A legszélsőségesebb aratási körülményeket is jól bírja a kombájn

A legszélsőségesebb aratási körülményeket is jól bírja a kombájn

A professzionális kombájn előnyeiről és megbízhatóságáról Vadócz Dániellel, a Rákosföldje-Agricola Növénytermesztő Kft. ügyvezető-helyettesével az Agroinform.hu munkatársa beszélgetett.

Optimális erőkifejtéssel dolgozó Caterpillar motor, terménymérethez állítható VARIO vágóasztal, hatékony leválasztást eredményező APS-cséplőszerkezet, maximális magtisztaságot biztosító CLAAS AUTO SLOPE-rendszer, humáncentrikus vezetőfülke prémiumüléssel – ez mind megtalálható a CLAAS LEXION 650-ben.

Tizenhárom éve dolgozik nagyapja cégénél Vadócz Dániel, ma már ügyvezető-helyettesként. 850 hektáron termesztenek napraforgót, kukoricát, búzát és repcét. A csapatban ő az, aki, ha kell, az irodában áll helyt, ha pedig arra van szükség, maga vezeti, szereli a gépparkot, és neki kell minden innovatív újdonságban naprakésznek lennie, amely kiterjedt ismereteket igényel.

 

Vadócz Dániel, a Rákosföldje-Agricola Növénytermesztő Kft. ügyvezető-helyettese – fotó: Agroinform.hu

 

A hosszú évek alatt az AXIÁL Kft.-től már vásároltak 930-as és 312-es Fendt traktort, 741-es Manitou rakodógépet, Horsch Pronto 4 DC vetőgépet, Horsch Tiger 4MT és Horsch Terrano fx5 kultivátort, hatsoros Monosem vetőgépet, illetve egy 24 méteres önjáró Berthoud hidas permetezőt, de a gazdaság igazi zászlóshajója a hatalmas CLAAS LEXION 650-es kombájnjuk, ami igazán elöl jár az innováció terén.

Ez a hivatás egy életforma, hiába tanultunk tankönyvekből, azok csak az alaptudást biztosítják, a szakmát igazán a gyakorlat közben sajátíthatja el az ember. Már a vetési idők is eltolódtak az évekkel ezelőtt tanult adatokhoz képest. Az éghajlat állandóan változik, nekünk kell hozzá idomulnunk. Ahogy idén is, lassan minden évben összecsúsznak a tavaszi és a nyár eleji munkálatok a hirtelen jött meleg miatt, ezért van szükségünk gyors, megbízható és hatékony gépparkra.

95%-ban az AXIÁL-tól vásároljuk a gépeinket, akik a szervizhátteret is teljes mértékben lefedik, ráadásul az új gépek esetében egy tanfolyam keretében minden szükséges tudást átadnak. Ha pedig valahol elakadunk, és felmerül bármilyen kérdés használat közben, nyugodtan fordulhatunk hozzájuk.

Mivel 12-24 órán belül megérkeznek a szükséges alkatrészek, nincs anyagi kiesés. Előfordult, hogy másik forgalmazótól vásároltunk gépet, és hiába ígérték, hogy minden alkatrész elérhető lesz, még egy önindítót sem tudtam rendelni hozzá. Most a legizgalmasabb és legújabb gépünk a LEXION 650-es kombájn, amivel két szezont dolgoztunk végig, és eddig maximálisan jól teljesített.”

Szerencsére egyáltalán nem jellemző rá a meghibásodás, talán egyszer a cséplődob csapágya ment tönkre, de garanciálisan azonnal kicserélték. A napi karbantartás is csupán 35-40 percet vesz igénybe. Ilyenkor fentről lefelé lefújom az egész kombájnt, kifújom a hűtőket, kitakarítom a levegőszűrőt, elvégzem a zsírozásokat, végrehajtok egy gyors rutinellenőrzést, és szemrevételezem a forgóalkatrészeket.”

 

A gazdaság igazi zászlóshajója a CLAAS LEXION 650-es kombájn – fotó: Agroinform.hu

 

A vásárlást megelőzően felmerült cégen belül a kérdés: két kisebb kombájnt vegyenek vagy egy nagyot. Azért az utóbbi variációra esett a választás, mert a CLAAS LEXION 650 önmagában sokkal hatékonyabban tud teljesíteni, mint két kisebb gép, és sokat spórolnak azon, hogy csak egy kombájnost kell alkalmazniuk. Megerősítette a döntést az a tény is, hogy előző kombájnjukat magas áron beszámította az AXIÁL.

„Rendkívül rossz talajokon dolgozunk, a 14 és 18 aranykorona jellemzi ezt a vidéket. Ez kicsit jobb csak annál, mint ha betonba vetnénk… A gépeket nap mint nap komoly terhelésnek tesszük ki, kemény, kötött, homokköves, lejtős talajokon kell teljesíteniük. A kombájn kétkerék-meghajtású, bárhol fel tudok menni vele, és egy nagy eső után is biztonsággal lejövök. Ez is nagyon fontos szempont, hiszen ha egy ekkorra géppel elindulok a csúszós lejtőn, kormányozni már biztosan nem tudnék, legfeljebb a szememet takarhatnám el.”

A kombájn napi átlagteljesítménye kiváló: 50 mázsa búzában körülbelül 40-45 hektár, 60-70 mázsa kukoricában 35 hektár, 35 mázsa repcében 40 hektár körüli, 35 mázsa napraforgó esetében pedig nagyjából 35 hektár. A műszakos üzemanyag-felhasználás annak a függvénye, hogy rendre vágunk vagy szecskázunk. Átlagban napi 180 litert tankolunk a kombájnba, és a fogyasztás majdnem minden növénykultúra esetében azonos, egy kivételével. A kukoricaasztalt nyilván nehezebb hajtania a gépnek a behordóláncok miatt, ráadásul a szecskázó is dolgozik hátul, vagyis leginkább a kukorica szármaradványa terheli meg a gépet.

A CLAAS LEXION 650-es kombájnokba Caterpillar motort szereltek, amely jelentős erőtartalékkal rendelkezik, így a legszélsőségesebb aratási körülmények sem okoznak nehézségeket.

„Csak jó tapasztalataim vannak a kombájn terepjáró-képességét illetően. Annak ellenére, hogy ez a gép nem négy-, csak kétkerék meghajtású, gyakorlatilag nem volt olyan tábla, olyan föld, ahol ne tudott volna helytállni, függetlenül attól, hogy a talaj felázott és meredek volt vagy sem. Kezdetben tartottam attól, hogy a gép tömegéből adódóan lesznek gondok problémásabb terepviszonyok között, de szerencsére alaptalan volt a félelmem.

A motorteljesítmény e mellett elegendő a cséplő és leválasztó rendszer kiszolgálásához is. A nagy nyári melegben figyelni kell természetesen a motor hőmérsékletét, egyes esetekben előfordulhat túlmelegedés. 79 és 82 °C között dolgozik optimális hőmérsékleten a motor, de például a nehezebb teljesítményt igénylő kukorica-betakarításnál ez nőhet, leginkább azért, mert a piros pelyvalevél rákanyarodik a hűtőre, így csökken a motor hűtőfelülete. Van azonban egy kefe, ami kívülről folyamatosan tisztítja, és inkább csak akkor lehet gond, ha ez a kefe elkopik vagy eltömődik. Természetesen az még nem fordult elő, hogy felforrjon a víz, hisz a gép időben figyelmeztet, ha valami gond adódik. A kombájnkezelő dolga, hogy ezt figyelemmel kísérje.

Csak akkor állok meg, ha valami drasztikus változást jelez a gép, ha csak lassú emelkedést látok, megvárom az ürítést. A hőmérséklet-emelkedés oka a nagy szél is lehet. Ezért érdemes figyelni, hogy mi az uralkodó szélirány, hisz ha folyamatosan ráhordja a hűtőre a szennyeződéseket, többször kell tisztítani.”

A beépített VARIO vágóasztalok 5,4-12,30 méteres munkaszélességgel gondoskodnak a 10 százalékkal nagyobb összteljesítményről. A vágóasztal megfelelő beállításai a gabona és a repce esetében folyamatosan optimális anyagáramról gondoskodnak. A terményt egyenletesen szállítják a ferdefelhordóhoz, majd a cséplőszerkezethez. A gép teljesítménye növelhető, a fajlagos üzemanyag-felhasználás pedig csökken.

 

A Caterpillar motornak a legszélsőségesebb aratási körülmények sem okoznak nehézségeket – fotó: Agroinform.hu

 

Előnyük gabonában is kihasználható, mivel a kasza és a csiga távolsága fokozatmentesen 20 cm-rel növelhető, illetve 10 cm-rel csökkenthető, így az egyenletes anyagáram a vezetőfülkéből egyszerűen biztosítható. Ez azért rendkívül nagy előny, mert a növénykultúrák különböző magasságúak, és mivel ehhez tud alkalmazkodni a VARIO vágóasztal, többletteljesítményt könyvelhetnek el a gazdák.

A rendszer tervezésekor a mérnökök külön figyelmet fordítottak a repce betakarításának nehézségeire. Aki termesztette már ezt a növényt, jól tudja, hogy betakarítás közben a termés (becő) kipattan, és a magok szétrepülnek. Éppen azért tették lehetővé, hogy repcebetakarításakor az asztal egészen 50 cm-ig kitolható. A Rákosföldje-Agricola Növénytermesztő Kft. földjein gabonában 680-as CLAAS VARIO asztallal dolgoznak, kapásnövények esetében pedig egy hatsoros adaptert használnak.

Az egyedülálló APS-cséplőszerkezetnek köszönhetően a termény drasztikus felgyorsítása 3-ról 20 méter/másodpercre hatékony leválasztást eredményez. A centrifugális erő következtében a magvak 30%-a a gyorsítódob alatt leválasztódik. A gyorsítódob, a cséplődob és az utóverő dob szinkron működése egyenletes anyagáramot és kíméletes magkezelést biztosít, miközben kíméli a hajtásrendszert.

A cséplés során megtakarított teljesítmény is hozzájárul az alacsonyabb üzemanyag-felhasználáshoz.

A kalászban rekedt 10% körüli magmennyiség kiválasztása a 4400 mm hosszú 5 rázóládán történik. A nagy leválasztási teljesítmény eléréséhez fontos a szalma fellazítása, különösen akkor, ha csapadékos, párás időben kell elvégeznünk a betakarítást.

Minden LEXION arató-cséplőgépet többujjas lazítórendszerrel (MSS – MULTIFINGER SEPARATION SYSTEM) szereltek fel. A vezérelt ujjak a szalmát fellazítják, így könnyítve a magvak kiválasztását. A 650-es modell opcionálisan mechanikus meghajtású törekoszlatóval is rendelhető, amelynek legfőbb erénye a hatékony erőátvitel.

Az új törekoszlató rendszer – attól függően, hogy mekkorák az oldalszélek és milyen a lejtő dőlése – automatikusan beállítja a szalma- és pelyvaterítő szórási irányát, így a töreket egyenletesen képes elteríteni a vágóasztal teljes munkaszélességén.

 

A cséplés során megtakarított teljesítmény is hozzájárul az alacsonyabb üzemanyag-felhasználáshoz – fotó: Agroinform.hu

 

A CLAAS AUTO SLOPE rendszer felel a magtisztaságért, és arra hivatott, hogy a magveszteség végleg a múlté legyen. Szintén automatikusan állítja be a szelelő fordulatszámát, és hozzáigazítja a kombájn dőléséhez is. Ez azért kiváló módszer, mert nem kell attól tartanunk, hogy a tisztítószél kifújja a magokat.

A számtalan technikai felszereltség mellett egyáltalán nem elhanyagolható tény, hogy a LEXION 650 nagyon humáncentrikus fülkével rendelkezik. Bár mindig oda kell figyelni az éppen zajló munkára, mégis tapasztalataim alapján elmondhatom, hogy a gyártó olyan körülményeket biztosít a kezelőnek, hogy sokkal kevesebb üzemi funkcióra kell koncentrálnia. A fülke kényelmes és megbízható. A benne található monitor menürendszere rendkívül logikus. Bár a fiatalabb korosztálynak ez kevésbé lényeges, de az idősebb kollégák esetében ez is hatalmas előny, sőt segítség.

 

A fülke kényelmes és megbízható. A benne található monitor menürendszere rendkívül logikus – fotó: Agroinform.hu

 

A LEXION 600-as kombájncsalád tagjai valóban sokkal tágasabb fülkéket kaptak, és a három ponton állítható kormányoszlopnak köszönhetően a kezelőnek egyértelműen nagyobb a mozgástere, és kiváló a kilátás a megnövelt szélvédő miatt. A magtartály kémlelőablakát is növelték. Kényelmesen elfér az utas is a kombájnban, és a további komfortot egy 43 literes hűtőrekesz is szolgálja.

A pótülés háttámlájának lehajtásával még étkezőasztalt is varázsolhat a fülkébe a pilóta. A prémiumülés pedig egyszerre támaszt, csillapít, az izzadtságot elvezetve szellőztet, és ha arra van szükség: melegít. A légrugózás automatikus magasságállítással önállóan igazodik a kezelő súlyához, s mintegy 40 százalékkal képes csillapítani a rezgéseket.

A 650-es modellbe is CEBIS-rendszer került 8,4”-os színes érintésmentes kijelzővel. A HOTKEY kapcsoló segítségével a leggyakrabban használt paraméterek sokkal gyorsabban és egyszerűbben beállíthatók. A CEBIS nem csak rögzíti, de fel is dolgozza az információkat. Ha pedig bizonytalanok vagyunk a beállításokban, a CEMOS elektronikus gépoptimalizáló rendszer felajánlja azokat a változtatási lehetőségeket, melyek az aratás hatékonyságát növelik. Vagyis a kezelő számára folyamatosan elérhetők a lehetséges gépbeállítási adatok, mind a teljesítményre, minőségre, biztonságra vagy hatékonyságra vonatkozóan.

 

A 650-es modellbe is CEBIS-rendszer került 8,4”-os színes érintésmentes kijelzővel – fotó: Agroinform.hu

 

Mivel a nagy hajrában a munkaidő gyakran éjszakába csúszik, nem elhanyagolható szempont a mezőgazdasági gépek világításrendszerének kialakítása sem. A Xenon fényszórókkal szinte nappali világosságot teremthet a pilóta a munkaterületen, így válik a kombájn éjszaka is maximálisan biztonságossá.

A Profi CAM videórendszer pedig gondoskodik arról, hogy kiürítéskor egy magas pótkocsi belsejét is figyelemmel kísérhesse a pilóta. Így a CLAAS LEXION 650-es az a kombájn, melyre éjszaka is ugyanolyan biztonsággal számíthatunk, mint a nyári napfényben, és ez a legfontosabb, hisz egy ilyen hatalmas gépnél a biztonság mindennél előbbre való.

 

Forrás és kép: agroinform.hu

 

Elérhető

Kapcsolódó cikkek