Cookie / süti kezelés
Kedves Látogató! Tájékoztatjuk, hogy a axial.hu honlap működésének biztosítása, látogatóinak magasabb szintű kiszolgálása, látogatottsági statisztikák készítése, illetve marketing tevékenységünk támogatása érdekében cookie-kat alkalmazunk. Az Elfogadom gomb megnyomásával Ön hozzájárulását adja a cookie-k, alábbi linken elérhető tájékoztatóban foglaltak szerinti, kezeléséhez. Kérjük, vegye figyelembe, hogy amennyiben nem fogadja el, úgy a weboldal egyes funkciói nem lesznek használhatók.
Tudjon meg többet…
Rendben
Nem fogadom el
2019-01-03 11:00:00

SCORPION szorosan a fal mellett

Négy kormányzási módjával az új SCORPION teleszkópos rakodó még jobban manőverezhető. Ismerje meg a SCORPION-t és evolúcióját cikkünkből, illetve felmerülő kérdéseivel forduljon kollégáinkhoz bizalommal!

Nagyon sok „jó gént” örökölt az új SCORPION a korábbi szériákból, például automatikusan szinkronizálják magukat a gép különböző kormányzási módjai. Már a korábbiban is volt elsőkerék-kormányzás, harántkormányzás, illetve összkerékhajtás. Az újhoz negyedik kormányzási módként kézi harántmozgás, azaz „kutyakormányzás” is elérhető.

Míg hagyományos harántkormányzással csak rövid kormányzási manővereket kell végezni, a negyedi kormányzási mód fal melletti munkákhoz való, például silófal melletti tisztításhoz, gabonatároló falánál végzett munkákhoz, silófal melletti taposáshoz, vagy mikor hosszú karámban kell a takarmányt az állatok elé tolni. A klasszikus harántkormányzáshoz képest, amely szinkronizáltan kormányozza az első és hátsó hidat, a kézi harántkormányzás csak az első hídra hat, mialatt a hátsó híd kerekei rögzítve maradnak a kívánt kormányzási szögben. Ezáltal a gépkezelő igény szerint után tudja kormányozni a gépet.

 

 

Könnyedén átkapcsolható

A kormányzási módok között a műszerfal jobb oldalán található forgókapcsolóval (A) lehet váltani. Ezzel a kapcsolóval először összkerékhajtásról elsőkerék-kormányzásra tud váltani a gépkezelő. A középállás körüli kormánymozgásokat a hátsó híd szinkronizáltan követi úgy, hogy a hátsó kerekek egyenes állásban vannak. Ekkor a műszerfal egy további kapcsolójával, a (B) érintőkapcsolóval a gépet elsőkerék-kormányzásról hátsókerékkormányzásra lehet váltani. A gépkezelő a kormányon be tudja állítani a hátsó kerekek kívánt szögét a harántkormányzáshoz. Azzal, hogy elengedi az érintőkapcsolót, a hátsó kerekeket rögzíti ebben a megadott szögben, és egyidejűleg ismét aktiválja az elsőkerék-kormányzást. Már haladhat is tovább, anélkül, hogy a SCORPION hátulja hozzáérne a falhoz.

 

 

SCORPION-történet

A CLAAS teleszkópos rakodók históriájának 1996 óta részese Norbert Täufer. Mindössze három évvel munkába állása előtt vette fel kínálatába a CLAAS a RANGER-rel az elsőt. Az akkor még farmotoros gépet először az angol Wordsworth-tal és annak leányvállalatával, a Sandersonnal gyártotta, majd átvéve a teljes felelősséget, maga állította elő. A 2001-es Agritechnica kiállításon bemutatta a RANGER-t váltó sorozatot, a TARGO-t, melyet 2005-ig a Caterpillarrel együttműködve gyártott.

 

A TARGO sorozat ível szélvédője forradalminak számított.

 

A TARGO-ról új fülkeformája miatt beszéltek az emberek, hiszen a szokásos első szélvédő és tetőablak helyett folyamatos, ívelt szélvédővel szerelték fel – a gyártók közül elsőként. Ez kisebbfajta forradalomnak számított, mert nagymértékben javította a kilátást. Még manapság is van olyan gyártmány, amelynek szélvédőjén keresztmerevítő zavarja a kezelőt.

2005 óta kooperált a CLAAS az überlingeni székhelyű német Kramer-Werken céggel, ahol a CLAAS követelményeinek és előírásainak megfelelően gyártották a SCORPION sorozatot. A folyamatosan gyűjtött tapasztalatok alapján szános újítást és módosítást vezettek be, például a sikeres koncepciójú VARIPOWER fokozatmentes hajtást és egy levegő-elvezetési rendszert, teljesen automatikus ventilátor-fordítóval.

 

Az első CLAAS teleszkópos rakodó, a RANGER még farmotoros volt.

 

A teleszkópos rakodók egyre növekvő mezőgazdasági használatának oka a struktúraváltás: az üzemméretekkel együtt nőtt az anyagmozgatási és rakodási munkák mennyisége is.

A legújabb SCORPION-okat a CLAAS együttműködő partnerével, a Liebherrel gyártja Telfs-ben. Számtalan új tulajdonság teszi lehetővé a nagy emelőerőt, teljesítményt és kényelmet. Ilyen például a DYNAMIC POWER a motorvezérléshez, az új SMART LOADING kezelőtámogató rendszer a munkahidraulika és túlterhelés elleni védelem finombeállításához, a teljesen automatikus rögzítófék, a harántkormányzás negyedik kormányzási módként, illetve a teljesen újratervezett vezetőfülke kialakítás.

 

Szöveg: Vas Magdolna, marketingkommunikációs menedzser

Forrás és kép: Agritech 2018. 05. szám

 

Norbert Täufer jó 20 éve részese a "vetésizöld" rakodók történetének.