Kapcsolat
Minden 4. fuvar „ingyen”

Minden 4. fuvar „ingyen”

Nem kell időt pazarolni a rögzítéssel, amit egy embernek szinte lehetetlen megoldani. A második sort nem kell kötésbe rakni, nyugodtan lehet duplán is, így minden negyedik fuvart megtakarítunk, a költségével együtt. E

Az országutat járva néha szinte halálfélelme van az embernek, amikor meg kell előzni egy bálaszállító szerelvényt, főleg, ha néhány leesett bálát is látunk az árokban. Sokan még most is felelőtlenül összetákolt szerelvényekkel, mindennemű rögzítés nélkül szállítják a széna- vagy szalmabáláikat. Nem gondolják végig, hogy milyen károkat okozhatnak a leeső bálák tíz-húszmilliós autókban, nem is beszélve az emberi életről. Bálaszállító vásárlására még nehezebben szánja rá magát a gazda, mint szemszállító kocsiéra.

A régi téeszes időben leszedtük az IFA és pótkocsija oldalfalát, kimentünk az erdőbe, kivágtuk az egyenesebbnek tűnő fákat, és azokat szereltük fel vendégoldalnak. Büszkék voltunk, hogy a Hesston bálázókkal készített különböző átmérőjű és keménységű bálákból nyolcat fel tudtunk rakni egy IFÁ-ra. A sima földutakon sikerült is elhagyni naponta egy-kettőt. A következő lépésnél már zártszelvényből vagy vascsőből készítettük a tartókat, így már némileg biztonságosabban tudtunk rakodni. A billenccsel leborítottuk a rakományt, aztán gyerünk a következő kanyarért, mert teljesítményre kapjuk a fizetést. El lehet képzelni, milyen kazlakat lehetett rakni ezekből a „jó minőségű” bálákból.

Napjainkra minden pótkocsigyártó felvette programjába a bálaszállítókat. A két- és háromtengelyes forgózsámolyos Oehler pótkocsik 12-18-24 tonna össztömegre készülnek. A robusztus felépítésű, nagy rakfelületű pótkocsikkal jól szállíthatók a széna-, szenázs- és szalmabálák, legyenek kör vagy kocka alakúak. A plató méretének köszönhetően raklapos árukat, big-bag zsákokat és hosszú öntözőcsöveket is lehet szállítani. A kocsikat két végén kihúzható bálatartó növeli a rakodási kapacitást. A hannoveri kiállításon bemutatták a Krassort rendszerű bálarögzítő rendszert, amellyel gyorsan biztosítható a rakomány. Az oldalakat egyszerűen hidraulikusan felcsukjuk, és máris indulhatunk! Az oldalsó csövek, rugalmasságuknak köszönhetően, előfeszített rugóként akár 50 centiméteres különbséget ki tudnak egyenlíteni. Nincs szükség a bálák egyenkénti spaniferes rögzítésére és újrahúzására menet közben. Nem kell időt pazarolni a rögzítéssel, amit egy embernek szinte lehetetlen megoldani. A második sort nem kell kötésbe rakni, nyugodtan lehet duplán is, így minden negyedik fuvart megtakarítunk, a költségével együtt.

Az idei AgrárgépShow kiállításon a bálaszállító kocsit a szakmai zsűri Nemzetközi Termékfejlesztési Elismerő Oklevéllel díjazta.

 

Szerző: Angeli Gyula, termékmenedzser, AXIÁL Kft.

Forrás és kép: AXIÁL Mezőgazdasági Híradó 2016. IV. szám

 

 

Elérhető

Kapcsolódó cikkek