Amatőr megoldás, bár ilyen régi csatlakozóknál még működik
Hogyan? Drótokkal, csipeszekkel, műszerekkel. Profi műhelyekben ehhez is vannak célszerszámok. Köztünk maradjon, de én kihajlított gemkapcsokat és gombostűket szoktam használni. Mentségemre legyen, hogy csak hébe-hóba szoktam elektronokat kergetni az autóban, jó, ha évente egyszer előveszem az oszcilloszkópomat. De a manapság használatos csatlakozók kilencven százalékába elölről be lehet tűzni a kapocs kihajlított szárát, ha meg hátulról kell támadni, a gombostűt, aztán egy krokodilcsipesszel már létre is jött a kapcsolat a szkóp vagy a multiméter felé. Csak arra kell figyelni, ne legyen belőle zárlat. Tanyasi módszer, belátom – ha rendszeresen lenne ilyen dolgom, nyilván fejleszteném az eszköztáramat.
Szkópos mérés laptoppal, Y-kábellel
A másik véglettel Novoth Tibinél találkoztam, éppen az említett Marea diagnosztizálásánál. Neki, mint hivatásos diagnosztának van például egy Bosch-motorvezérlőkhöz használható Y-kábele, break-out boksza, hívja mindenki, ahogy akarja. Lényege, hogy a motorvezérlő dobozka és a rámenő kábelköteg közé be lehet iktatni, kifejezetten erre kitalált, spéci csatlakozókkal, és egy századfordulós telefonközpontra emlékeztető kapcsolótáblán, megannyi úgynevezett banánhüvellyel, kényelmesen, a lehető legkomolyabb arckifejezéssel, kőprofin ki lehet mérni bármit, ami a motorvezérlés környékén történik.
Takaros kis bőrönd, tele ügyes eszközökkel
A kettő közötti arany középút egy olyan kiskoffer, amiben minden méréshez szükséges szúró-vágó eszköz, csatlakozó és madzag megtalálható. Egyrészt ez robogótól traktorig bármihez használható, nem csak egy bizonyos rendszerhez, mint az említett Y-kábel, másrészt az elektromos, elektronikus jeladók, illetve az hozzájuk vezető kábelek teszteléséhez is jó. Nyilván csak jól menő műhely engedhet meg magának egy ilyen Beta-szettet, amelyet többek között az AXIÁL webshopjában is be lehet szerezni – a márkától megszokott árfekvésben. Viszont a hozzám hasonló sufnituner is ellesheti, milyen eszközökkel lehet akár házilag is felkészülni a villanytrancsírozásra.
Csipeszek, tüskék, potméterek, lámpák. Nem túl bonyolult eszközök, csak szépen rendbe vannak rakva Mindenféle szélességű lapos csatlakozóból van több is Minden rendes mérésben van legalább egy banándugó. A piros furcsa csipesz igazából szúróeszköz.
Diagnosztikai készlet
Csak az nem készített még magának lapos saruval végződő mérőzsinórt, aki nem bonyolódott még bele komolyabb elektromos mérésbe az autónál. Ilyenből van vagy négy tucat a kisbőrönd fedelében, a legvékonyabb, 0,6 milliméter szélestől egészen a legszélesebb, 6 milliméteresig. Másik végükön klasszikus banánhüvely, ahonnan már egyenes út vezet a multiméterig, oszcilloszkópig. Ugyanilyen típusú kábelből, kerek, motorkerékpároknál használatos dugasszal a végén, szintén van benne egy kazal.
Ilyen csatlakozásokkal nem kell félni a rövidzárlattól
Ha például tönkrement a hőmérséklet-jeladó, és helyettesíteni szeretnénk egy potméterrel, ilyenből is van kettő a dobozkában. Egyszerűen lehúzzuk a csatit, bedugjuk a megfelelő, lapos sarus madzagot, bele a banándugós potmétert, és már tekergethetjük is kedvünkre, megbolondítva a derék motorvezérlőt. Próbalámpa helyett pedig csinos, ledes villogtatót használhatunk, szintén a szabványos banándugókkal.
Előfordul, hogy üzem közben kell mérni
Nehezebb ügy az üzem közbeni mérés, feldugott csatlakozóval. Egy korszerű csatlakozó manapság hátulról is szigetelt, így aztán nem lehet csak úgy benyomorgatni a multiméter mérőzsinórját. Ha tönkretesszük a szigetelést, azzal időzített bombát készítünk, mivel a behatoló nedvesség előbb-utóbb tönkreteszi a csatlakozást. A gombostű profi változata szigetelt, hosszú és hegyes, és nyilván banándugóban végződik.
Végső esetben szabad csak átszúrni a szigetelést
Ha minden kötél szakad, és nem lehet hozzáférni a csatlakozóhoz, csak a vezetékhez, nem marad más, mint a szúrás. Ezt csak legvégső esetben illik elővenni, ha tényleg nincs más megoldás, mert bármilyen apró a szúrt lyuk a kábelen, itt is hosszú távon igen ronda hibalehetőséget hozunk létre. Ha a sodrott rézhuzalba bejut a víz, undorító, fekete, rosszul vezető madzaggá tud válni, és az ilyen hibákat aztán három diagnosztikai kofferrel is nehéz megtalálni. Ám vannak vészhelyzetek, amikor muszáj megszúrni a kábelt, erre csinos, rugós mérőszondát találunk a készletben. Utána, ha megvan a hiba, az igazán lelkiismeretes villanyász kicseréli a kábelt, például a csatlakozószerelő készlet segítségével, de minimum leszigeteli a vezetéken ejtett sebet.
Becsukom a koffert, leszállok a földre, én egy ilyen készlet árából autót szoktam venni. De amilyen autót ennyiből kapni lehet, ahhoz jobb felkészülni valamilyen mérőzsinór-készlettel, mert pont az elektromos problémák legsúlyosabbjaival lehet találkozni az érintett korosztályban.
Forrás és kép: totalcar.hu