Forgatás gyorsan, sekélyen

Forgatás gyorsan, sekélyen

A Cruiser XL a 15 cm-es max. munkamélységével alkalmas aratás után tarlóhántásra és szalmaterítésre; ősszel-tavasszal magágy-készítésre; könnyűkultivátorként mechanikus gyomirtásra, tavasszal a talajfelszín levegőztetésére, lazítására, egyengetésére.

A forgatás nélküli talajművelés hazánkban is egyre elterjedtebb, a szántás ezzel párhuzamosan veszít jelentőségéből. Tavaly például olyan száraz volt az ősz, hogy nem lehetett szántani – összetört volna minden, az eke sok helyen bele sem ment a talajba. Ráadásul a forgatás nélküli talajműveléssel kevesebb a menetszám, kisebb az energiafelhasználás, ezáltal a költség is, kevesebb az elpárolgás és a taposás, valamint egyenletesebb, a további elmunkálás szempontjából kedvezőbb a kapott talajfelszín.

 

 

A Cruiser a forgatás nélküli, sekély és középmély talajművelés eszköze, 5-től maximum 15 centiméter mélységig lehet vele dolgozni. Jellemzően aratás után, tarlóhántáshoz használják. Amikor ősszel, például egy Tiggerrel eldolgozott kukoricaföld tavaszra visszakeményedik, s becserepesedik a talajtető, Cruiserrel remekül fel lehet szedni. A Cruiserbe nem kell simító, mivel a vontatott gépek hat sor kapája annyi földet visz magával, hogy nincs szükség plusz eszközre.

A biogazdaságokban is kedvelt eszköz, hiszen ott nagyon sokszor sekélyen kell dolgozni a gyomirtó-hatás miatt. A keskeny kapák a gyomokat a teljes keresztmetszetben kihúzzák a felszínre, ahol elszáradnak. Az AKG-pályázók természetesen nagyon kedvelik a forgatás nélküli talajművelést, nem csoda, hogy közülük sokan választottak Cruisert.

Őszi és tavaszi magágy-készítésre is alkalmas a Cruiser. Mulcsos technológia esetén meghagyja a növényi maradványokat a föld felszínén, s azok megvédik a földet az eróziótól és a víz elpárolgásától.

 

 

Általában a rugóskapás kultivátorok hátránya, hogy a kapák viszonylag törés-érzékenyek, és függőlegesen kicsi a kiemelkedési magasságuk. Ráadásul általában nincsenek előfeszítve, így már a legkisebb talajellenállástól is bemozognak. A kiemelkedési magasság növekedésével pedig a kioldóerő is nagy ütemben nő. Az előfeszített standard kultivátor-kapa viszont bonyolult, drága és nagyon nehéz.

Tarlóhántáshoz erős kapák kellenek, amelyek optimálisan eloszlatják a növényi maradványokat, s jól bekevernek. Tavaszi magágy-készítéskor pedig precíz egyengetésre van szükség, ugyanakkor nagyfokú stabilitással kell elmunkálni a téli barázdákat. A HORSCH rugóskapái optimálisan kombinálják a biztos mélységtartást és az akadályok elkerülését, megoldják a fent problémákat. Kioldóerejük 150 kilogramm; ennyivel tartja a földben a kapát a gép.

Ezzel és a húsz centiméteres rugóúttal a legnehezebb körülmények között is biztonsággal tartja a beállított munkamélységet, egészen 15 centiméterig. Az új építésű rugós kapákkal a Cruiser XL keretmagassága 600-ról 700 milliméterre nőtt, így nagy mennyiségű növényi maradvány sem tömi el.

 

 

A HORSCH új geometriájú rugóskapái egyszerűen, felfelé mozdulnak ki, sok rugómozgatás nélkül. A kapák munka közben rezegnek, megakadályozva az eketalp (tárcsatalp) kialakulását. A legjobb eredmény érdekében mindenféle alkalmazáshoz kínál kapavariációkat a HORSCH – a magágy-készítés öt centiméteres kapacsúcsától a tarlóhántási teljes felületet átvágó keményfémes szárnyaskapáig.

A Cruiser rugós kapáinak elosztása hatgerendelyes, az utolsó sor kapa és a henger között egyengető tárcsasorral.

A Cruiser hengertípusai is sokfélék. Egysoros hengerrel ritkábban, inkább duplasorossal értékesítjük. Ugyanis az egysoros henger 12 km/órás sebességgel húzva, elkezd pattogni a föld tetején, és nem lesz egyenletes a felszín. A szögben döntött, duplasoros henger munkája viszont olyan, mintha sodrófával tésztát gyúrnánk: az első hengersor a második elé tolja a földet, így alakul ki a szép, egyenes felszín.

A lezárástól a RollPack-tól a SteelFlexig ötféle henger gondoskodik, közülük három dupla. Leginkább a SteelFlexet ajánljuk: az első sorban SteelDisc (SD), a másodikban laprugós RollFlex hengerrel. Nagyon egyenetlen talajfelszín intenzív visszatömörítéséhez a Ringflex dupla laprugós hengert ajánljuk. Első hengersorának nagy a súlya, ami mélytömörítő hatású és éles, háromszög alakú a profilja. A hátsó, laprugós henger rugója sima rugóacél körbe. Ez szélesebb, 80 milliméteres, egyenletessé teszi a talajfelszínt.

Az U-profilos hengerhez is lehet dupla Rollpack hengert rendelni. Ez egyszerű henger, nincs sárkaparója. A föld belemegy az U-profilba, s ehhez megint föld tapad, és egy idő után ledobja saját magáról. Annyi föld marad benne, amennyi az U-profil mélysége.

A Cruiser függesztett és vontatott kivitelben kapható. A függesztett öt és hatméteres változatban, míg a vontatott öttől 12 méterig, négyféle méretben kapható.

 

 

Szakvélemény: Varga Zsolt, területi képviselő

Aki Tigerrel vagy Terranóval, forgatás nélkül dolgozik, tavasszal nem tudja, mivel nyúljon a télen letömörödött talajhoz. Ha esett a hó, vagy 100 milliméter eső, mint idén is, akkor tárcsával nem lehet rámenni a földre, mert mélyen felszedi, és nem dolgozza át teljes keresztmetszetében a talajt. Egy Cruiser viszont ilyenkor is teljes keresztmetszetében át tudja dolgozni a kukoricához beállított 5-7-8, vagy akár 10 centit is. A Cruiser után nem marad gyom, és vissza is lehet tömöríteni, ráadásul egyenletes talajfelszínt hagy maga után. Ha tarlón húzzák, akkor a szármaradvány belekeveredik a felső 15 centis talajrétegbe, de a felszínen is marad szármaradvány, s így csekély az elpárolgás.

 

Szöveg: Vas Magdolna, marketingkommunikációs menedzser

Forrás és kép: AXIÁL Híradó 2019. 03. szám

 

 

A HORSCH bemutatja az első Cura ST gyomfésűt

 

A HORSCH Cura ST gyomfésűje az első központi megoldás speciálisan a hibrid- és biogazdálkodók részére. Nagyon precíz munkavégzése és különösen masszív felépítése emeli ki piactársai közül. >>

 

 

Elérhető

Kapcsolódó cikkek