Mint ahogy minden motoros tudja, téli leállás előtt célszerű lecserélni a motorolajat, és leereszteni, vagy kijáratni az üzemanyagot. A tavaszi indulás előtt töltsük fel friss üzemanyaggal a tankot, ellenőrizzük az olajszintet. Kétütemű szintetikus versenymotor olaj használata esetén be kell keverni a benzinbe a motorolajat, mert ezek általában nem oldódnak jól az üzemanyagban. Azokon a 2T gépeken, ahol külön olajtartály van – olajbefecskendezéses kenés – ne felejtsük el a tartályt megfelelő 2T motorolajjal feltölteni. Az önfeledt motorozás közben, tankoláskor minden esetben ellenőrizzük a kis tartályban az olajszintet, mert, ha elfogy innen az olaj, igen komoly meghibásodást okozhat.
A motorkerékpár motorolajokról
Sokszor felteszik a kérdést, hogy személyautóba alkalmas motorolajat használhatunk-e 4T motorkerékpár motorban?
A válasz: NEM. Indoklás: a motorkerékpár motorok kicsit különböznek a személyautó motoroktól, az alábbiak szerint:
- A motorkerékpár-motorok fordulatszáma magasabb, mint a személygépjármű benzinmotorok fordulatszáma
- Nagy a fajlagos teljesítmény 150 k/liter (a motorkerékpár motoroknak nagyobb az „energiasűrűsége”)
- Viszonylag kis olajtöltet 3-3,5 liter a motorkerékpár motorban
- A motorkerékpároknál széleskörűen elterjedt az együttes motor, sebességváltó, olajfürdős kuplung kenés
- Könnyűszerkezetes motorkonstrukció a motorkerékpároknál (súrlódás szempontjából nem optimális könnyűfém ötvözetek alkalmazása)
A fenti okok miatt motorkerékpár-motorba kizárólag erre a célra fejlesztett 4T motorolaj alkalmazható!
Még néhány gondolat, ami miatt oda kell figyelni a motorkerékpár-motorok motorolajaira:
- A motorkerékpárokat Magyarországon általában csak nyáron használjuk, ezért a motorolaj nagyon alacsony hidegoldali viszkozitása nem fontos,
- A léghűtéses motorok hengerfej hőmérséklete magasabb, mint a folyadékhűtés esetén, ezért ilyen esetekben célszerű az üzemi hőmérsékleten is magasabb viszkozitást adó 20W-50, 10W-50, vagy 15W-50-es olajat alkalmazni.
- Az ún. széles viszkozitás tartományú 5W-60, 10W-60-as olajok viszkozitása index módosító adalék tartalma igen magas. A hosszú szénláncú polimer-molekulákból álló adalék a motor működő részein szétszakad (letörik), ami viszkozitás csökkenéssel jár. Ez azt is jelenti, hogy ezeket az olajokat gyakrabban kell cserélni.
Új Eni motorkerékpár motorolajok a kínálatban
Az Eni i-Ride sorozat megjelenése óta megváltoztak a piaci igények, amik a termékválaszték racionalizálását követelték meg. Az alábbiakban az új választékot ismerheti meg.
- 11-001-0178-01 ENI I-Ride Moto 10w-30 motorkerékpár olaj 1l
- 11-001-0179-01 ENI I-Ride Moto 10w-40 motorkerékpár olaj 1l
- 11-001-0176-01 ENI I-Ride Moto 15w-50 motorkerékpár olaj 1l
- 11-001-0177-01 ENI I-Ride Moto 20w-50 motorkerékpár olaj 1l
- 11-001-0173-01 ENI I-Ride Racing 10w-60 motorkerékpár olaj 1l
- 11-001-0180-01 ENI I-Ride Racing 2T motorkerékpár olaj 1l
- 11-001-0117-01 ENI I-Ride Racing 5w-40 4T motorkerékpár olaj 1l
- 11-001-0175-01 ENI I-Ride Racing Offroad 10w-50 motorkerékpár olaj 1l
- 11-001-0116-01 ENI I-Ride Scooter 2T motorkerékpár olaj 1l
- 11-001-0174-01 ENI I-Ride Special 20w-50 motorkerékpár olaj 1l
További információért érdeklődjön üzleteinkben!
Forrás: Eni
Kép: Eni, pexels.com