Szerviztippek: kotró

Szerviztippek: kotró

Az alábbiakban a kotrógépekhez kapcsolódó karbantartási tanácsokról olvashatnak. A cikk 5 lényeges pontot tartalmaz, amelyre figyelni kell a gépek üzembiztonsága érdekében, iromány szakértő kollégánk, Farkas Dávid sze

1. FORDÍTÓMŰ: A fordítóműben lévő olajat 1000 üzemóránként cserélni kell. Ezt az olajszintet gyakran figyelmen kívül hagyják, aminek következtében költséges károk keletkezhetnek. Az alacsony szint azt jelenti, hogy valahogy szivárgás van a forgózsámolyon.

 

2. HIDRAULIKUS MUNKAHENGER: Mindig ellenőrizzük a króm állapotát a hidraulikus munkahengerek rúdjain. A króm egyenetlenségei, hiányosságai összegyűjtik az idegen anyagokat, amelyek elkezdik „megenni” a tömítéseket, ennek következtében olajfolyás alakul ki a hengereknél. Új tömítésekkel rövid időre megoldható a probléma, de ha a sérüléseket figyelmen kívül hagyja, újabb olajfolyás következik be.

 

3. AKKUMULÁTOR: Egy hibás cella az akkumulátorban elektromos hibákat okozhat. A legtöbb rendszerben legalább 18 voltos feszültségnek kell lennie, miközben üzemel a gép. 18 volt alatti értékeknél a rendszer kiszámíthatatlanná válik, ami oda vezethet, hogy problémák lesznek a gázpedállal, a hidraulikus funkciókkal vagy akár hamis értékeket is mutathat a gép.

 

4. FUTÓMŰ: Láncos kotró esetében, a lánckígyót mindig megfelelően kell beállítani, annak érdekében, hogy maximalizáljuk az élettartamot és minimalizáljuk a lánckígyó és a hozzá tartozó összetevők kopását. A lánc feszességét naponta többször is ellenőrizni kell, mert a feszesség mértéke a körülményektől és az OEM előírásoktól is függ. A helyes láncfeszesség a legnagyobb tényező, amit a kezelő szabályozhat, és ezzel nagymértékben hatással lehet az élettartamára. Ellenőrizze a futóművet hetente legalább egyszer, és tanulja meg, hogyan tudja gyorsan felbecsülni a futómű állapotát. (A kopási határértékekkel a kezelőnek tisztában kell lennie, és fel kell tudnia sorolni az összes futóműalkatrészét, beleértve a görgőket, és a perselyeket a lánckígyón.)

 

5. KENÉS: A zsír az életmentő eleme minden csapnak és perselynek. Általános szabály, hogy a kezelőnek minden nap zsírozni kellene a csapokat és a perselyeket. Abban az esetben, ha egy gépet több gépkezelő is használ, akkor megjelölheti a kevésbé nyilvánvaló zsírzó pontokat narancssárga festékkel a zsírzó csapok körül, ezzel emlékeztetve a kezelőket a feladatra. Nem szabad túlzsírozni sem. Egy – három lövésnyi zsír elegendő.

 

További információért lapozza fel kiadványunkat!

 

Szöveg: Farkas Dávid, szervizmérnök

Forrás: AXIÁL Építőipari Híradó 2016/1. szám

 

Elérhető

Kapcsolódó cikkek