Kapcsolat
Ha szemenkénti vetés, akkor Monosem

Ha szemenkénti vetés, akkor Monosem

Sokat fejlődött és fejlesztett a MONOSEM azóta, hogy a gyárat Edmond Ribouleau megalapította 1945-ben a franciaországi Largeasse kisvárosban.

Kezdetben kizárólag palántázó, ültető gépeket készítettek a Nantes közelében lévő üzemben, ahol 1960-tól kezdték el gyártani a precíziós vetőgépeket, melyek kezdetben vízszintes adagoló cellásak voltak.

Elkezdték fejleszteni a függőleges adagoló cellás gépet is, amivel cukorrépát tudtak vetni. 1989-ben mutatták be az NG és NG Plus új generációs precíziós vetőgépeket. 1994-ben szélesítették a palettát, megkezdték a MECA és MS vetőgépek gyártását. Míg az aprómag vetésre alkalmas MS az NG sorozatokhoz hasonlóan pneumatikusan működik, addig a MECA tisztán mechanikus cukorrépa vetőgép. 1999-ben jelent meg az NG Plus PRO vetőkocsi, mely PRO kerékkel kiegészülve jobb vetésminőséget
biztosított.

Ha szemenkénti vetés, akkor Monosem Ha szemenkénti vetés, akkor Monosem

Az NG Plus vetőegység fejlődése

A ’70-es években az Egyesült Államokban bemutatott tárcsáscsoroszlyás vetés (a magok talajba kerülésének helye egy vonalba esik a mélységszabályzó kerékkel) koncepcióját 1989 óta alkalmazza a MONOSEM. A fejlődés azonban nem állt meg az elmúlt 20 évben, a fejlesztések folyamatosak a partnerek igényei alapján.

NG Plus: Az innováció

1989-ben a MONOSEM forradalmasította a precíziós vetést az amerikai rendszerű dupla tárcsás vetőelemekkel. Az új pneumatikus rendszerrel együtt megszületett az NG Plus vetőgép.

NG Plus 2: A PRO kerék

Az NG Plus 2 bevezetésekor mutatták be a PRO tömörítő kereket. Ez egy nagy átmérőjű kerék, nagyon jó talaj-mag kapcsolatot hoz létre, robbanásszerű kelést biztosít.

NG Plus 3: Szilárdság és megbízhatóság

Az NG Plus 3 az elődjéhez képest számos fejlesztésen esett át a szilárdság és megbízhatóság tekintetében, hogy alkalmas legyen a nehéz körülmények és csökkentett menetszámú magágy készítés melletti használatra is.

NG Plus 4: Plusz a kényelem

A vetőkocsik legfőbb alkotóelemei a MONOSEM vetőgépeknek. A cég megtartotta az NG Plus vetőegységek előnyeit, erősségeit és hozzáadta a használattal kapcsolatos kényelmi funkciókat. A gép beállítása egyszerűbb, könnyebb a korábbiakhoz képest, így kevesebb időt kell tölteni ezzel. Az NG Plus 4-es vetőkocsival elérkeztünk napjainkhoz, ahol is a sikeres NG Plus 3 vetőkocsi újra gondolásával, fejlesztésével egy olyan gépet használhatunk, ami a korábbi előnyeit megtartva a használóknak nyújt több kényelmet a vetési műveletek során.

Ami változott:

  • A vetőegység első része úgy lett kialakítva, hogy abba tökéletesen illeszkedjen a vákuum tömlő és a vetésellenőrző szenzor vezetéke.
  • Az új rögterelő beállítása gyors és precíz a rugós biztosítású csapoknak köszönhetően. Így a tartóvázra más opciók is gyorsan felszerelhetők.
  • Az új leeresztő ajtó könnyebb használatot biztosít. Csak ki kell nyitni a leeresztő fedelet és a surrantóval minden eddiginél könnyebb és hatékonyabb lesz az ürítés.
  • A tartályfedelek reteszeltek, nem fognak lecsukódni töltés közben, még szeles időben sem.
  • Az új mélységjelző vízálló a gép mögött állva jól olvasható.
  • Az új nyitott hátsó tömörítő kerék tartó sáros időben is biztosítja, hogy ne tömődjenek el a kerekek. Az új tartón a kerekek hézagolása és pozíciója biztosítja, hogy a körülményektől függetlenül (kavicsos, szármaradványos, kötött) lezárjuk a magárkot.
Ha szemenkénti vetés, akkor Monosem Ha szemenkénti vetés, akkor Monosem

A gépek vázszerkezete széles választékban létezik a kínálatban. Magyarországon a legelterjedtebb a 6 soros teleszkópos váz, de ezen kívül elérhető a gép 4-8-12 soros kivitelben, függesztett vagy vontatott változatban, teleszkópos, csukható és merev formában, valamint segédvázzal is, melynek nagy előnye, hogy a vetőkocsik akadály nélkül mozgathatók a vázon. Így változtatva a sortávolságokat, a hibrid kukoricák vetésére is alkalmassá teszi a gépet. A különböző magok más-más tulajdonságokkal rendelkeznek, eltérő az alakjuk, más a tömegük, ezért más vetőtárcsa alkalmas a pontos adagolásukra. A vetőtárcsák a furatok számában és a furatok átmérőjében térnek el egymástól, ez utóbbi biztosítja, hogy a vetőtárcsa felvegye a magot, míg a furatok száma a tőtávolságot befolyásolja. A vetőtárcsa cseréje rövid idő alatt elvégezhető, az adagoló ház oldalát két szárnyas anya lecsavarásával lehet nyitni és a vetőtárcsa hozzáférhető, cserélhető.

A MONOSEM 2011-ben

Napjainkra a cég fejlesztéseinek köszönhetően megrendelhető a 6 soros teleszkópos vázú gép vontatott verziója, amely nagyban elősegíti a gazdálkodók munkáját, traktor igény tekintetében is. A vontatott kivitel annyiban különbözik a függesztett vetőgéptől, hogy átalakították a függesztést és kapott a konvencionális meghajtó kerekek helyett kettő szállító-meghajtó kereket a gép, erősített keréktartókkal, ami egy hidraulika munkahengerrel van összekötve a vázzal. Ez biztosítja a szállítási pozícióba emelést, majd a munkahelyzetbe leengedését a vetőgépnek.

Út a költségtakarékossághoz a precízió mentén

A szemenkénti vetőgépekre felszerelhető kuplungrendszer segítségével megszüntethetők
a felesleges rávetések, így nagy mennyiségű vetőmag takarítható meg. Ezen felül elkerülhető a hozamcsökkenés is a feleslegesen besűrített vetés megszüntetésével. Mivel a vetőgép minden egyes vetőkocsijához beépítenek egy kuplungot, a gép tetszés szerinti szakaszokban kezelhető. Például egy 12 soros vetőgépet oszthatunk 12, 6, 4 vagy akár 3 külön kapcsolható szakaszra. A beépítést követően lehetőség van szakaszonként a vetés indítás és megállítás teljes automatizálására, egy megfelelő GPS rendszer segítségével.

Használtgép érték

A használt gépek értéke nagyon jól tükrözi a termék minőségét és a piacra való alkalmasságát. A MONOSEM vetőgép egy esetleges későbbi eladás esetén még használtan is nagy értéket jelent a piacon.

Lisz Péter
Axiál Híradó 2011/1.



Elérhető

Kapcsolódó cikkek