Az integrált energetikai holdingnál több mint 77 országban, 78,4 ezer ember dolgozik. A cégcsoport részt vesz az olaj, a gáz, a villamosság előállításában és eladásában, a petrolkémiában, az olajmezők felkutatásában és a mérnöki munkában is.
Forgalma dollármilliárdokban mérhető, a világméretű nagyvállalat részvényeit a New York-i tőzsdén jegyzik. Az Eni Hungaria Zrt. az Eni S.p.A. része amszterdami központú leányvállalatán, az Eni International B.V.-én, valamint a budapesti központú Moltrade Mineralimpex-en (0,6 százalék) keresztül. A cég 1990-es alapítása óta magasan képzett munkaerőt alkalmaz, legfőbb tevékenységeit tekintve, kenőanyag előállítással és forgalmazással, valamint üzemanyag kereskedéssel foglalkozik.
Az AGIP Petroli a ’90-es évek közepén integrálódott az Eni cégcsoportba, a csoport azonban csak most gondolta úgy, hogy a saját nevét kiemelten szeretné hangsúlyozni, ezért világszerte az Eni névre váltott az AGIP. Az alábbi cikkből egyebek mellett kiderül az is, mi az oka, hogy a világ élvonalába tartozó cég ezentúl brandként kisbetűvel kezdi a szót: eni.
„Mostanra eljött az ideje annak, hogy az Eni név márkaként is megjelenjen a magyarországi piacon, ahol több érdekeltsége is van, például a gázszolgáltatásban a legnagyobb, de az AGIP is a nagy befektetései közé tartozik” – mondja Takács János. Az Eni Hungária Kenőanyag Üzletág vezetőjének emlékei szerint a ’70-es évek közepén került Magyarországra az AGIP, mégpedig indirekt módon. Ekkor jelent meg itthon először az új, nyugati licenc alapján készített személygépkocsi, a Zsiguli. Továbbá nyugati, nagy teljesítményű mezőgazdasági gépek érkeztek az országba. Akkor még nem volt kenőanyag ezekhez a gépekhez, így került az AGIP – illetve termékei – hazánkba, licence vásárlás formájában vagy AGIP néven, Magyarországon gyártva.
Nagymányai Antal, az Eni Hungária Zrt. Műszaki Vevőszolgálatának vezetője és Takács János, a Kenőanyag Üzletág vezetője
A cég életében most a legfontosabb az Eni márka bevezetése. Erre nagyon készülnek, először a személygépkocsi kategóriában fogják az új brandet bevezetni, második lépésként pedig a haszongépjárműveket célozzák meg. „Elsősorban a nagyvállalat vezetése döntött úgy, hogy az Eni brandet fogja bevezetni az AGIP helyett. A cél az Eni ismertségének növelése, az Eni név minél szélesebb körű megjelenítése. A legfontosabb a számunkra, hogy az új név minél jobban beépüljön a köztudatba. Egy ilyen energia-, vegyipari és kőolajipari szolgáltató csak a termékeken keresztül tud igazából találkozni a vásárlóival. Mi pedig kifejezetten olyan termékeket árusítunk – kenőolajokról, motorolajokról van szó –, amelyek a fogyasztók széles rétegéhez jutnak el. Ebből adódóan az üzemanyag töltőállomások 24 órás reklámfelületek a vállalatunk számára, így előbb-utóbb az Eni név hangsúlyozottabban jelenik majd meg” – magyarázza Takács János. Az már más kérdés – teszi hozzá –, hogy hogyan kapcsolódik ez majd össze a termékek fejlesztésével. Kifejti: a világmárkák kavalkádjában, ami ma körülvesz minket, valamint az itthoni piacon, tartalom nélküli „brandek” jelennek meg. Ugyanis 100 körül van a különböző olajmárkák száma ma Magyarországon. A piacon ebből kiemelkedni nagyon nehéz. Amit azonban a márka közvetít, az egyfajta üzenet, azt is jelzi, hogy bízhat a cégben a vásárló – magyarázza a szakember. „Ebben a barna folyadékban egy műszakilag is megfelelő tartalmú, magas színvonalú anyag van, rengeteg ráfordított fejlesztési költséggel és energiával. Ez is jelzi és garantálja a vevőnek a márka elismertségét. Ha ezen a márkán változtatni akarunk, ez egy nagyon nehéz döntés” – hangsúlyozza Takács János az AGIP olajára mutatva.
A megújulás azonban az Eni életében folyamatos, egyfajta lépéstartás a világgal. Amit hangsúlyoznak is, azzal, hogy fokozottan jelen akarnak lenni a magyarországi piacon. „Az Eni névvel a frissességet, fiatalosságot szeretnénk hangsúlyozni, erre utal a logó megújulása is, ami a cégnél kisbetűvel kezdődik. Az ’eni’ célja megújult formában, újabb technikai és műszaki tartalommal, még több értéket biztosítva továbbra is sikeresnek lenni a piacon.” Ennek érdekében termékeiket is folyamatosan fejlesztik. Az új környezetvédelmi előírások megjelenése új kihívásokat jelent egy motorolaj fejlesztő számára. Jelenleg – szinte kivétel nélkül – valamilyen kipufogógáz utókezelő rendszerrel látják el a járműveket, melyek segítik a károsanyag kibocsátás csökkentését, de ezek az utókezelő rendszerek érzékenyek bizonyos kenőanyag adalék komponensekre. Ebből adódóan a régi adalékanyagokat meg kellett újítaniuk. Folyamatos fejlesztéseik hozzájárulnak ahhoz, hogy az Eni márkanév a legmodernebb műszaki tartalmat hordozza és a legpiacképesebb legyen.
„Kicseréljük az alapolajakat, az alapanyagokat és a régiből szinte alig marad valami. Teljesen meg kell újítani ezeket, ami nagy fejlesztéseket, sok tesztelést igényel. Ezen kívül külön figyelembe kell venni a gépgyártói előírásokat. Például azt, hogy milyen anyagokat fogadnak el, amelyeket különbözőképpen is tesztelnek. Amennyiben tehát egy termék több ilyen gyártói elfogadást is teljesít, akkor a vásárló is megnyugodhat, hogy a megfelelőt választotta” – hangsúlyozza Takács János.
Az említettek mellett fontos a cégnek a környezettudatos közlekedés. A környezetkímélő olajok kapcsán Nagymányai Antal, az Eni Hungária Zrt. Műszaki Vevőszolgálatának vezetője kifejti, hogy az üzemanyag biotartalma miatt a motorolajok teljesen másképp viselkednek a használat során. A biotartalom olyan elváltozásokat, lerakódásokat okozhat, amelyek újabb kihívást jelentenek a fejlesztőknek. Érdekességként megemlíti a szakember, hogy ha Magyarország teljes területét, „még a nagymama virágcserepét is” bevetnék repcével, akkor sem lenne elég az abból készült gázolaj az egész országnak. Az Axiállal való partneri kapcsolatukról mindkét vezető pozitívan nyilatkozik. Amikor az Axiál az 1990-es évek közepén elkezdte a tevékenységét, s felvették a kapcsolatot, nem gondolták volna, hogy egy olyan erős társaság lesz belőle, mint a mostani. „A cég fejlődését napról-napra nyomon tudtuk követni. Talán egy kicsit mi is hozzájárultunk az Axiál jelenlegi pozíciójához azzal a kapcsolattal, amit mi tudtunk biztosítani” – véli Takács János. Kifejti: már 15 éve igyekeznek mindig úgy segíteni egymás partnereit, hogy az üzleti lehetőségek megmaradjanak mindkét cég számára. Az Axiál az egyik legértékesebb értékesítési partnerük, nem csoda, hiszen a bajai cég a mezőgazdaságban kiemelt szerepet játszik. „Én úgy gondolom, hogy ez a kapcsolat több, mint egy átlagos partneri viszony. A kollégákkal baráti az együttműködésünk, folyamatosak a konzultációk és a szakmai tanácsadások. Amikor az Axiálnál döntés született egy motorfékpad megépítéséről, előzetes segítségként három Axiálos kollégával Milánóban, az AGIP kutatóközpontjában tapasztalatcserén vettünk részt, hogy minél több információhoz jussanak a motorfékpadokkal kapcsolatban” – teszi hozzá Nagymányai Antal.
Illés Martina
Axiál Híradó
2011/3.