Ebben a cikkünkben azt mutatjuk be, hogy az AXIÁL által sikeresen forgalmazott CLAAS JAGUAR „vadmacskák” hogyan teljesítik ezeket.
Hajtásrendszer és motor
A JAGUAR hajtásrendszere úgy van kialakítva, hogy a legfontosabb részegységei egy ékszíjon keresztül kerülnek meghajtásra, közvetlen a keresztirányban beszerelt motor főtengelyéről. Ez a megoldás nagy hatásfokú erőátvitelt biztosít, ugyanakkor alacsony értéken tartja a fajlagos energiaszükségletet, sőt ezen felül mindez egy nagyon megbízható, és minimális karbantartást igénylő konstrukció.
A JAGUAR silózók erejét típustól függően modern vezérléssel szerelt 12 hengeres MAN és 6 hengeres Mercedes-Benz motorok adják, 408 lóerőtől egészen 925 lóerőig. Az összes motor természetesen teljesíti a Stage V károsanyag-kibocsátási normát. A TÜV Nord által végzett 2018-as összehasonlító tesztek során az 585 lóerős JAGUAR 950 164,5 t/h teljesítménnyel dolgozott, míg az üzemanyag fogyasztása messze jobb volt a többi piactárs géptől: 1 tonna betakarított kukoricára vetítve csak 0,53 litert gázolajat fogyasztott.
Támogatás, nagyobb hatékonyság és alacsonyabb fogyasztás
A CEMOS a CLAAS elektronikus gépoptimalizáló rendszere, amelyen belül a CEMOS AUTOMATIC az összes olyan funkciót magába foglalja, amelyek automatikusan optimalizálják a gépet és az adott folyamatot. A CEMOS AUTO PERFORMANCE a JAGUAR intelligens motorvezérlési és menetelés szabályozási megoldása, amely még DLG ezüstérmet is kapott. A hatékonyság növelése és a fogyasztás csökkentése érdekében a JAGUAR a beállított fordulatszámot állandó értéken tartja, és a terményáram mennyiségének megfelelően szabályozza a motor teljesítményét és a betakarítási sebességet. Növekvő terménymennyiség esetén csökkenti a sebességet és növeli a motorteljesítményt. Alacsonyabb terménymennyiségnél pedig a motor teljesítménye automatikusan csökken a sebesség pedig nő.
5+1 dolog, amely a CEMOS AUTO PERFORMANCE mellett szól:
- Állandó motorfordulatszám az egyenletes betakarításhoz
- Egyenletes terményáram a magas üzembiztonság érdekében
- Alacsony üzemanyagfogyasztás a hatékony fordulatszám tartományban történő menetelés által – főleg részterhelés közben
- „Stresszmentes” silózás hirtelen terhelésváltozások nélkül
- Gépkezelő tehermentesítése nehéz betakarítási helyzetekben
- Egy a CLAAS által végzett teszt során egy JAGUAR 990-es DIRECT DISC 600-as adapterrel teljesnövény betakarítás során a CEMOS AUTO PERFORMANCE megoldásnak köszönhetően 7% nagyobb területteljesítményt ért el úgy, hogy közben tonnára vetített fajlagos fogyasztása pedig 12%-kal alacsonyabb volt, mint amikor a CEMOS funkció nem volt bekapcsolva!
Még több kezelőtámogató megoldás
Az AUTO-FILL automatikus szállítójármű-feltöltő rendszer működése digitális 3D képelemzés elvén alapul. A rendszer leveszi a kifúvótorony vezérlésének terhét a gépkezelőről, oldalra és hátra felé történő kifúvás esetén is. Fogáskezdés üzemmódban kiválasztható, hogy melyik irányba történjen a kifúvás. A hátrafelé történő automatikus kifúváskor csupán a kívánt becsapódási pontot kell megadni. Oldalszélben vagy meredek lejtőkön a becsapódási pontot balra vagy jobbra lehet korrigálni.
Az OPTI FILL optimalizált toronyvezérléssel kényelmesen irányítható a kifúvás. A 225 °-os elfordulási szög által kiválóan nyomon követhető a szállítóeszköz megrakása. A torony mozgatásakor a terelőlemez automatikusan vezérlésre kerül, mégpedig úgy, hogy a szállítójármű töltése menetiránnyal párhuzamosan történik. A toronyfordító automatika segítségével pedig két pozíció előre beprogramozható, így a fordulókban a torony könnyen átfordítható. A munka végeztével pedig a kifúvótorony egy gombnyomásra automatikusan visszaáll parkolóállásba.
Sorfüggetlen kukoricaadapterek is követik az általában sorra vetett kukoricát. Itt a főszerep az AUTO PILOT rendszeré: két érzékelőcsáp egyenként egy kukoricasort tapogat le. Az ezektől érkező jelek kormányzási impulzusokká alakulnak át. A kétsoros letapogató 37,5-től 80 centiméteres sortávolságig teszi lehetővé az automatikus kormányzást. (146835)
Sok gépkezelő kevesebb erőfeszítéssel akar a szántóföld végén megfordulni. Normál esetben a gép a kormánykerék kb. 5 teljes elforgatásával fordul át az egyik oldalról a másikra. Az új dinamikus kormányzásnak köszönhetően 10 km/h alatti sebességnél elég a kormány ⅔ -os elforgatása a megforduláshoz.
A jó takarmány megfelelő tömörítést igényel
A JAGUAR 900-as sorozatnál alapfelszereltség a hidraulikus előtömörítés. A nyomástárolóval felszerelt két hidraulikus munkahenger határozott nyomást gyakorol a terményáramra. Speciális jelleggörbéknek köszönhetően az előtömörítő erő automatikusan alkalmazkodik a különböző növényekhez és a terményáram változó rétegvastagságához. Amikor csökken a rétegvastagság, az előtömörítő henger mindig egyenlő nyomással hat a terményre. Így jó marad a szecskaminőség még akkor is, ha a JAGUAR kihajt az állományból vagy lassabban kell haladnia a egyenetlen hozamú állomány miatt.
SHREDLAGE® = minőségi takarmány
A növényi részek intenzív feltárása többszörösére növeli a szecska felületét, ami a siló jelentősen jobb bakteriális erjedéséhez, és mindenekelőtt a tehenek jobb emésztéséhez vezet. A Wisconsin Egyetem (USA) kutatásai bizonyítják, hogy a SHREDLAGE® jelentősen megnövelte a kukoricaszilázs strukturális hatását a bendőben, és javította az összes növényi részben megtalálható keményítő rendelkezésre állását. Ezentúl javítja a szilázs bendőbarát struktúráját is, ezzel együtt pedig az állatállomány egészségét. A SHREDLAGE® további előnyöket biztosít a tejtermelőknek. A keményítő optimális emészthetősége miatt kevesebb abraktakarmány hozzáadására van szükség. A strukturális takarmányok – mint például a szalma – adagolását szintén csökkenthetjük, vagy akár teljesen el is hagyhatjuk, így további költségeket takaríthatunk meg.
Szöveg: Mihalovics Tamás, CLAAS-gépüzletág, igazgatóhelyettes, AXIÁL Kft.
Fotók: CLAAS