Fókuszban a Fendt 300 és 700 Vario S4 típusok

Fókuszban a Fendt 300 és 700 Vario S4 típusok

A német gazdák legkedveltebb erőgépéről, a Fendt 700-asról és az immáron 35 éve piacon lévő, de folyamatosan fejlesztett Fendt 300-as szériáról olvashat az alábbiakban. Az S4 típusok most modellváltás miatt kedvező áron, gazdag felszereltséggel kaphatók.

Fendt 724 – A németek kedvence. A 2012-es évtől a német gazdák legkedveltebb traktora, a Fendt 700 Vario széria, amellyel kapcsolatban most rendhagyó traktorbemutató következik.

Nem a lóerők, szivattyúteljesítmények, emelőerők nagyságáról és tömegekről, hanem olyan műszaki tartalomról esik a következőkben szó, amelyekről leginkább autós újságokban olvashatunk vagy talán még ott sem.

 

Általánosságban igaz, hogy az önvezető autók kivételével egy autóban sincs olyan pontos navigáció, mint a traktorokban. Nincs ez másként a Fendt 700 Varioval sem. 2 cm pontosan képes visszatalálni évek múlva is oda, ahol korábban már „járt” és mondjuk egy vetést elvégzett. Mindezt akár a Fendt 700 Varioban – illetve bármelyik Fendt traktorban – akár 3 előre eltárolt sebesség érték felhasználásával. Ezek közül kettőt szinte bármikor gombnyomásra elő lehet hívni, a harmadik pedig irányváltáskor (tolatáskor) kerül aktiválásra. Persze a táblavégi fordulók automatizálása vagy az automata kormányzás során akár ennél több sebesség is programozható, de ez már inkább az autonóm vezetés előszele a traktorban semmiképp sem a hagyományos értelemben vett „tempomat”.

 

 

Minden funkció egy terminálban a Fendt 700 Vario traktorokban. Vajon tudja-e még valaki, hogy a Fendt traktorokban előbb volt terminál, amelyen keresztül a traktor és a munkagép szinte összes funkciója beállítható volt, mint bármelyik személyautóban?

A traktor és az ISOBUS-os munkagép valamennyi kezelő, illetve beállítási paramétere, az automatikus kormányzás, az elvégzett munkák dokumentálása és a kameraképek, valamint a szervizbeállítások mind egy terminálon áttekinthetően jeleníthetők meg a Fendt 700 Varioban. Ezzel a vezetőfülke rendezett marad és nem zavarja második és harmadik terminál a kilátásban a vezetőt. Vajon melyik autóban van ilyen sokféle funkció egy kijelzőbe integrálva? A Fendtnél természetesen érintőképernyős a terminál, amely éjszakai megvilágítási móddal is rendelkezik.

 

Lámpák, izzók, fényerő avagy látni és látszani. A Fendt vezetőfülke kezelőelemeinek a megvilágítása a terminálhoz hasonlóan automatikus alkalmazkodik a környezet fényerőségéhez.

A LED munkalámpák, valamint a Bi-LED közúti világítás (ez utóbbi távolságszabályzással) hosszú élettartamúak, alacsony energiafelhasználásúak és ami a legfontosabb, kiváló fényerejükkel tűnnek ki. A LED-Sarokfény a mellső keréknyomvonal jobb megvilágításához került felszerelésre. Mindezek a lámpák egy gombos központi világítás kapcsolóval, mindössze egy gombnyomással működtethetők.

Egy traktor esetében nem a munkalámpák száma, hanem az összes fényáram és az egyenletes megvilágítás a döntő tényező.

 

Fendt fellépő - lépcső a vezetőfülkébe. A Fendt vezetőfülkéhez mély -ezáltal biztonságos - lépcsőfokok vezetnek, melyek enyhén csavart vonalban helyezkednek el azért, hogy kényelmesebb legyen a beszállás. A lépcsőfokok láb magasságban – az üzemanyagtankban elhelyezett lámpákkal – folyamatosan megvilágítottak, így a vezető a testével nem takarja el a fényt és mindig jól láthatók a lépcsőfokok. A vezetőfülkelépcső megvilágítása biztonságossá teszi a ki és beszállást sötétedés után is csakúgy, mint több személyautó esetében.

 

 

A Fendt gyári motor-, hidraulika és váltóolaj előmelegítője alacsony külső környezeti hőmérséklet mellett garantálja a magas működési biztonságot és mivel gyorsan elérhető az olaj üzemi hőmérséklete az alkatrészek kisebb kopással a traktor pedig jobb hidegindítási viselkedéssel rendelkezik. Az üzemanyag ugyancsak előmelegítésre kerül a Fendt traktoroknál.

A szint-vezérelt első tengely rugózás - 100 mm-es működési tartománnyal - reteszelő funkcióval rendelkezik. Mindez karbantartásmentesen. Mit jelent ez? Nincs szükség arra, hogy napi, heti szinten a traktor alá bújva zsírzógombokat keressen a kezelő munkaidőben. A Fendt traktorba egyszerűen be kell ülni és dolgozni. Exkluzív és állandó vezetési kényelem és vezetési biztonság a terheléstől függetlenül.

A Fendt traktorok mindkét sárvédőjéről kapcsolható a TLT, amely az automatikus motorfordulatszám-emelés funkciója révén megkíméli a gépkezelőt attól, hogy ismét vissza kelljen ülnie a traktorba helyben történő munkavégzéskor (pl. permetezőtartály töltés, hígtrágya keverés) és ugyaninnen működtethető a kihelyezett hidraulikakör és az emelőmű.

 

Kettős működésű hátsó emelőmű-munkahengerek lehetővé teszik, hogy a traktor megemelje saját magát például kerékcseréhez vagy a munkaeszközt benyomja a traktor a talajba. Milyen jól jön egy ilyen funkció a szántóföld közepén egy defekt szerelésekor!

A hátsó emelőkarok Fendt traktoroknál általános jellemzője a „parkpozíció”. Ebben a pozícióban a vonókarok a munkagép vonórúdja számára nagyobb helyet biztosítanak, ezáltal kisebb fordulási sugár érhető el és csökken a pótkocsi vonórúd elgörbítésének az esélye.

 


 

Azonban van egy másik ajánlatunk is, ha valaki kisebb erőgépre vágyik! Bátran ajánljuk a Fendt 300 Vario-t!

 

A Fendt a 35 éve a piacon lévő 300-as szériáját harmadszor, immár alapjaiban újította meg. A jelenlegi széria 4 típusával a 105-142 LE (97/68EC) közti maximális teljesítményt öleli fel. A korábbi SCR-es szériához képest fél tonnával nehezebb (önsúlya 4,9 t, megengedett össztömege 8,5 t). Szűkített fél alvázon kapott helyett a motor, a hűtőrendszer és a mellsőhíd felfüggesztés, így a mellső emelőmű vagy a homlokrakodó még jobban integrálásra kerülhetett és lényegesen kisebb helyen meg tud fordulni a traktor a jobban aláforduló kerekeknek köszönhetően.

A 4,4 l-es (Tier4-es) saját AGCO motor 30 Nm-rel nagyobb nyomatékot ad le, mint az előző szériában a Deutz motor.

A VisioPlus vezetőfülke a tetőbe nyúló szélvédővel a Fendt 500 és 700 szériák kényelmét és hatékonyságát hozzák le ebbe a teljesítménykategóriába, ahol a gyártó a különböző igényeknek megfelelően három felszereltségi szintet kínál: POWER-t és PROFI-t és ProfiPlust.

A POWER közelebb áll a korábbi SCR szériához, így ebben is megtalálható a fokozatmentes Vario hajtómű a TMS-sel, a fülkerugózás és a kihelyezet körök vezérlése továbbra is mechanikus. A rugózott mellső híd opcionálisan kérhető. Új a Power-menetkar, amely az SCR-ből ismert „golflabdát” váltja, és vele a menetsebességen túl a tempomat aktiválható, a motorfordulatszám eltárolható, a gyorsítási fokozatok is állíthatóak és irányváltóként is működik (a bal oldali irányváltótól függetlenül) egy igazán jól sikerült újítása a gyárnak. A „Go” és „End” gombokkal menetkarról működtethető a hátsó emelőmű is. A Locomatic diffizáron túl 100%-os lamellás diffizárat is kapott a mellső híd.

 

 

A PROFI felszereltséggel együtt megjelenik a további „Fendt technika” is a traktorban. Multifunkcionális joystick valamennyi, a nagyobb traktorokban megszokott funkcióval. 7”-os Vario-terminál. A sárvédőről működtethető kihelyezett hidraulikakör nagy segítség lehet pl. a hidraulikus harmadik pont működtetésekor, ill. munkagép fel/leszerelésekor. A szériafelszereltséghez tartozik a PROFI felszereltség esetén a mellső hídrugózás, a LS-szivattyú, a mellső emelőmű külső működtetése, az elektrohidraulikusan működtetett kihelyezett hidraulika körök, Variotronic, az emelőmű- és TLT automatika. Opcióban digitklíma, nagy látószögű visszapillantó tükör, pneumatikus fülkerugózás, ISOBUS munkagép vezérlés, Power-Beyond csatlakozás kérhető a traktorhoz és lehetséges a kormányzott pótkocsi tengely automatikus reteszelése is. Az alapkivitelű mellső emelőművön túl további két változatból választhat igényeinek megfelelően a leendő gazda (helyzetszabályozott-, terhelésszabályozott emelőmű).

A Fendt e négy hengeres traktorait akár ProfiPlus felszereltségi szint mellett is kínálja. A VarioActiv kormányáttétel változtatás és az automatikus robotkormányzás, vagy ahogy a Fendtnél hívják VarioGuide része ennek a felszereltségnek. E modellek Magyarországon jellemzően 2 cm pontosságú automata kormányzással kerülnek eladásra. Szériában rendelkeznek ISOBUS vezérléssel a korszerű munkagépek számára, mindkét sárvédőről működtethető hidraulikával és emelőművel valamint táblavégi fordulóautomatikával.

 

A Fendt 300 Vario traktorok Profiplus felszereltséggel kezdenek hasonlókká válni, mint a Fendt nagytraktorai. A kisebb és közepes gazdaságok számára ideális traktorszéria megkapta az év traktora kitüntetést 2019-ban a legsokoldalúbb traktor kategóriában. E felszereltségi szint a tavalyi év során a magyar gazdák kedvenc traktorává vált a Fendt esetében.

 

 

Az immár egy menettartománnyal rendelkező Vario-hajtómű az SCR szériából került át az S4 szériába és ezzel megszűnt a két menettartomány közötti kapcsolgatás. Új a menetpedál működési tartományának beállítására szolgáló pótméter. (Ezzel állítható be, hogy teljesen lenyomott pedálnál, mekkora legyen a maximális haladási sebesség.) Szintén új a „határterhelés-automatika 2.0”. Ez automatikusan szabályozza a motor leterheltségét, azaz azt, hogy terhelés alatt meddig eshet a motor fordulatszáma, mielőtt a hajtómű megváltoztatná az áttételt. A TMS-sel ill. az aktivált tempomattal a szabályozás a kívántként beállított sebességtől függ. Minden esetben a motor jelleggörbe alapján a legkisebb üzemanyag fogyasztásra optimalizálja a motorvezérlés a traktor áttételét. Az elektronika révén mindebből a traktoros csak annyit érzékel, hogy kevesebbet kell tankoljon mint a „szomszéd”, aki esetleg még nem Fendttel dolgozik.

 

Power felszereltségnél 84 l/min tandemszivattyú automatikus olajáram összegzéssel vagy opcióként (mint a Profi felszereltségnél) egy 110l/min teljesítményű LS-hidraulika szivattyú biztosítja a megfelelő olajáramot. Aki homlokrakodóval kíván dolgozni, annak feltétlen a nagyobb teljesítményű szivattyú javasolt.

Mint minden Fendt traktoron ennél a szériánál is a hajtómű- és a hidraulikaolaj tartály elkülönül. Ezáltal nem kerülhet a hajtóműbe szennyeződés (védve van) pl. egy kölcsönmunkagép használata esetén sem és a hidraulikaolaj csere esetén sem kell minden esetben a hajtóműben is olajat cserélni, ami így a szervizköltségeket csökkenti. E jellemző miatt a gazdaság többi munkagépébe sem kell a traktor váltója „miatt” különlegesebb hidraulika olajat tölteni.

 

A VisioPlus vezetőfülke alapesetben csak bal oldalon rendelkezik ajtóval, de opcionálisan kérhető a jobb oldalra is ill. a szélvédője akár nyithatóként is lehet. A szélvédő a tetőbe ívelt, de nem a vízszintesig! Ezáltal a por és szennyeződés nem marad a szélvédőn ill. azt a 300 fokban törlő ablaktörlő törli le. A vezetőfülke a prémiumkategóriás traktorhoz méltóan felszerelt és rendezett. A multifunkciós vezérlőpulton kaptak helyett a hajtómű-, hidraulika-, és TLT funkciók, a klímavezérlés és a világítás. Az egyes csoportok színjelöléssel és tapintással is elkülönülnek egymástól a könnyebb felismerhetőség érdekében. A jobb portömítés miatt a gédergumi átkerült az ajtóról a fülkekeretbe és az ajtón csak egy kemény gumitömítőfelület maradt.

 

A képek illusztrációk, a tájékoztatás nem teljes körű. További információt a modellekről, árakról és felszereltségekről területileg illetékes munkatársainktól kaphat!

 

Szöveg: Kresz Gábor, Fendt referens

Kép: Fendt

 

 

Fendt 700 Vario új kezelői filozófiával

 

Az új Fendt 714-724 Vario Gen6 (144-237 lóerő) széria hat típust foglal magába – sokrétűen használható nagytraktor! Számos lehetséges opció teszi széles körű igények kielégítésére alkalmassá. >>

 

Elérhető

Kapcsolódó cikkek