Nehézgépszerelő kategóriában 15 ország indult, köztük a magyar lobogó alatt induló Apagyi Bence is. Az idei évben is nagyon szoros volt a verseny, a mezőny nagyon együtt volt ismét. Bence a 14. lett 662 ponttal, az első helyezetthez képest mindössze 8%-kal lemaradva.
A Nehézgép-szerelő versenyszám 6 modulból állt, melyeket egy külsős feladatíró álmodott meg és dolgozott ki a versenyszám szponzora által biztosított gépekre. Mindegyik feladat elvégzésére 3 óra állt rendelkezésre a versenyzőknek, a közben használt feladatlapok, műszaki leírások, gépdokumentációk és a pontozó bírókkal való kommunikáció nyelve angol volt.
„A” modul: A mellékelt angol nyelvű dokumentumok segítségével egy Caterpillar D5R 2XL dózeren kellett hidraulikus méréseket végezni a féknyomásra és kormányhidraulika nyomásra vonatkozóan, valamint a lánctalpas futómű részeit kellett lemérni.
„B” modul: A helyszínen lévő Caterpillar 426F2 kompakt rakodógépen a generált elektromos hibák felderítését és kijavítását követően elektromos méréseket kellett végrehajtani hordozható oszcilloszkóppal. A hibák indítás gátló jellegűek, valamint világításrendszerrel kapcsolatosak voltak.
„C” modul: Egy szétszerelt 4 hengeres Cummins ipari Diesel-motoron kellett kopottság- és méret vizsgálatokat végezni a helyszínen lévő speciális mérőműszerekkel. Meg kellett állapítani, hogy az egység össze szerelhető-e, majd a motor részleges összeszerelése után (dugattyúk befűzése, hengerfej felszerelése, szelepvezérlés összerakása és beállítása) be kellett állítani adott hengernél a szelephézagokat.
„D” modul: Egy Kamaz tehergépjármű, Daimler gyártmányú preparált hátsó hidjának differenciál művét kellett a versenyzőknek leírás nélkül összerakni és beállítani a gyári értékek figyelembe vételével, ezt követően a kúpkerék hajtás csapágy előfeszítését és foghézagát kellett megfelelően beállítani. A verseny bírók vizsgálták a ferde fogazású kerekek fogkapcsolódási mintázatát is.
„E” modul: Volvo EC55B gumihevederes mini kotrón a gép hidraulika rendszereinek mérésével fel kellett tárni bizonyos hibákat, majd ezeket a helyszínen lévő szerszámok segítségével kijavítani, hogy a hidraulika rendszer megfelelően működjön.
„F” modul: Volvo L20F homlokrakodó gépen a mellékelt ellenőrző lista alapján el kellett végezni a gép teljes nullrevízióját, majd a közben megtalált hibák és hiányosságok közül a megadottakat ki kellett javítani.
A verseny végeredménye végül az alábbiak szerint alakult:
- helyezett: Brazília
- helyezett: Canada
- helyezett: USA
Apagyi Bencét kérdeztük élményeiről, tapasztalatairól a versennyel kapcsolatosan:
„Elsősorban köszönök mindent a felkészítőknek. Nagyon szuper volt minden még az ételek is pedig attól féltem, hogy nem fogok enni, mert nem fog ízleni, de szerencsére nagyon finom volt minden. J
Most volt életem első repülése is, amit szintén nagyon élveztem is és szerencsére az ablak mellé szólt a jegyem így láttam a magasból a gyönyörű tájakat, melynek a jó időjárás is kedvezett. Úgy gondolom mi nehézgép-szerelők egy nagyon jó csapatba kerültünk nagyon kedvesek és segítőkészek voltak mind a versenyzők, mind a szakértők és a minket segítő személyzet is. Véleményem szerint nálunk rendben zajlott minden, csalásnak a legkisebb jelét se vettem észre. A versenytől azt a tapasztalatot vontam le, hogy még a szakmai angolt sokkal jobban át kell néznem, hiszen jövőre szeretnék menni az EuroSkillsre. Nem utolsó szempont a gép ismeret se, nagyon fontos felkészülni előre, a lehetséges feladatokra. Amikor már ismeri az ember a gépet meg a programját - és persze jól megy az angol is-, akkor sokkal könnyebb a dolga és a rendelkezésre álló idő alatt el tudja végezni a feladatot.
Terveim szerint szeretnék menni a 2020-as EuroSkillsre is, ezért most neki álok az angol tanulásának és szabadidőmbe szerelgetni, hogy amennyiben én leszek megint a szerencsés akkor nagyobb eséllyel induljak az éremért!”
Karagity István szervizmérnök (Bence felkészítője) szerint Bencének nagy esélye van a 2020-as EuroSkillsen, hiszen hatalmas versenytapasztalatot szerzett és van még egy éve felkészülni a további feladatokra.
A jövő évben ismét várjuk a lelkes fiatalok jelentkezését a nehézgép-szerelő kategóriában történő megmérettetésre, akik közül kerül majd kiválasztása az a személy, aki képviselheti hazánkat a 2020-ban Graz-ban kerül megrendezésre az EuroSkills Bajnokságon és ahol ismét szurkolhatunk a nehézgép-szerelő versenyszám magyar indulójának.
Köszönjük a Magyar Kereskedelmi és Iparkamarának az egész éves kitartó szervezőmunkájukat és támogatásukat, valamint, hogy a helyszínen lévő munkatársaik (Csejtei Dorottya, Weiszenburger Dóra, Csiszár Zsófia, Seress Klaudia) minden másodpercben küzdöttek a magyar csapatért. Köszönjük a versenyzőket koordináló Team Leader csapatnak (Baky Dániel, Szalai Dániel és a Szalai Tamás), hogy végig a versenyzők mellett voltak és elhárítottak minden jó szereplést nehezítő akadályt.
Köszönjük az AXIÁL Kft-nek és a Karagity Istvánnak a felkészítést és, hogy végig Bence mellett volt és segítette munkáját.
Ezúton gratulálunk a teljes magyar csapatnak és az elért fantasztikus eredményeiknek és érmeiknek!
Szöveg:MEGFOSZ- Dr. Medina Viktor és Viczián Ágnes
Képek: SkillsHungary
Kazanban a magyar csapat 3. rész
Ma véget ért a WorldSkills kazani világverseny, mely a szakmák olimpiájaként híresült el. A neves rendezvényen hazai fiatalok is versenyeztek, köztük Apagyi Bence is, aki nehézgép-szerelő számban képviseli Magyarországot. >>