesz lehetővé, a legjobb menetkényelemmel. A nagyobb tengelytávnak és a jobb oldali gumiheveder fölötti széles szerelőnyílásnak köszönhetően nagyobb a hely a szemroppantó ki-, illetve beszereléséhez.

 

 

JAGUAR 800 erősebb adapterhajtással

A JAGUAR 800 megerősített, négypályás ékszíj-adapterhajtásával a JAGUAR 870-en és 880-on is használható a DIRECT DISC 600 direktvágó adapter. (A JAGUAR 880 típus kizárólag angliai, írországi és olaszországi piacra készül.) A JAGUAR 800 sorozat első hídját is átdolgozták. A rendszernyomás növelése 11 százalékkal fokozza a hidrosztatikus járószerkezet húzóerejét, nehéz körülmények között is tartalékot nyújtva.

 

További információért keresse munkatársainkat!

 

Szöveg: Mihalovics Tamás, termékmenedzser

Kép: CLAAS

 


 

Gönye Richárd, szervizmérnök

A CLAAS-nak a kombájn mellett kétségkívül az önjáró szecskázó a másik zászlóshajója. Több évtizedes múltra tekint vissza a fejlesztése és ez egyértelműen látszik a gépcsalád minden jellemzőjén. Viccesen szoktam mondani, hogy lehet velem vitatkozni, melyik márkájú bálázó jobb, de hogy önjáró silózóban nincs párja a CLAAS JAGUAR-nak – ebben, 19 év tapasztalatával, biztos vagyok! Legfőbb erőssége, hogy technikában mindig a piactársak előtt jár egy lépéssel és emellett a minősége is kiemelkedő. Biztos vagyok benne, hogy az új széria sem lesz más.

Érdemes megemlíteni, hogy a CLAAS JAGUAR szecskázók és a CLAAS LEXION kombájnok fejlesztése bizonyos pontokon „összeér”. Elsősorban elektronikában és hidraulikában, de említhetném a POWER TRAC összkerékhajtást is.

A legnagyobb előrelépés a jelenlegi szériában egyértelműen az új kezelő platform. Egyik ékköve az érintőképernyős fedélzeti monitor, amellyel gyerekjáték kezelni és beállítani a gépet. Az újdonságok közül kiemelném a CEMOS AUTO PERFORMANCE komplex (gép és motor oldali szabályzási rendszert, a nagy területteljesítmény és a kedvező fajlagos fogyasztás egyértelmű zálogát.

Az új szecskázó szériában a gépkezelő tehermentesítése az egyik legnagyszerűbb dolog! A gép menetét folyamatosan szabályozza a CEMOS AUTO PERFORMANCE. GPS vagy AUTOPILOT kormányoz, rendkívüli pontossággal. A kocsikat 3D kamera alapú AUTO FILL tölti, rakodja automatikusan. Az egész folyamat akár több száz kilométerről is felügyelhető és elemezhető a TELEMATICS rendszerrel.

Már idén érkeznek hozzánk gépek az új szériából. Szervizszerelőink képzése folyamatos, és mindig felkészülünk az új szériák érkezésére, még ha csak finomítottak is a jól bevált gépalapok jelentős részén.

Természetesen, egy új széria mindig tartogat kihívásokat. Az elektronika térhódítása a modern gépekben rendkívül előnyös a felhasználóknak, ugyanakkor komoly feladat e rendszerek kezelése, beállítása és javítása.

Egyre több a műszakilag bonyolult berendezés a gépekben, hogy azok minél jobb kihasználtsággal, gazdaságosabban dolgozzanak. Nagyon fontos azonban tudnunk: megfelelő karbantartás, gondos alapbeállítás, kalibrálás nélkül ezek nem biztosítják azt az előnyt, amelyért tulajdonosuk megvásárolta.

 

 

Ne engedjük, hogy a legrosszabbkor hagyjon cserben a betakarítógépünk!

 

Hogyan kerülhetjük el a betakarítógépek, bálázók károsodását, és hogyan előzzük meg a kombájn- és bálázótüzeket? E kérdésre kereste a választ az Agroinform.hu legújabb körkérdésében. >>

 

Elérhető

Kapcsolódó cikkek