Billenőplatós pótkocsit is sok gyártó kínál. A német Profi mezőgazdasági magazin újságírói tesztelték az Oehler TMK 200-as teknős kocsiját, melyet a Magyarországon közkedvelt ZDK 180-asok mellett egyre többen vásárolnak. Az ő teszteredményeiket tesszük most közzé.
Alapfelszerelés a pótkocsi vonórúd-laprugózása. Nekünk tetszett ez az egyszerű megoldás. Az elfordítható vonórúd-végnek köszönhetően felső és alsó csatlakoztatásra egyaránt lehetőség van. Az általunk kipróbált pótkocsi K-80-as kapcsolófeje célszerű opció, mert ezáltal a traktor nem rángatja a kocsit. A vonórúdon ügyesen alakították ki a vezetéktartót. Az alapfelszereltségnek szintén része a terhelésfüggő fékerőszabályozó és a pótkocsi hátsó részérhez vezetett hidraulika, az elektromos- és légfékvezeték, de meglepett, hogy még a hidraulikus kitámasztó láb is benne van. Dicséretes a levehető alumínium létra, amelyen fel lehet mászni a rakfelületre. A kocsi tolóponyvával is felszerelhető.
A vizsgálat egy apróbb problémát állapított meg: a rakodótér ellenőrző ablakát tartotta kicsinek, de az első rész két merevítő bordája miatt nem lehet nagyobbra cserélni. Ezek a bordák a plató aljára hegesztett zártszelvényeket hosszabbítják meg, ezáltal kellően szilárd a konstrukció. Az oldalfalak 4 mm vastag acéllemezekből készülnek, a fenéklemez pedig még eggyel vastagabb. A rakfelület hosszúsága 5,57 méter, standard magassága 1,5 méter. A cég többféle magasítót is kínál, a tesztben kipróbált modellre 50 cm-es változat volt felrakva, ami 25,4 m3-re növelte a szállítási térfogatot.
A raktér belső felületein nincsenek hegesztési varratok, így a rakomány könnyen le tud csúszni, nem marad benne anyag. Ezt segíti a fenék kúpos kialakítása, és az elöl, alul található íves felület is. A hidraulikusan mozgatott hátfal magasra nyílik, így akár a nagyobb szemcsés anyagok is könnyen leüríthetők. Kifejezetten tetszett a rakfelület tömítése. A rögzítő horoggal együtt a hátfal kiválóan tömít még repcemag szállításakor is.
A pótkocsi–alváza két 250x100x8 mm méretű zártszelvénye további zártszelvényekkel van összehegesztve, így nem csavarodik. A pozitívumokhoz tartoznak a fix hidraulikacsövek.
A gyártó szerint a munkahenger akár 30,7 tonna felemelésére képes, ehhez 24,8 liter olaj szükséges. Valójában a teszt időszaka alatt soha sem volt problémánk a billentéssel. A gabona kieresztő ablak egy kézzel is működtethető. Nagyon tetszett a pirosra festett biztonsági támasz, amely karbantartás során állítható fel a megemelt plató rögzítéséhez. A teszt-pótkocsi lámpái jól védett helyen vannak a rakfelület alatt, ahová szinte egyáltalán nem jut a billentett anyagból, és alapfelszereltségként védőráccsal vannak ellátva.
Egy Plüder-Hauseni gazda egy évvel ezelőtt vásárolta a TMK-ját. A gazdaságban ez az első Oehler pótkocsi, vásárláskor a döntő tényező a csekély ár volt. A pótkocsi teljesen felbillentett állapotban is stabil marad. Főként földszállításra használják. Az erősített merevítők nagyon szilárddá teszik a TMK 200-ast. 160 lóerős traktorral vontatják, felső helyzetben csatlakoztatott vonórúddal. A mechanikus laprugók jó menetstabilitást és vezethetőséget biztosítanak. A billentési szögnek és a rakfelület formájának köszönhetően a feltapadásra hajlamos termőföld is könnyen lecsúszik. „Gyakran kell egyenetlen terepen ürítenünk. Ennek ellenére a pótkocsi mindig biztonságos, semmiféle rossz érzést nem kelt.” Sajnos, mivel a pótkocsi lámpái viszonylag alacsonyan vannak elhelyezve, könnyen beszennyeződnek, különösen, ha emelkedővel szemben ürítünk. A festésre és az összeszerelés minőségére nem lehet panasz.
Egy Hemsbachban élő gazda egy éve használja a TMK kocsiját főként siló és szemes termény szállítására. A pótkocsit vonószemmel vontatják. Elégedettek a laprugós egységekkel. Ami a stabilitást illeti, egyértelműen azon a véleményen vannak, hogy jól össze van rakva. „Nem akartunk Oehler-t venni, de a legutóbbi Agritechnicán meggyőztek bennünket a cég elkötelezett szakemberei. A közvetlen vásárlás és az azt megelőző együttműködés is jól ment.”
A hátfal nyomás alatt csukódik le, és körkörös tömítésnek köszönhetően nagyon szorosan záródik. Szükség esetén utánaállítható. Hátul is van egy, az Oehler billenőplatós pótkocsikra jellemző megoldás, két külön zsírzott fix tengelyt alkalmaznak gömbök helyett, így a munkahenger nem tudja egy oldalra nyomni a felépítményt.
Az Oehler 385/65 R 22.5 méretű gumiabroncsokat kínál alapfelszereltségként, a magyar piacra 560-as (népszerű nevén mura) gumikkal érkeznek a kocsik. A futóművek a magyarországi BPW-től származnak, 40 km/órás maximális sebességre alkalmasak. Ezek a pótkocsik rendelhetők oldalra billentési lehetőséggel is, így alacsonyabb raktárakban is jól használhatók. Az oldalak zárása itt is hidraulikus.
A teknős pótkocsikat is jól használhatják föld, siló, szemes termények és trágya szállítására egyaránt.
Forrás: AXIÁL Mezőgazdasági Híradó 2015. V. szám 20-21. oldal