ARION 400-500-600 a tavasz traktorjai

ARION 400-500-600 a tavasz traktorjai

Így, ősz végén, tél elején ideje a tavaszi munkákra, és az azokhoz szükséges gépekre is gondolni! A most figyelmükbe ajánlott traktorok már sok gazdaságban szolgálnak megbízhatóan. Lássuk hát a CLAAS ARION 400/500/600 családok tagjait!

A kompakt felépítésű ARION 400, négyhengeres, 90-140 lóerős motorjaival minden gazdaságba megfelel, univerzálisan használható. Legelterjedtebb típusai az ARION 420, 430 és 440. Mindegyik 50-50 százalékos súlyelosztású, és nagy önsúlyú, magas fokú kezelői komforttal. Az alapfelszereltség része a joystick, a légrugós ülés és a pótülés alatti italhűtő rekesz. A terhelés alatt kapcsolható elektromos irányváltó, a 16 előre- és hátrameneti fokozatú hajtómű (automatizálható) minden munkára megfelel, és elegendő e kategóriában. Rugózott első híd minden modellhez elérhető. Magyarországi kivitelében ápolókerék nélkül befér a hagyományos növényi kultúrák művelőnyomába. A növény mellett, extrémebb domborzati körülmények között is, mindkét oldalon marad kellő hely kényelmes sorban tartáshoz, taposás nélkül.

 

 

Az ARION 430-460 típusok választéka HEXASHIFT hajtóművel bővült. A négy automatizáltan váltogatott csoporttal, valamint a csoportonként hat, terhelés alatt kapcsolható fokozattal közúti szállításkor alacsonyabb motorfordulatszám mellett éri el a maximális haladási sebességet. Ezáltal csökken a zaj és a fogyasztás. A hat „power” fokozatnak köszönhetően a hajtómű áttétel-lépcsőzése lényegesen sűrűbb, nagyobbak az átfedések, így minden munkafolyamathoz könnyebb megtalálni az optimális fokozatot. Mind a 24 kényelmesen, kuplungozás nélkül kapcsolható a multifunkciós menetkarról. A normál kabin alapkivitelben két ponton rugózik, tetőablaka nyitható. Van egy alacsony fülke is, amellyel a traktor magassága 2.5 méter, illetve panorámakabin, egybefüggő, tetőbe nyúló szélvédővel. 60, 100, vagy 110 l/perces, LS rendszerű hidraulikaszivattyúival minden munkára elegendő olajat képes szállítani.

Nagyon izgalmas opció a dinamikus kormányzás: gombnyomásra változtatható az áttétel, a normál 4,5 kormánykerék körbefordítás (végállásból végállásba) lecsökkenthető egyre. Lényegesen megkönnyíti a manőverezést homlokrakodóval, vagy a táblavégi fordulást.

 

 

Ha ugrunk egy kategóriát, az 500-as sorozathoz jutunk. Másfél tonnával nagyobb az önsúlya és hosszabb a tengelytávja, de sorközművelésre ugyanúgy alkalmas, mint a kisebb sorozat gépei. A kabin igazán minden igényt kielégít. Kiemelkedő a négypontos rugózás és az elérhető opciók sokasága, mint például a fokozatmentes hajtómű – mindez kategóriájának keresett gépeivé teszi az 500-asokat. A magyar piac kedvelt típusa az 530-as, amelynek 4,5 literes, négyhengeres motorja négyszelepes, közös nyomócsöves befecskendezéssel, változó geometriájú turbófeltöltővel. A maximális motorteljesítmény mindig minden körülmények között rendelkezésre áll – TLT használata esetén álló helyzetben is –, függetlenül a sebességtől, a TLT-től. Optimális fogyasztásról a motorelektronika gondoskodik. Hajtóműve Hexashift, 24 előre- és hátramenettel, teljes automatizálással, terhelés alatt kapcsolható irányváltóval. Rendelkezésre áll a CLAAS saját gyártmányú fokozatmentes CIT hajtóműve is, két automatizált, terhelés alatt kapcsolt fokozattal, kényelmes kezeléssel.

 

 

500-as kategóriától három felszereltségi szint választható: CIS, CIS+, CEBIS. CIS+ esetén a gép elektrohidraulikus kihelyezett körökkel készül. Leginkább azoknak ajánlott, akik kiegészítő elektronikai funkciókkal még kényelmesebben és hatékonyabban akarnak dolgozni, de nincs szükségük a szintén megújult CEBIS változat minden funkciójára. Információt ebben az esetben az A-oszlopba épített nagyméretű, színes kijelzőről lehet leolvasni és beállítani. A hajtóművet a jól ismert DRIVESTIC kapcsoló irányítja, a fokozatmentest is.

A legmagasabb felszereltségi szint a CEBIS verzió, ez mindent kínál, ami elvárható egy traktortól. Nagyméretű, színes érintőkijelzője, logikus, jól bevált menü-almenü rendszerbe tagolódik, de hagyományosan is kezelhető, forgókapcsolóval és billentyűvel. A Hotkey gombnyomásra visz az utoljára használt funkció menüjébe. CMOTION menetkarral lehet mindent egy kézzel irányítani, HEXASHIFT vagy CMATIC hajtómű esetén is a menetkar szabályozza a hajtómű valamennyi funkcióját, az irányváltást beleértve, a hidraulikafunkciókat, az első-hátsó függesztést, a kihelyezett köröket, a táblavégi forduló automatikát, illetve aktiválja és deaktiválja az automatikus kormányzást.

 

 

Dinamikus kormányzás éppúgy kapható, mint a Smart Stop funkció, amellyel 12 km/óra alatt kuplungozás nélkül lehet megállni a géppel. Egy tipikus lehetséges magyarországi használata: bálázáskor csak fékpedált nyomva lehet nyitni a bálakamrát.

Az ARION 600-as traktorcsalád ugyanazokat a megoldásokat opciókat kínálja, mint kistestvére, az 500-as, 145-185 lóerőig kínál hathengeres, univerzális traktort. Tengelytávja 2820 milliméter, üres tömege 7 tonna. Opciója a gyári automatikus kormányzás. Kétféle monitorja közül a nagyobb 10,4 col átmérőjű, megfelel a kormányzás és ISOBUS funkcióihoz, egyszerre négy kamerakép megjelenítésére képes.

Mindhárom típus karbantartása – miként jellemzően a CLAAS összes traktorjáé –könnyű, minden jól hozzáférhető, az olajszint ellenőrzéséhez ki sem kell nyitni a motorháztetőt, a hűtők harmonika-szerűen nyílnak, takarításuk egyszerű, a zsírzópontokat jól láthatóan megjelölték. A szervizek esedékességét a gép információs rendszere jelzi.

 

A CLAAS ARION traktorairól bővebben a https://axial.claas.com/gepek/claas/traktorok/arion650-530 oldalon tájékozódhat. S ha eldöntötte már, tavasszal melyik ARION traktorral kezdené a legszívesebben a munkálatokat, keresse területileg illetékes CLAAS üzletkötő kollégáinkat, aki szívesen segítenek azok beszerzésében!

 

Szöveg: Steinhauser Gábor, termékmenedzser

Kép: CLAAS

 

Elérhető

Kapcsolódó cikkek