A szelektív katalizátoros redukció (SCR - Selectiv Catalytic Reduction), vagy más elnevezéssel az „AdBlue” technológia egyre szélesebb körben terjed. A folyamat során egy új segédanyagot az AdBlue márkajelzéssel ellátott folyadékot használnak a nitrogénoxid-katalizátorhoz.
A kipufogócsőbe a nitrogénoxid-katalizátor elé befecskendezett AdBlue folyadékból hőbomlási folyamattal ammónia (NH3) szabadul fel, amely a NOx-katalizátorban a kipufogógáz nitrogénoxidok tartalmából molekuláris nitrogént és vízgőzt képez.
Az AdBlue enyhén lúgos kémhatású, a friss 32,5% karbamidot tartalmazó folyadék pH értéke 9,0-9,5. Az AdBlue tárolható, szállítható Cr-Ni-acél vagy Cr-Ni-MO-acél tartályokban. A polimer műanyagok közül a polietilén, a polipropilén és a polioximetilén anyagok +50 Celsius fokig használhatóak az AdBlue folyadékhoz.
A rendszer felépítése Az AdBlue tárolása
Az AdBlue tulajdonságai, üzemeltetést és tárolást figyelembe véve:
- nem éghető
- 11,5 Celsius fok alatt kristályosodik
- 30 Celsius fok felett hidrolízis folyamata lép fel (párolog, felbomlik szén-dioxidra és ammóniára)
- a kiömlő anyagot veszélyes anyagként kell kezelni, azonban nem mérgező
- nem önthető csatornába!
- tárolás 25 Celsius fokon és SÖTÉTBEN, maximum egy évig
- összeférhető ötvözött fémekkel és egyes műanyagokkal, azonban nem összeférhető színesfémekkel, horganyzott és bevonat nélküli fémekkel, azaz a folyadék szállításakor és tárolásakor figyelnünk kell az edény anyagára!
- rendkívül korrodáló hatású
- hibás tankolás esetén a rendszert ne indítsuk el, teljes rendszertisztítás szükséges
- olajjal illetve gázolajjal érintkezve kristályosodik