Cookie / süti kezelés
Kedves Látogató! Tájékoztatjuk, hogy a axial.hu honlap működésének biztosítása, látogatóinak magasabb szintű kiszolgálása, látogatottsági statisztikák készítése, illetve marketing tevékenységünk támogatása érdekében cookie-kat alkalmazunk. Az Elfogadom gomb megnyomásával Ön hozzájárulását adja a cookie-k, alábbi linken elérhető tájékoztatóban foglaltak szerinti, kezeléséhez. Kérjük, vegye figyelembe, hogy amennyiben nem fogadja el, úgy a weboldal egyes funkciói nem lesznek használhatók.
Tudjon meg többet…
Rendben
Nem fogadom el
2019-04-08 16:21:02

Magyarország – egy növekvő piac

A HORSCH már sok éve aktív a magyar piacon, 2007 óta sikeres együttműködésben a mezőgazdaságigép-forgalmazó AXIÁL-lal. A terraHORSCH Harsányi Zsolttal, a vállalkozás alapítójával beszélgetett.

Az AXIÁL Magyaroszág egyik legnagyobb mezőgazdaságigép-importőre. Együttműködésének köszönhetően a HORSCH évről-évre egyre több gépet értékesít Magyarországon. Harsányi Zsolt elmagyarázza a növekedés okait.

 

Harsányi Zsolt, az AXIÁL Kft. alapítója

 

Harsányi úr, hogyan lett Ön mezőgazdaságigép-kereskedő?

1990-ben fejeztem be a tanulmányaimat a Gödöllői Agrártudományi Egyetemen, majd egy évig szervizmérnökként dolgoztam a BKR-nél, amely akkoriban kukorica vető- és betakarítógépekkel foglalkozott. A rendszerváltás után problémánk adódott a kelet-németországi beszállítónkkal, és arra a döntésre jutottam, hogy saját céget alapítok. A kezdőtőkém akkoriban 1500 dollár volt. Az AXIÁL kezdetben alkatrészeket szerzett be és értékesített, de hamar egyre nagyobbá vált.

Elkezdtünk nyugat-európai technikát importálni és értékesíteni. 2000-ben indult az együttműködésünk a CLAAS-szal, és két évvel később már a Fendttel is együtt dolgoztunk. 2007 óta importálunk HORSCH gépeket, és értékesítjük termékeit összesen 19 magyarországi telephelyünkön. Ebbe beletartozik cégünk központja is Baján.

 

Hogyan jutottak arra a döntésre, hogy a HORSCH-sal is együtt dolgoznak?

Már előtte is jelen volt a HORSCH a magyar piacon. Felismertem a lehetőséget, hogy Magyarországon az akkorinál több gépet lehetne eladni. Ráadásul tetszett, hogy nagyon okosan vállalkozik a Horsch család. Biztos voltam, hogy hosszú távon nagyon magas minőségű termékeket szállítanának. Azóta dolgoztunk együtt. Mindeközben a HORSCH mezőgazdasági gépeivel a második legnagyobb forgalmat sikerült elérnünk beszállítóink közül. Ez mutatja a legjobban, milyen jól működik a kapcsolat.

 

Hogyan tud a HORSCH és az AXIÁL még előrébb lépni a közös munkában?

Mindkét fél az ügyfelek érdekét szem előtt tartva dolgozik. A HORSCH-nak a jó gépek gyártása fontos, az AXIÁL-nak pedig a jó háttérszolgáltatás kiemelt jelentőségű. Magyarországon néhány üzem több ezer hektáron gazdálkodik, és pontosan tudjuk, mit akarnak ezek az ügyfelek. A HORSCH-sal gyakran beszélünk arról, hogy mi igazán fontos a gazdálkodóknak országunkban. A HORSCH ebben jó partner. Például bevontak minket a Leeb AX fejlesztésébe, és ezzel párhuzamosan megkaptuk a HORSCH szerviztől a szükséges know-how-t, hogy sikeres legyen a piaci bevezetés.

 

Az AXIÁL sikeres stratégiája: csak első osztályú gépek a termékkínálatban.

 

Ön szerint mik a jelenlegi kihívások a magyar piacon?

Nehéz megfelelő munkatársakat találni. Nagyon sok képzett fiatal hagyja el Magyarországot, kivándorolnak más országokba. Ez is oka annak, hogy mi itt, az AXIÁL-nál mindig sok gyakornokot alkalmazunk. Képezzük őket, és megpróbálunk kapcsolatot kialakítani – annak reményében, hogy a későbbiekben nálunk maradnak. Még szerencsés helyzetben vagyunk, elegendő embert találunk. De ez egyre nehezebb. Pontosan a szervizbe nehéz jól képzett embert találni, és utána magunknál is tartani.

 

Hogyan építette fel az AXIÁL a HORSCH gépek marketingjét? Mik a jövőbeni tervei?

Nincs csodaszerünk, de természetesen van web- és Facebook oldalunk. Kiállításokat és gépbemutatókat, vevőtalálkozókat és telephely bejárásokat szervezünk. Ám sokkal fontosabb, hogy szívvel-lélekkel odategyük magunkat. Jó kapcsolatot kell kialakítanunk partnereinkkel, beszélnünk kell velük. Mert, ha bármi gondjuk akad a géppel, akkor szeretnénk, ha tudnák, hogy bármikor hívhatnak minket. És ez sokkal fontosabb, mint bármilyen marketingstratégia.

 

Hogyan tervezik növelni a HORSCH gépek forgalmát?

Szerencsére az utóbbi években folyamatosan nőtt a forgalom. A további növekedés eléréséhez egyrészt a gépek minőségét kell a megszokott magas színvonalon tartani, másrészt a jelentkező problémákra egyre jobb megoldásokat kínáló újdonságokkal kell a piacra jönni. Ráadásul a magyar gazdák egyre kevesebbet akarnak szántani, ezért a forgatás nélküli technológiát keresik. A legfontosabbak azonban a gépbemutatók. Bár nagyon sok energiánkat leköti, szívesen csináljuk. Végeredményben ez a legnagyobb sikertényezőnk. 2018-ban Magyarországon több, mint ötszáz gépbemutatón vagyunk túl.

Bemutató gépkezelőink a munkaidő körülbelül 40-50 százalékában HORSCH gépekkel dolgoznak. Ide is nehéz jó szakembert találni. A bemutató körutak korlátozó tényezője nem a rendelkezésre álló gép, hanem a kezelő. Épp a HORSCH vetőgépeket nem adjuk ki bemutatóra axiálos kezelő nélkül.

További fontos pont, hogy a HORSCH termékmenedzser mellé hamarosan új kolléganő érkezik. Ő leginkább az adatkezelésben és az ajánlat összeállításában lesz nagy segítség. Ebben is gyorsabbak szeretnénk lenni. Az, hogy a kolléganő folyékonyan beszél németül, még egyszerűbbé teszi a munkát németországi partnerünkkel.

A közeljövőben ezen kívül négy HORSCH szervizspecialistát szeretnénk csatasorba állítani. Ők az AXIÁL telephelyein dolgoznak majd, hogy a szerviz még jobban ki tudja szolgálni ügyfeleinket.

 

Magyarországon az egyik legtöbbet eladott gép a Pronto 6 DC.

 

Hogyan lehet egy magyar vevőhöz közelebb vinni a HORSCH gépeket?

Úgy gondolom, a gépbemutatókon kívül nincs szükségünk további eszközre. Ha az ügyfelek elégedettek a gépek munkaminőségével, akkor szívesen megveszik azokat. Ráadásul Magyarországon jók a hitellehetőségek. Mi itt az AXIÁL-nál beszerzünk minden szükséges papírt, és minden további lépést elintézünk, mielőtt átadjuk a gépet. Ezt természetesen ők szívesen is veszik.

 

Hogyan hívják fel a nagy üzemek figyelmét a HORSCH gépekre, és hogyan gondozzák a kapcsolatot velük?

Teljesen mindegy, hogy nagy vagy kicsi egy gazdaság. Jó kapcsolatokra van szükségünk, és jó szervizellátást kell nyújtanunk az ügyfeleknek. Ha el tudjuk adni a technológiát a nagy gazdaságokban a vezetőmérnöknek, akkor ők nemcsak egy, hanem mindjárt három gépet vesznek. Ez már persze nagy különbség. Ők szakemberek, akik a legjobb technológiát akarják. Nagyon sokat segít, hogy Michael és Philipp Horsch gyakran utazik Magyarországra, az előforduló kihívásokról beszélgetni a gazdákkal. Összegyűjtött tapasztalataikat aztán az új gépek fejlesztésekor is előveszik. Professzionális ügyfeleink díjazzák, hogy a magyar piacra van szabva a HORSCH technológiája.

 

Az alkatrészellátás nagyon fontos téma a gazdáknál. Ez hogyan működik az AXIÁL-nál?

Saját logisztikai üzletágunk van. Minden nap importálunk központunkba, Bajára alkatrészeket Németországból. Innen pedig elszállítjuk ezeket a telephelyeinkre. Összesen 70 járművünk viszi ki aztán az alkatrészeket közvetlenül az ügyfeleinkhez. Ha egy partnerünk felhív minket délután, másnap reggel már megkapja az alkatrészt.

 

A gépbemutatók a legjobb marketingeszközök. Ez a HORSCH Cruiser 12 XL éppen egy intenzív, dél-magyarországi tesztről érkezett vissza.

 

Az Ön véleménye szerint milyen mezőgazdasági technológiai kihívásokkal kell számolni a jövőben?

Magyar ügyfeleink egyre gyakrabban érdeklődnek, hogy gépeinkhez nem tudnánk-e gépkezelőt is biztosítani. Pillanatnyilag tudunk segíteni, de ez a jövőben egyre nehezebbé válik majd.

Szerintem pont a HORSCH esetében válik még fontosabbá olyan gépek tervezése, melyekhez már nem kell kezelő. Az önállóan dolgozó gépek témaköre a jövő egyik legnagyobb kihívása. A magyar gazdák már most nagyon szívesen kipróbálnák ezt a megoldást.

 

Milyen képzéseket kapnak az axiálos dolgozók a HORSCH géperől?

Munkatársaink rendszeresen vesznek részt különböző képzéseken. Tőlünk azonban sok energiát igényel, kijuttatni őket Schwandorfba. Ha képzés miatt több munkatársunk is hiányzik akár csak néhány napig, nehezen tudjuk őket pótolni. Az új gépekről viszont nagyon fontos megfelelő ismeretanyagot szerezni. A jövőben ez a folyamat véleményem szerint úgy működik majd, hogy itt Magyarországon megtanulják az alapokat, és a már nagyobb tudású munkatársak mennek i Németországba. Ezzel sok időt és pénzt takarítanánk meg.

 

A növényvédelemben egészen elöl szerepel az új HORSCH Leeb 4 AX.

 

Kezdetben nagyon sok különböző márkát adott el ugyanazon szegmensben. Ha visszatekint erre az időszakra, most is ugyanígy tenne?

Annyira sok nem volt az! Az volt a taktikánk, hogy egy magas minőséget képviselő termék mellett kínáljunk egy kedvezőbb árút is a középkategóriából. Akkoriban a gyártók nagyon gyorsan fejlődtek, hol az egyik lett jobb, hol a másik, aztán megint az első. Mi tulajdonképpen már az elején is csak a legmagasabb minőségű terméket szerettük volna forgalmazni, de erre nem volt lehetőségünk. Termékeket kerestünk, és el akartuk adni a gyártóknak a tevékenységünket. Mindezt úgy, hogy a nap végén munkatársainknak oda kellett adni a fizetésüket. Sokféle termékkel próbálkoztunk, és idővel rájöttünk, hogy melyek valók hozzánk. Néhány jól illett a tevékenységünkhöz, ezeket jól el is tudtuk adni, néhány viszont nem.

 

Mint ahogy a HORSCH, Önök is családi vállalkozás. Hogyan alakul az öröklés kérdése?

Még csak 52 éves vagyok, és remélem, még jó néhány évig nem kell erről komolyan elgondolkodnom. Három lányom közül a legidősebb komolyan érdeklődik a mezőgazdaság iránt, és bízom benne, hogy egyszer megjön a kedve ahhoz is, hogy a cégnél helyezkedjen el. S talán a két fiatalabb lányom is egyszer csak el tudja majd képzelni, hogy velem dolgozzon.

 

A terraHORSCH exkluzív kiadvány évente két alkalommal jelenik meg. A következő számot várhatóan az év második felében készítik el. Amennyiben szeretné nyomtatott formában is megkapni a magazin következő számait kérjük a terrahorsch@axial.hu email címen jelezze számunkra!

 

Szöveg: Vas Magdolna, marketingkommunikációs menedzser

Forrás és kép: terraHORSCH 2019/1. szám 41-43. oldal