Fendt 300 Vario. Ez igen! 

Fendt 300 Vario. Ez igen! 

A Fendt a 35 éve a piacon lévő 300-as szériáját harmadszor immár alapjaiban újította meg. Eddig összesen 128.000 db Fendt 300-as traktor gördült le a gyártósorról, köztük 2006 óta több mint 17.000 db Vario hajtóművel.

Magyarországon évente kb. 70 db talál gazdára. Aki ilyent vesz az biztosan benne van a TOP100 igényes magyar gazdában. A következőkben bemutatjuk, hogy miért is!

Az új széria 4 típusával a 105-142 LE (97/68EC) közti maximális teljesítményt öleli fel. A korábbi SCR-es szériához képest fél tonnával nehezebb (önsúlya 4,9t, megengedett össztömege 8,5t). Szűkített fél alvázon kapott helyett a motor, a hűtőrendszer és a mellsőhíd-felfüggesztés, így a mellső emelőmű vagy a homlokrakodó még jobban integrálásra kerülhetett és lényegesen kisebb helyen meg tud fordulni a traktor a jobban aláforduló kerekeknek köszönhetően.

A 4,4 literes (Tier4-es) saját AGCO motor 30 Nm-rel nagyobb nyomatékot ad le, mint az előző szériában a Deutz motor.

A VisioPlus vezetőfülke a tetőbe nyúló szélvédővel a Fendt 500 és 700 szériák kényelmét és hatékonyságát hozzák le ebbe a teljesítménykategóriába, ahol a gyártó a különböző igényeknek megfelelően három felszereltségi szintet kínál: POWER-t és PROFI-t és ProfiPlust.

 

 

A POWER közelebb áll a korábbi SCR szériához, így ebben is megtalálható a fokozatmentes Vario hajtómű a TMS-sel, a fülkerugózás és a kihelyezett körök vezérlése továbbra is mechanikus. A rugózott mellső híd opcionálisan kérhető. Új a Power-menetkar, amely az SCR-ből ismert „golflabdát” váltja, és vele a menetsebességen túl a tempomat aktiválható, a motorfordulatszám eltárolható, a gyorsítási fokozatok is állíthatók és irányváltóként is működik (a bal oldali irányváltótól függetlenül) egy igazán jól sikerült újítása a gyárnak. A „Go” és „End” gombokkal menetkarról működtethető a hátsó emelőmű is. A Locomatic diffizáron túl 100%-os lamellás diffizárat is kapott a mellső híd.

 

A PROFI felszereltséggel együtt megjelenik a további „Fendt technika” is a traktorban. Multifunkcionális joystick valamennyi, a nagyobb traktorokban megszokott funkcióval. 7”-os Vario-terminál. Sárvédőről működtethető kihelyezett hidraulikakör nagy segítség lehet pl. a hidraulikus harmadik pont működtetésekor, ill. munkagép fel/leszerelésekor. Szériafelszereltséghez tartozik a PROFI felszereltség esetén a mellső hídrugózás, a LS-szivattyú, a mellső emelőmű külső működtetése, az elektrohidraulikusan működtetett kihelyezett hidraulika körök, Variotronic, az emelőmű- és TLT automatika. Opcióban digitklíma, nagy látószögű visszapillantó tükör, pneumatikus fülkerugózás, ISOBUS munkagép vezérlés, Power-Beyond csatlakozás kérhető a traktorhoz és lehetséges a kormányzott pótkocsi tengely automatikus reteszelése is. Az alapkivitelű mellső emelőművön túl további két változatból választhat igényeinek megfelelően a leendő gazda (helyzetszabályozott-, terhelésszabályozott emelőmű).

 

A Fendt e négy hengeres traktorait akár ProfiPlus felszereltségi szint mellett is kínálja. A VarioActiv kormányáttétel változtatás és az automatikus robotkormányzás, vagy ahogy a Fendtnél hívják VarioGuide része ennek a felszereltségnek. E modellek Magyarországon jellemzően 2cm pontosságú automata kormányzással kerülnek eladásra. Szériában rendelkeznek ISOBUS vezérléssel a korszerű munkagépek számára, mindkét sárvédőről működtethető hidraulikával és emelőművel valamint táblavégi fordulóautomatikával.

 

A Fendt 300 Vario traktorok Profiplus felszereltséggel kezdenek hasonlókká válni, mint a Fendt nagytraktorai. A kisebb és közepes gazdaságok számára ideális traktorszéria megkapta az év traktora kitüntetést 2019-ban a legsokoldalúbb traktor kategóriában. E felszereltségi szint a tavalyi év során a magyar gazdák kedvenc traktorává vált a Fendt esetében.

 

 

Az immár egy menettartománnyal rendelkező Vario-hajtómű az SCR szériából került át az új S4 szériába és ezzel megszűnt a két menettartomány közötti kapcsolgatás. Új a menetpedál működési tartományának beállítására szolgáló pótméter. (Ezzel állítható be, hogy teljesen lenyomott pedálnál, mekkora legyen a maximális haladási sebesség.) Szintén új a „határterhelés-automatika 2.0”. Ez automatikusan szabályozza a motor leterheltségét, azaz azt, hogy terhelés alatt meddig eshet a motor fordulatszáma, mielőtt a hajtómű megváltoztatná az áttételt. A TMS-sel, ill. az aktivált tempomattal a szabályozás a kívántként beállított sebességtől függ. Minden esetben a motor jelleggörbe alapján a legkisebb üzemanyag-fogyasztásra optimalizálja a motorvezérlés a traktor áttételét. Az elektronika révén mindebből a traktoros csak annyit érzékel, hogy kevesebbet kell tankoljon, mint a „szomszéd”, aki esetleg még nem Fendttel dolgozik.

 

Power felszereltségnél 84 l/min tandemszivattyú automatikus olajáram összegzéssel vagy opcióként (mint a Profi felszereltségnél) egy 110l/min teljesítményű LS-hidraulika szivattyú biztosítja a megfelelő olajáramot. Aki homlokrakodóval kíván dolgozni, annak feltétlen a nagyobb teljesítményű szivattyú javasolt.

Mint minden Fendt traktoron ennél a szériánál is a hajtómű- és a hidraulikaolaj tartály elkülönül. Ezáltal nem kerülhet a hajtóműbe szennyeződés (védve van) pl. egy kölcsönmunkagép használata esetén sem és a hidraulikaolaj csere esetén sem kell minden esetben a hajtóműben is olajat cserélni, ami így a szervizköltségeket csökkenti. E jellemző miatt a gazdaság többi munkagépébe sem kell a traktor váltója „miatt” különlegesebb hidraulika olajat tölteni.

 

A VisioPlus vezetőfülke alapesetben csak bal oldalon rendelkezik ajtóval, de opcionálisan kérhető a jobb oldalra is, ill. a szélvédője akár nyithatóként is lehet. A szélvédő a tetőbe ívelt, de nem a vízszintesig, ezáltal a por és szennyeződés nem marad a szélvédőn. A vezetőfülke a prémiumkategóriás traktorhoz méltóan felszerelt és rendezett. A multifunkciós vezérlőpulton kaptak helyett a hajtómű-, hidraulika-, és TLT funkciók, a klímavezérlés és a világítás. Az egyes csoportok színjelöléssel és tapintással is elkülönülnek egymástól a könnyebb felismerhetőség érdekében. A jobb portömítés miatt a gédergumi átkerült az ajtóról a fülkekeretbe és az ajtón csak egy kemény gumitömítőfelület maradt.

 

A POWER és PROFI felszereltségi szintek között jelentős műszaki tartalombeli különbségek vannak, amely alapestben is legalább 15.000€ árkülönbséget jelentenek. Mindkét felszereltségi szint a személyautókhoz hasonlóan szinte tetszőlegesen opcionálható, de csak a gyárban történő rendelés esetén. Amennyiben a traktort legyártották, akkor már csak a PROFI felszereltséget lehet a felmerülő új igényekhez szabadon igazítani. Spórolni a felszereltség körültekintő kiválasztásával is lehet.

 

Felszereltségében, kényelmében, univerzalitásában, a részletek kidolgozottságában, és legfőképp teljesítményében és gazdaságosságában a Fendt 300 Vario S4 verhetetlen, amit számtalan teszt és vevői vélemény bizonyít. A gyári „alaptraktor” ára nettó 55.000 €-tól indul és csak a vevői képzelet, ill. a választott opciók szabnak felső határt.

 

A traktortípus 2015 szeptemberétől került magyarországi forgalomban az AXIÁL Kft-nél. A számos opción túl akár kiterjesztett gyári garanciával is rendelhető a traktor. További információért keresse területileg illetékes munkatársainkat!

 

Szöveg: Kresz Gábor, Fendt referens

Forrás és kép: Fendt

 

 

A Fendt 313 Vario nyerte "Az Év Traktora 2019” versenyt Bolognában

 

Az EIMA nemzetközi mezőgazdasági kiállítás első napján hirdették ki „Az Év Traktora” verseny győzteseit. A „Legjobb univerzális”, vagyis a legsokoldalúbban használható traktor a Fendt 313 Vario lett a zsűri döntése alapján. >>

 

 

 

 

Elérhető

Kapcsolódó cikkek