Bizalmi viszony

Bizalmi viszony

Véghelyi Ferenc, a Gyékényesi Mezőgazdasági Zrt. műszaki vezetője figyelembe veszi a gépek technikai paramétereit, de vásárlási döntéseiben főképp a bizalom vezérli, a márka, az eladó partner, az AXIÁL iránt. Ezért döntött legutóbb egy AXION 830 mellett.

Eléggé sajátos körülmények között kell boldogulnia ennek a nagygazdaságnak: határszélen van a központja, 8-30 aranykoronás földjei 20 kilométer sugarú félkörben terülnek el, de szétaprózva, úgyhogy nem túl nagyok a táblák, és elég sok a vonulás. A dombos vidék talaja zömmel kötött, ahol nagy a teljesítményigény a gépek iránt, de van homokos, sóderes és agyagos is. Ráadásul nem csak az 1200 hektárnyi saját terület jellemzőit kell figyelembe venni, mert rendszeresen szolgáltatnak nagyon sok környékbeli gazdának, őstermelőnek. Emiatt még hatékonyabb munkára és abszolút üzembiztosságra van szükség a rövid időjárási ablakokban, hogy minden saját és külső igényt időben kielégíthessenek. Nem egyszerű…

A klímaváltozással csökkenő csapadékmennyiség miatt fontos, hogy ne roncsolják a talajszerkezetet a műveléssel, őrizzék meg a nedvességet. Ahol lehet, forgatás nélkül dolgoznak, de ha bérmunkáról van szó, a megrendelő dönt, tehát mindenre fel kell készülni. Munkagépeik között ennek megfelelően van eke, grúber, kultivátor, tárcsa, a legtöbb hengersorral kiegészítve, hogy gazdaságosan, egy menetben végezzenek. Ezenfelül van némi rétjük, és bérmunkában is vállalnak bálázást, szerződéses partnereknek.

 

 

Ezek után kíváncsi lesz az ember, hogy milyen a gyékényesi erőgépállomány. Történeti okokból, olyan színes (ötféle márkát ölel fel), hogy nyugodtan rendezhetnének traktorkiállítást! A régebbi korosztályt kisebb munkákra használt néhány MTZ, illetve a nehéz feladatok egy részét ellátó két darab, haminc év körüli Rába Steiger képviseli – hogyne tartanák ezeket kiváló karban, mikor négymillióért lehetne eladni egyet, de negyvenmillióért vehetnének újat, amely helyettesíti. A korskála másik végén a tavaly júniusban érkezett CLAAS AXION 830 áll, ez az új vezérgép.

Milyen közelítési lépésekkel jutottak el ehhez a konkrét modellhez? „Rendelkezünk már 250 és 300 lóerős géppel, így kisebb 200 lóerő körülit akartunk, amely mindenre jó: talajművelésre, pótkocsizásra, vetésre, zöldsorra. Nagyobbra semmi szükség, munkagépeink nagy részéhez elegendő ez a teljesítmény. Meghallgattam sok más gazdálkodó véleményét, Csurgóra vitt az AXIÁL egy demógépet, megvették, másoknál is van hasonló. Nem hiányzott házon belüli referencia sem: megelégedésünkre dolgozott nálunk egy CLAAS ARES 836. Kilencezer üzemórát teljesített, és jól beszámította az AXIÁL az új traktor vásárlásakor. A modellválasztásban azt vettem figyelembe, hogy az egyszerűbbnek tűnő (idősebb korosztálynak) alapkivitel is éppúgy alkalmas mindenféle munkára, mint az érintőképernyősök. Jobbank tartom az ár/érték arányát, és nem kell attól félni, hogy egy idő után a szoftver elavulása miatt lesznek problémák – amíg egyben van a vas, addig ez dolgozni fog! Ugyanakkor nagyon kedvelik az embereink a független első futómű és a rugózott fülke komfortját” – indokolja meg döntését Véghelyi Ferenc.

 

 

Milyen felszereléssel rendelték meg az AXION-t? CEBIS helyett egyszerűbb CIS kezelőrendszer van benne, GPS és automatikus kormányzás nincs, mert „mi még csak félúton vagyunk a precíziós földművelés felé, de a sok kisgazda egy-két hektáros nadrágszíj-parcelláján amúgy nem kifizetődő. Számít, hogy a sok vonulás közben csak ide-oda sétálna kihasználatlanul a drága technika. Megrendeltük viszont az első évben ingyenesen használható CLAAS TELEMATICS távdiagnosztikai rendszert, laptopon követhetem a gép működését. Persze ebből is a BASIC a miénk.”

 

 

A költségkímélés megmagyarázza, hogy miért nem Fendt lett a befutó, de ha egyszerűbb, „karos” gép kellett, akkor miért nem egy árban még kedvezőbb Landini? „Nálam nagyon fontos, sőt döntő a bizalmi viszony. Az olasz márka viszonylag ismeretlen a térségünkben, CLAAS-szal viszont sok a kedvező tapasztalat, többek között magunknál is. Számítok a német színvonalra, minőségre, megbízhatóságra, amelyet nagymértékben erősít három darab, CLAAS MEGA kombájnunk probléma nélkül végigdolgozott öt-kilencezer üzemórája. Ezek és sok munkagépünk kapcsán volt alkalmunk feltétlen bizalmon alapuló kapcsolatot kialakítani az AXIÁL-lal, és innen már sínen mentek a dolgok.”

 

 

Kötöttek-e átalánydíjas karbantartási szerződést? „Az új traktorra természetesen nem, 1250 üzemórájával még garanciális, csak szervizt igényelt, de a kombájnokra, Manitou rakodónkra és munkagépeinkre (többek között három Grégoire Besseon eke, CLAAS VARIANT körbálázó) igen. Az AXIÁL egyik telephelye sincs közel, Kaposvár és Zalaegerszeg is 80 kilométerre van, de azért hamar, napi szinten megérkezik a segítség és az alkatrész. Jó a saját műhelyünk, két szerelővel, akiknek aratási idényen kívül besegít a három kombájnos. Kiválóan teljesítenek, egy napot sem állt kombájnunk hiba miatt – márpedig, mint tudjuk, nincs drágább gép az álló gépnél. Bármely adódó problémában egyaránt számíthatunk az idősebb és fiatalabb dolgozóinkra.”

Ugyan a műszaki vezető Véghelyi Ferenc, az emberi tényezőket helyezi első sorba, mondja ki a zárszót a gépek gazdája.

 

Szöveg: Karlovitz Kristóf, szakújságíró

Forrás és kép: Agritech 2018. 05. szám

 

 

Elérhető

Kapcsolódó cikkek