Cookie / süti kezelés
Kedves Látogató! Tájékoztatjuk, hogy az axial.hu honlap működésének biztosítása, látogatóinak magasabb szintű kiszolgálása, látogatottsági statisztikák készítése, illetve marketing tevékenységünk támogatása érdekében cookie-kat alkalmazunk. Az Elfogadom gomb megnyomásával Ön hozzájárulását adja a cookie-k, alábbi linken elérhető tájékoztatóban foglaltak szerinti, kezeléséhez. Kérjük, vegye figyelembe, hogy amennyiben nem fogadja el, úgy a weboldal egyes funkciói nem lesznek használhatók.
Rendben
Tudjon meg többet…
Kapcsolat

CLAAS hibrid technológia – 25 éve lépéselőnyben

2020. december 15.
2 Perc
25 éve mutatta be a LEXION 480 kombájnt a CLAAS. A cég ezzel nemcsak a kora legnagyobb teljesítményű kombájnjával állt elő, hanem mindezt egy teljesen új cséplőrendszerrel sikerült megtennie. Ez a rendszer azóta is utolérhetetlen teljesítményét tekintve.

 

A szabadalmaztatott APS HYBRID SYSTEM, mely az APS cséplőszerkezet és a ROTO PLUS másodlagos leválasztó rendszer kombinációja, az 1995-ös Agritechnica kiállításon jelent meg először. Azóta is világszerte az áteresztőképességében, szemminőségében, illetve sokféle termény betakarítására való képességében mértékadó műszaki megoldása a nagy teljesítményű kombájnok szegmensében. A szalmarázóládás MEGA kombájn APS cséplőszerkezetével összehasonlítva a cséplődob átmérőjét 450 mm-ről 600 mm-re, a szélességét pedig 1580 mm-ről 1700 mm-re növelték. A másodlagos leválasztásról két axiális rotor gondoskodott. Az első LEXION 480-as sorozattal akár 35 t / h- áteresztést lehettet elérni, míg az 1996-tól, hosszabb rotoroknál szerelt sorozatnál már több mint 40 t / h-ra nőtt ez. Kiemelkedő fejlesztés volt szintén az aktív lengő oszlató, amely képes a szalmát a teljes vágási szélességen szétteríteni, valamint a korszerű VISTA CAB kezelőfülke CEBIS terminállal.

 

25 éve mutatta be a LEXION 480 kombájnt a CLAAS.

 

1998-ban a LEXION 480 ismét úttörő szerepet játszott az új technológiák terén, amikor is a CLAAS elsőként kezdte sorozatban gyártani TERRA-TRAC névvel a gumihevederrel szerelt kombájnját. A fejlesztés célja egyértelműen a talaj védelme volt, főleg azért, mert a kombájnadapterek egyre szélesebbé és nehezebbé váltak. Mindezt tették úgy, hogy a 3,5 méteres vonulási szélességet sikerült megtartani. Újabb áttörés történt 2011-ben, amikor a hevederes járószerkezettel akár 40 km / h vonulási sebesség vált elérhetővé.

A CLAAS 2002-ben ünnepelhette a 10.000. LEXION – ráadásul egy 480-as TERRA TRAC - gyártását. Alig 3 évvel később a LEXION 600 széria átlépte a 60 t / h áteresztést búzában. A teljesítmény ezen új dimenzióját Guinness-rekordként rögzítették 2008-ban: még soha senkinek sem sikerült egyetlen kombájnnal 8 órán belül 532 t búzát betakarítania. 2011-ben pedig egy LEXION 770 TERRA TRAC volt az, amely megdöntötte ezt a rekordot azáltal, hogy hihetetlen mennyiségű, 675 t búzát aratott le 8 órán belül az Egyesült Királyságban.

 

 

Lépés új dimenziókba

2019-ben négy új LEXION modellel a CLAAS bemutatta sikeres nagykombájnszériának második, újonnan kifejlesztett generációját, mely nagyobb teljesítményt, jobb áteresztést, modernebb technológiát és még nagyobb kényelmet kínál – ezzel együtt a piac legnagyobb 18000 literes* magtartályával és lenyűgöző, akár 180 l / sec ürítési teljesítménnyel rendelkező kombájnja is piacra került. A két „Év Gépe 2020” díjat elnyerő sorozat - az APS SYNFLOW HYBRID cséplő és leválasztó rendszerrel - ismét új mérföldkövet állított fel üzemanyag-hatékonyság tekintetében a legfejlettebb MAN és Mercedes-Benz motorokkal. Fontos része van ebben az egyedülálló CEMOS AUTOMATIC gépoptimalizáló rendszernek, mely öntanuló rendszerként folyamatosan optimalizálja a cséplést, a tisztítást, a másodlagos leválasztás és a motor terhelését.

 

A LEXION legújabb generációja is élenjár a teljesítmény, hatékonyság és automata optimalizálás tekintetében.

 

A csúcskategóriás, 790 LE maximális teljesítményű LEXION 8900 olyan erős, hogy teljes kapacitását egyes piacokon ki sem lehet használni. Észak-Amerikában, ahol az átlaghozam viszonylag alacsony és kevés a szalma, nem is értékesítik ezt a típust. 2020 nyarán Harsewinkel jelenlegi csúcsmodellje, a LEXION 8900 TERRA TRAC az Egyesült Királyságban normál körülmények között alkalmanként jóval több mint 100 t / h búza áteresztést volt képes elérni, átlagosan pedig meghaladta az óránként 94 tonnát, kevesebb, mint 1% veszteséggel. Itt megmutatkozott a hibrid technológia nyilvánvaló erőssége: az áteresztés még késő este és éjszaka is alig csökkent, amikor mind a szalmában, mind a szemekben megnövekedett a nedvességtartalom. A gazdák és a bérvállalkozók pontosan ezt, valamint a LEXION APS SYNFLOW HYBRID sokféle termény betakarítására való képességét értékelik. "Ennyi pozitív jellemző mellett teljesen egyértelmű, hogy a CLAAS a jövőben is a felső teljesítményosztályokban az APS SYNFLOW HYBRID rendszerre támaszkodik" - magyarázza Jan-Hendrik Mohr, aki a gabona betakarítási üzletágáért felel a CLAAS igazgatóságában. "Ez azt jelenti, hogy a LEXION csúcskategóriás osztálya minden más kombájnnál jobban felszerelt, hogy megfeleljen a globális piac sokféle igényének. A világ minden tájáról elégedett, és hűséges ügyfelek a legjobb bizonyíték erre. A költségekkel, a betakarítási idővel, valamint a kényelemmel kapcsolatos elvárások nyomása azonban továbbra is növekszik: ezek a tényezők ösztönzik mérnökeinket a CLAAS kombájnok továbbfejlesztésére."

Az elmúlt években a CLAAS a hibrid technológiát a közepes teljesítményű szegmensben is bevezette. 2009 óta az APS cséplőegységet egyetlen rotorral kombinálva a TUCANO HYBRID-ben is megtalálhatjuk. Eközben 2019-ben egy másik vetésizöld hibrid - a CLAAS hibridcsalád legfiatalabb tagja - is elindult Kínában a gyártósorról: a DOMINATOR 370.

A szemeskukorica betakarításának jelenlegi rekordja pedig 2020 november elején született meg az Egyesült Államokban egy CLAAS LEXION 8600 TERRA TRAC segítségével. A LEXION termékspecialistával, Wes Wortmannal a kormánynál a hibrid gép hihetetlen 2041 tonnát aratott le 8 óra alatt, ami átlagosan 250 t / h-t jelent. Ez azt jelenti, hogy a LEXION 8600 84 százalékkal felülmúlta a korábbi rekordot tartó LEXION 760 TT-t! A CLAAS azonban soha nem üldögél a babérjain: a fejlesztés folytatódik…

 

Szöveg: Rácz Gergő, marketingkommunikációs csoportvezető

Forrás és kép: CLAAS