A termelési szinthez igazodva minden hazai tejhasznú tehenészetben alkalmazzák is a fentebb említett módszert. Az RMH LACHIS INDUSTRIES LTD. pedig ehhez való, függőleges csigás stabil-, illetve telepíthető keverőket, egy- és kétcsigás magajáró-, valamint egy-, két-, és háromcsigás vontatott takarmánykeverő-kiosztó kocsikat gyárt.
A közepes és nagyobb tejelő tehenészetek hatékonyságának fokozása érdekében újabb innovációkkal jelentkezett a gyár. Az idehaza is jól bevált kétcsigás, 2,25 méter szélességű Premium és Platinum (15-22 m3 között), valamint a Mixellent (20-30 m3-es) takarmánykeverő-kiosztó kocsikból álló gépcsaládok mellé kifejlesztették a TurboMix sorozatot. A 20-22-24-26-28-30 köbméteres, szintén két függőleges csigás, és 2,34 méter szélességű gépek idén már a hazai piacon is elérhetők.
A TurboMix sorozat tagjai a Mixellent családhoz hasonlóan erős, robusztus létravázúak. A járószerkezet mellső- és hátsó Carraro hídja trapézkormányzású. A futómű hajtása hidrosztatikus, háromfokozatú mechanikus váltón keresztül, változtatható szállítási mennyiségű Sauer szivattyúval és hidromotorral. A TurboMixre és egyébként a márka önjáró gépeire egyaránt jellemző érdekesség, hogy Farm hajtási módban (azaz a gép életének kb. 95 százalékában) a motor fordulatszáma max. 1700 l/perc, ahol a hidrosztatikus túlméretezésnek köszönhetően, minden funkció kellően hatékony, így biztosított a motor ki fogyasztása és hosszú élettartama. A járószerkezet országúti üzemmódban kétkerék-kormányzású, de kapcsolható négykerék-kormányzás és oldalazó üzemmód is. Az országúti sebesség max. 40 km/óra, úgynevezett farm üzemmódban 20 km/óra; a kerékrugózás hidropneumatikus.
A nyújtott keverőtartályok az előző sorozatokhoz hasonlóan kúpos kialakításúak, két függőleges csigával. A csigák kúpos palástján a keverőlemezek és a kések csigavonalban vannak elhelyezve, a tartályban pedig hidraulikusan állítható, kikapcsolható, illetve programozható automatikus funkciójú ellenkések vannak. A tartályok alsó palástfelülete egy méter magasságig 3 CR12 kopásálló és korrózióálló, 10-12 százalékos krómacél ötvözetű lemez, akárcsak a silómarófej háza. Ez a konstrukció biztosítja a keverőtartályok akár húszezer üzemórás élettartamát, javítás nélkül. Ekkora valós élettartamra – nagyobb javítás nélkül – egyébként haza viszonyok között is több példa van.
Mágnestálca és ötujjas mágnesszett a fémhulladékmentes TMR érdekében
A TMR-technológia szempontjából igen fontos a silómaró kialakítása rajta a kettős spirálvonalban elhelyezkedő marókésekkel. Számuk és pontos elrendezésük több évtizedes tapasztalat eredménye, és garantálja a TMR-összetevők gyors betöltését, kellő mértékű előaprítását (erjesztett tömegtakarmányok rostszerkezetének védelme!). A keverőcsigákat axiáldugattyús Sauer szivattyú hajtja hidromotorokkal, két fordulatszám-variációval. Természetesen megmaradt a TMR-receptek kezelését és pontos elkészítését biztosító elektronikus mérlegrendszer. A négypontos mérőcellás rendszer jeleit a LABEL mérleg-fejegység értékeli ki, és rögzíti a korábbi típusok megszokott pontosságával. A receptúrákat saját számítógépén, LABEL-szoftverrel készíti el a takarmányozási vezető, majd egy T-Data kit nevű adathordozóval tölti fel a gép vezetőkabinjának mérleg-fejegységére. A kezelési komfortot légrugós vezetőülés és légkondicionált, tágas fülke biztosítja.
A takarmányt hidromotor-hajtású láncos, kaparóléces konvejor osztja ki. A kiosztandó anyagmennyiség – a választott munkasebességhez igazodóan – „suberrel” állítható be. A konvejor alaphelyzetben a keverőtartály alatt helyezkedik el, kiosztáskor pedig hidraulikusan kitolható, legfeljebb 400 milliméterrel. A konvejor végénél a 45 fokos szögben lévő mágnestálca, valamint fölötte az ötujjas mágnesszett erős neodymium állandó mágneseket tartalmaz – ezt az opciót egyre gyakrabban kérik a megrendelők. A mágneses fémválogató rendkívül fontos az állatállomány emésztőrendszeri sérüléseinek, ebből adódó elhullásának csökkentése szempontjából!
A konstrukcióra tágas és szellős motortér a jellemző, amely a karbantartási munkák kényelmes, biztonságos elvégzését teszi lehetővé. A hűtőventilátor az előző változatokhoz hasonlóan hidromotoros hajtású, változtatható fordulatszámú és forgásirányú. A biztonságos víz- és olajhűtésről nagy felület gondoskodik. Az új magajáró keverő-kiosztó kocsik erőforrása a kisebb és a nagyobb tartálytérfogat-kategóriákban egyaránt választható, hathengeres, közös nyomócsöves, vízhűtéses Deutz vagy Volvo Penta motor lehet. A 20-22 köbméteres kivitelek teljesítménye 208 lóerő, a 24-30-asoké 268 (Deutz), vagy 282 LE (Volvo Penta).
Az RMH TurboMix takarmánykeverő-kiosztó kocsik megtartották az előző változatok jól bevált funkcionális, szerkezeti és szoftveres vezérlési megoldásait és kezelési komfortját. Ezzel párhuzamosan elhagytak egyes elektronikus, automatizált funkciókat, így könnyebben elérhetők a kevésbé tőkeerős gazdaságoknak, tehenészeteknek is, és az etetéstechnológia tekintetében minden igényt kielégítenek.
Szöveg: Dr. Soós Sándor szakújságíró
Forrás: AXIÁL Mezőgazdasági Híradó 2016. II. szám 22-23. oldal