A nagy Manitou négy keréken jár

A nagy Manitou négy keréken jár

Néhány évtizede még alig lehetett találkozni teleszkópos rakodóval a mg-i üzemekben: traktorra szerelt homlokrakodók szolgáltak. Megjelenésükkel a korábban megvalósítható munkákat egészen más dimenziókba – és magasságokba – emelték a teleszkóposok.

A mezőgazdaság szinte valamennyi anyagmozgatási feladatára bevethetők, a szántóföldön, a szérűkben és tárolókban, tárházakban, illetve az állattartó telepeken hoztak új megoldásokat.

„Nem szeretném dicsérni a legújabb Manitou gépünket, azt várom, hogy minél kevesebbet tudjak róla, a kötelező szerviz igazolása legyen a legnagyobb gondom” – magyarázza elvárását tréfásan Ágfalvi János. A Nagykun 2000 Zrt. főmérnöke szeme csillog, amikor a tavaly december óta nálunk dolgozó Manitou MLT 940 140V+ előnyeit vázolja. Mint elmondta, a gazdaságukban is egyre magasabbak a kényelmi-, teljesítmény- és hatékonysági követelmények, nincs is rosszabb, mint ha műszaki hiba miatt áll a munka.

Kisújszálláson mindjárt a megjelenése után, mintegy másfél évtizede, elsők között vásároltak Manitou teleszkópos rakodót az AXIÁL-tól, s olyannyira megkedvelték, hogy egyik hozta a másikat. Ma három dolgozik náluk: a két 840-es egyike a növénytermesztésben, a másik az állattenyésztésben húzza az igát, a legújabb pedig a terményfeldolgozóban szolgál.

A Kisújszállás határában, mintegy 4500 hektáron gazdálkodó Nagykun 2000 Zrt. elsősorban a rizstermesztéséről ismert, 1500 hektárnyi berendezett rizsterületnek évente közel kétharmadát vetik be. Az őszi kalászos – a repcével együtt – 1400 hektárt tesz ki, míg hibridkukoricát mintegy 350 hektáron termesztenek. A biztonságos gazdálkodáshoz nélkülözhetetlen mesterséges csapadékot három lineár öntözőberendezésükkel 550 hektáron biztosítják. „Takarmánykukoricánk nagyobb részét silózzuk, csak azt hagyjuk meg szemesnek, amelyet nem esznek meg a szarvasmarhák” – utalt a szakember a 420 darabos holstein fríz tejelő állományra, ahol kiemelt elvárás a takarmány jó minősége. Napjainkra a szója is megjelent a gazdaság vetésszerkezetében.

A legújabb Manitou tavaly év végén, egy pályázat részeként – raktárcsarnok-építés és rizscsomagoló automata gépsor beszerzés mellett – került a céghez. A termelés szinte minden folyamatában szerephez jut. Egyaránt fontos feladata a telephelyre beérkező input anyagok vagy a termények mozgatása. „Kiválasztásakor azért is volt nagyon fontos a 9 méteres emelőmagasság, mert a rizshéjat szállító kamionokat felülről pakolják, s csak így lehet szépen kitölteni a rakteret” – hangsúlyozta a műszaki vezető.

Rakodógép nélkül egyetlen ágazatuk sem boldogulna. Ráadásul a csarnokokban sok a javítani való, ilyesmire is hasznosítani szeretnék, hiszen emelőkosárral akár lámpatesteket is lehet szerelni. Ma ugyan csak kanalat és raklapvillát használnak, de terveik szerint a jövőben újabb eszközöket rendelnek hozzá.

Az új teleszkópos rakodón a gyártó sokat ésszerűsített a hároméves Manitouhoz képest, áttekinthetőbbé váltak a kezelőegységek. Rövidebb és keskenyebb lett a gép, ezáltal mindenhova befér, fordulékony, zárt területeken is könnyebben mozog. Talán csak a termetesebb gépkezelő nem örül annyira a méretek csökkentésének, ami a fülkére is kiterjedt. „A motor erősebb lett, szépen duruzsol az új Deutz, teljesíti a legújabb környezetvédelmi normákat” – mondja Ágfalvi János. Reméli, hogy megbízható, és kevesebb gondjuk lesz vele. Véleménye szerint olyan eszközt szereztek be, amelyre minden szezonban számíthatnak, sokoldalúan használható. A kezelő munkáját segíti az új generációs fokozatmentes (CVT) váltó, amely optimális nyomatékot kínál kis és nagy sebességnél is. Ráadásul csökkent a zajterhelés, és akár öt százalékkal mérséklődött a fogyasztás.

 

 

A szakember kiemelte, hogy a gépkezelők zökkenőmentesen ültek át az új eszközre, szívesen dolgoznak vele, mivel minden eddiginél finomabban és precízebben manőverezhető. Felépítésének köszönhetően a fülkéből minden irányba tökéletes a kilátás. A szélvédőt és a tetőablakot felváltó, egy darabból álló, ívelt üvegen át folyamatosan szemmel tartható a gém.

A Manitou rakodógépen túl is sok szállal kapcsolódnak az AXIÁL-hoz, kezdettől partnerének számítanak. „Az AXIÁL helyi karrierje Szolnokon, a gátőrházban kezdődött, az ottani alkatrészbolttal jelent meg a megyében” – emlékezett a főmérnök. A CLAAS tette még egyértelműbbé elkötelzettségüket a bajai központú cég felé. Jelenleg öt TUCANO kombájn dolgozik a Zrt-nél, a hatodik remélhetőleg június elején megérkezik. Évek alatt kialakult az a bizalmi tőke, amely mára az együttműködésüket jellemzi. Nemcsak gépberuházásokkal keresik meg az AXIÁL-t, hanem az alkatrészellátás, az átalánydíjas szerviz is összeköti Baját Kisújszállással. „Ráadásul a szolnoki telep ügyfélkapcsolati vezetője tőlük került az AXIÁL-hoz.

Az új Manitou megjelenése nem okozott meglepetést, eddig is megelégedésre dolgoztak velük, kiváló tapasztalatokat szereztek. Amikor a pályázathoz árajánlatokat kértek, az AXIÁL nyert: a konkurens cég Manitouhoz hasonló felszereltségű eszköze jóval drágábbnak bizonyult. „Jelentős árengedményt adott az AXIÁL, ráadásul raktáron volt ez a jól felszerelt rakodó.” Néha maguk is elcsodálkoznak, milyen igénybevételnek vannak kitéve, mégis megbízhatóan dolgoznak. Ahogyan a szakember fogalmazott, „kezelőtűrők”.

 

 

Beszélgetésünk közben Ágfalvi János kitért a gépész-utánpótlásra is. Mint elmondta, hiányoznak azok a szakemberek, akik hely tudnak állni, így helyben, maguknak nevelik őket. Az egyik munkatársuk szobafestő-mázoló végzettséggel érkezett, már a legügyesebb öntöző gépész. Ugyan fontos a szakmai megalapozottság, de az emberi alkalmasság, a hozzáállás legalább annyira lényeges szempont. Mivel az idősebb gépészek lassan kikopnak a szakmából, egyre nagyobb jelentősége lesz a kereskedőcégek szervizes szakembereinek.

Kapcsolatukat az AXIÁL-lal jól jellemzi, hogy, ha sürgős az alkatrész, akkor be lehet menni Szolnokra a reggeli nyitásra, vagy ha még sürgősebb, délután négykor átvehető a bajai portán, s akkor másnap reggel hatkor már indulhat is a javítás. Tapasztalatuk szerint az AXIÁL ma is tartja az alkatrészellátás, a szervizszolgáltatás színvonalát. Nagy veszteség, ha szezonban megáll a gép, ha vetés közben kiesik egy eszköz. Végsőkig kiszámolják az emberi erőforrást, a gépi kapacitást, mivel nem lehet megállni.

„Ma már biztosan állítható, hogy a mi üzemméretünkkel, szinte mindegyik jelentősebb munkagépből kettőre van szükség” – fogalmazta meg, hiszen egyre kevesebb idő jut a munkák optimális elvégzésére. Októberben, amikor még 300 hektár vetetlen volt, egyértelmű előrejelzést kaptak, hogy négynapos csapadékos idő várható. Megállították a talajmunkákat, üzembe állították a tartalék vetőgépet is. Szakmai számítás szerint elég lenne a cégnél két Manitou, de amikor az egyik a szántóföldön a vetésnél segédkezik, nem tud bemenni a telepre rakodni. Ráadásul nemcsak a változékony időjárással, hanem az egyre inkább hiányzó emberi erőforrással is számolni kell.

 

Szöveg: Viniczai Sándor, szakújságíró

Forrás: AXIÁL Híradó 2018. július 30-32. oldal

 

Elérhető

Kapcsolódó cikkek