Kapcsolat
Filléres alkatrészek teszik ki a különbséget

Filléres alkatrészek teszik ki a különbséget

Annyi mindent mondtuk el az AgrárgépShown Fendt gépeinkről, de sokszor magunk sem tudjuk, hogy bemutatattuk-e az összes apróságot, amelyek valóban megkönnyítik és eredményesebbé teszik a munkát? Hiszen „az ördög a rés

A Fendt prospektusokban egy kis zöld jel mutatja a márkára jellemző megoldásokat, most ezek közül veszünk alaposan szemügyre egyet. Valamennyi Fendt traktor kihelyezett hidraulikakörének csatlakozóját egy porvédő fedél zárja le. Más traktorokon is van ilyen – mondhatja bárki. Igaz, de nem mindegy, mi van mögötte!

A kis fedeleket, mindegyik hidraulikakör esetében, mindig visszazárja egy filléres rugó, amikor kihúzzuk a munkagép tömlőjét. Így nem kerülhet por a csatlakozóhüvelybe, majd a hidraulikarendszerbe, illetve a hajtóműbe. A Fendt egyébként sem ad esélyt pornak a hidraulikatartályba jutni, hiszen a visszatérő olaj szűrőn megy át. Hát az ön traktorján?

A hidraulika- és a Vario-hajtómű két elkülönített rendszert alkot. Ha például vetőgépet kellene a szomszédból kölcsönkérni, vagy a munkagép hidraulikus rendszerében meghibásodik valami, nem kerül veszélybe a Fendt hajtóműve.

További jellemző, hogy a Fendt hajtóműben elegendő 2000 üzemóránként olajat cserélni, nem kell a hidraulikaolajjal együtt „félidőben” lecserélni a teljes olajmennyiséget. Ez nem csak költségtakarékos, hanem környezetbarát megoldás is.

 

 

A különálló olajtartálynak köszönhetően a kivehető olajmennyiségnek nem szab határt a hajtómű minimális olajigénye.

Az említett kis fedelek más-más színűek, megfelelve a vezetőfülke kezelőelemeinek, hogy könnyű legyen azonosítani az egyes hidraulikaköröket. Ha pedig idővel meghibásodik egyik-másik hidraulikakör, akkor a munkagép tömlőit átdugjuk a másik vezérlőszelepbe, a terminálban pedig a megszokott kezelőelemhez hozzárendeljük az új kört. Az egészből észre sem lehet venni semmit, dolgozunk a megszokott módon!

A hidraulikaszivattyúk a motor névleges fordulatszámán (például 2100/perc) adják le névleges teljesítményüket (esetünkben 205 l/perc). Ezt azért jó tudni, mert amikor a fordulókban kiemelt munkagéppel haladva, nincs szükség nagy vonóerőre és amúgy is lassabban megy a traktor, az elektronika a legkisebb fogyasztásra – 1200-1400/perc – állítja be a motort. Ekkora fordulatszámon a hidraulikaszivattyú teljesítménye mindössze kétharmada lesz a névlegesnek (példánkban körülbelül 140 l/perc), épp mikor a legtöbb fogyasztót (munkahengert, hidromotort) működtetjük a munkagépen. Érdemes tehát vásárláskor nagyobb szivattyút választani a traktorhoz, hogy ne kelljen megemelni a motor fordulatszámát, amivel együtt nőne a fogyasztás is. A Fendt traktorokhoz két-három szivattyú közül lehet kiválasztani a megfelelőt.

A rendelkezésre álló hidraulikus teljesítményt illetően lényeges különbség lehet két traktor prospektusadatai között. A Fendtnél a prospektusadat tényleg minden esetben rendelkezésre áll a kihelyezett körökön, még akkor is, amikor a traktor kormány-munkahengere hirtelen sok olajat képes elnyelni a fordulóban. A Fendt 300-as szériától már LS-szivattyúk vannak a hidraulikarendszerben, ezek szolgáltatják a kormányzásnak is az olajat mindaddig, amíg nincs maximálisan leterhelve a rendszer. Akkor ugyanis a rosszabb hatásfokú kormányszivattyú (amely alapesetben a hidraulikarendszer vezérlőnyomását biztosítja) veszi át a kormányzást és a hidraulikaszivattyú teljesítménye kizárólag a munkagépet szolgálja ki.

 

 

Prioritás: első az egyenlők között!

A Fendt traktor termináljában szabadon kiválaszthatjuk, hogy melyik kihelyezett hidraulikus kör kapjon prioritást, a kormányzás természetesen mindig elsődleges. Ez a kör a továbbiakban annyi olajat kap, amennyit beállított a kezelő, a többi pedig a „maradékot” kapja, még ha ezáltal egyes, kevésbé fontos funkciók le is lassulnak. Például a vetőgép ventilátorának fordulóban is megadott fordulatszámon kell működnie, nehogy elejtse a magot, de közben a csoroszlyák, illetve a nyomjelzők működtetése lehet lassabb is.

Mit rejt még a kis porvédő?

Olyan hidraulikakört, amelyben valamennyi vezérlőszelep mennyiség- (0-100 l/perc; 500-as szériától egy körben 140 l/perc; F1000-es 170 l/perc) és időszabályzású (0-60 másodperc, illetve ∞ /hidromotor-funkció/). Kikapcsol, ha például átfolyik rajta 25 liter olaj, vagy ha a bekapcsolástól eltelt hat másodperc. Ezért is lehet szükség esetén felcserélni őket, és ezért integrálhatók a traktor forduló-automatikájába (Variotronic TI). Ha például egy váltvaforgató eke megfordításához 10 l/perc átfolyás mellett öt másodperc kell, akkor hat másodpercre állítva az időzítést, egyetlen gombnyomásra biztonságosan és automatikusan átfordul az eke.

 

 

Az új, POWER felszereltségű Fendt 300 S4 Vario automatikusan összeköti a két szivattyút, amikor nagyobb hidraulikus teljesítményre van szükség, illetve leválasztja, ha nem nem kell a plusz térfogatáram. Ezzel üzemanyagot takarít meg.

A Fendtnek szinte mindegy, hogy egy adott hidraulikakör „alsó” vagy „felső” csatlakozóhüvelyébe csatlakoztatjuk a munkagép tömlőjét, mert a funkciók mindkét irányban működnek és egymástól függetlenül szabályozhatók. Egy körön belül be lehet állítani, hogy 30 l/perc teljesítménnyel emelje ki a vetőgépet a traktor, de csak 20 l/perc visszafolyás mellett engedje le. Ez azért jó, mert a tele vagy az üres magtartályú vetőgépet sem ejti le a traktor, hanem olyan lassan teszi le, ahogy a gépkezelő szeretné.

Az összekapcsoláskor és oldáskor elcseppenő résolaj sem megy veszendőbe: kis tartályba jut és nem folyik végig a traktor hátulján, mielőtt a földre kerülne.

Ahogy egy gazdaságra sem kizárólag a termésátlag és az év végi eredmény jellemző, hanem az is hogy összesöpörték-e az udvart, a traktoroknál is sokkal több múlik a részleteken, mint hinnénk!

 

Kresz Gábor 

Fendt-referens

 
Gyakorlati vélemény
 
Miért jó, ha be tudjuk állítani a traktoron a hidraulikaolaj-átfolyás mértékét? Ez egyrészt megkönnyíti a pilóta munkáját: nem kell figyelnie, nehogy feleslegesen bekapcsolva maradjon a hidraulika, mert a beállított idő után magától kikapcsolja az automatika. Másrészt ez a funkció kíméli mind a munkagép, mind az erőgép hidraulikarendszerét. Ha a kezelő a munkafolyamat elvégeztével elfelejtené kikapcsolni, vagy lustaságból nem kapcsolná ki a hidraulikát, akkor az a plusz fogyasztás mellett fölösleges feszültséggel járna a rendszer egyes elemeiben, a traktoron és a munkagépen. Tehát a kényelmen és a praktikumon túl anyagi vonatkozásai vannak, és a biztonságos üzemeltetés tekintetében is jelentős a szerepe.
 
Antal Attila
bemutatógép-kezelő

 

Forrás és kép: AXIÁL Mezőgazdasági Híradó 2016. I. szám 14-15. oldal

 

Elérhető

Kapcsolódó cikkek