Az Alföldi Állattenyésztési és Mezőgazda Napok Szakkiállítás és Vásárnak otthont adó Hód-Mezőgazda Zrt. jelentős holstein-fríz szarvasmarha-, sertésés juhtenyésztő-ágazattal rendelkezik, ugyanakkor növénytermesztési tevékenységük is meghatározó a régióban. Éppen aratáskor volt lehetőségünk gépkezelőjüket kifaggatni a logisztikai folyamatok során gyakran használt CLAAS rakodóval kapcsolatos tapasztalatairól. Során Attila közel 9 hónapja dolgozik a géppel, elmondása szerint leginkább anyagmozgatási feladatok során aknázzák ki a SCORPION-ban rejlő lehetőségeket – a felcsatlakoztatott adaptertől függően terménypakolásra, Big-Bag-ben érkező/tárolt termény-, valamint palettás árumozgatásra használják. Korábban egy régebbi típussal, a SCORPION 9055-tel dolgozott, elmondása szerint a 960-as modellt az előző géphez képest tágasabb, kényelmesebb, ergonomikusabb belső tér jellemzi, s gyorsabban megy vele a munka. Vajon miért?
A siker kulcsa a kialakításban rejlik
A gép kitolható teleszkópos gémjének emelési magassága megközelíti a 9 métert, maximális teherbírása pedig 6 tonna – ezeknek a tulajdonságoknak köszönhetően kiválóan alkalmas a termelési folyamatok logisztikai feladatainak ellátására. Számos munkaeszköz áll rendelkezésre a géphez, azonban leggyakrabban a 4,3 m3 ömlesztett anyag egyidejű mozgatására alkalmas kanál és a raklapvilla van használatban a Hód-Mezőgazdánál. Mi több, emelőkosár is rendelkezésre áll, amit leginkább a gazdaságban felmerülő karbantartási és magaslati munkálatok során alkalmaznak. Attila szerint a VARIPOWER PLUS fokozatmentes, hidrosztatikus hajtóműnek köszönhetően a SCORPION 960 három sebességtartományban használható, melyekre csiga-, teknősés nyúltartományként hivatkozik. Míg a csiga 0–17 km/h-ig, a teknős 17–34 km/h között, a nyúl pedig 34 km/h-tól egészen 45km/h-ig sebesség felett alkalmazandó. Mint említi, a nyúl módot leggyakrabban vonuláskor használják, míg a két alacsonyabb sebességfokozatot a rakomány súlyától függően választják: nehezebb rakománynál kisebb sebességgel, míg könnyebb rakomány esetén a közepes sebességkategóriával dolgoznak. A CLAAS rakodógépének 4 hengeres, 156 LE teljesítményű motorja DOC/DPF katalizátorral van felszerelve, teljesítménye tökéletesen megfelel a legváltozatosabb rakodási és logisztikai munkák elvégzéséhez; legyen szó takarmány vagy beérkező áru pakolásáról, a SCORPION mindig megbízható teljesítményt nyújt – emelte ki a gépkezelő.


Újabb, hatékonyabb, bővített kapacitás
A gépkezelő által előzőleg kezelt CLAAS SCORPION 9055 típust alacsonyabb felszereltség jellemezte. Teljesítménye mintegy 10 LE-vel elmaradt a 960-tól, emelési kapacitása pedig mintegy 500 kilogrammal kevesebb volt. Attila az összehasonlításkor kiemelte:
„A korábbi típus nemcsak, hogy fél tonnával kevesebb rakomány mozgatására volt képes, hanem az első híd szintezés sem volt elérhető. A 960-as modellben a beépített hidraulikus első híd szintezés által munka közben állítható a dőlésszög; ez különösen hasznos olyankor, amikor egyenetlen talajon folyik a munkavégzés.” Mint kiemelte, a 960-as esetében a légszűrőnél egy automatikus vákuumrendszer működik, amely az előszűrőről lehúzza a port, amint a hűtőrendszer érzékeli a porosodást. Ez egyfajta előjelzés a kezelő számára, hogy a rendszer kezd eltömődni, és szükség van a szűrő kifújatására. Tulajdonképpen ez jelenti a legfőbb különbséget a korábbi modellekhez képest.


A SCORPION gépen két hidraulikus gyorscsatlakozó található, valamint az eszköztartó kereten elérhető a harmadik körös hidraulikus gyorscsatlakozó is. Ez utóbbi a joystickon keresztül, egyetlen gombnyomással aktiválható, így a harmadik kör felcsatlakoztatása gyorsan és egyszerűen kivitelezhető. Mint azt beszélgetésünk alkalmával Során Attila gépkezelő említette, a Hód-Mezőgazda által használt gépen nincs ipari húzóberendezés, mivel azt kizárólag a korábban említett rakodási munkálatokra alkalmazzák. A gép kialakítása és felszereltsége teljes mértékben ehhez a felhasználási célhoz igazodik.
„Az eszközrögzítés hidraulikusan történik, a fülkéből irányított módon zajlik az eszközcsere. Ez főképp a téli időszakban hasznos, hiszen kezelőként nem kell az esetlegesen fennálló szélsőséges időjárási körülményeknek kitéve kiszállni és úgy végrehajtani az adaptercserét” – magyarázta a gépkezelő.
Karbantartás & üzemeltetés
A vállalat gépe ez idáig 1230 üzem óránál tart. Egy átlagos napon hét üzemórát fut, hiszen sokoldalú felhasználási lehetőségei miatt mindig akad munkafolyamat, melyben bevethető. Napi karbantartásának egy részét a munkatársak maguk végzik, például a központi zsírzó manuális feltöltését, valamint az olaj és hűtőfolyadékok szintjének ellenőrzését. A nagyobb munkálatokhoz az AXIÁL szervizszolgáltatását és szervizcsapatának segítségét veszik igénybe.
„Amennyiben egyéb meghibásodás vagy karbantartási igény merül fel, úgy értesítjük az illetékes AXIÁLszervizcsapatot, ők igen hamar jönnek, s teszik, amit kell. A kapcsolatunk a szerelőcsapattal nagyon jó, hiszen bármilyen probléma esetén kereshetjük őket, illetve gépkezelés kapcsán tanácsot is kérhetünk tőlük” – osztotta meg további pozitív tapasztalatait Attila.
Fókuszban a vezetői kényelem
A jól megtervezett, összkomfortos vezetőfülkében a munkavégzés nemcsak kényelmesebb, hanem egyszerűbb és hatékonyabb is, hiszen az alábbi extrák állnak gépkezelőink rendelkezésére:
- Klimatizált vezetőfülke
- Ülésfűtés a hidegebb napokra
- Bluetooth-kapcsolattal és kihangosítóval ellátott MP3-as rádió
- Számos szögben állíthatódönthető, nyújtott háttámlás, légrugós ülés, jobb oldalán kartámasszal és ergonomikusan kialakított kezelőkarral
- Kényelmes munkavégzést támogató műszerfal

„Mint látható, a gombok és a nagy méretű kijelző elrendezése körkörös logika mentén történt, kialakításuk révén a kijelzőn megjelenő információk könnyedén áttekinthetőek, miközben a kezelőelemek gyorsan és kényelmesen elérhetők.” - fogalmazott Során Attila gépkezelő
A légszűrőnél pedig egy automatikus vákuumrendszer működik, amely az előszűrőről lehúzza a port, amint a hűtőrendszer érzékeli a porosodást, ami egyfajta előjelzés a kezelő számára, hogy a rendszer kezd eltömődni. Tulajdonképpen ez jelenti a legfőbb különbséget a korábbi modellekhez képest.
Szöveg: Petrity Rebeka
Fotó: Kürti Ivett

