A folyadékszintek ellenőrzésén (motorolajszint, váltóolajszint, szöghajtóműolajszint, hűtőfolyadék szint, hidraulikaolajszint), a hűtők és levegőszűrő tisztításán túl fontos a rendszeres – használattól függő, de maximum 8-10 üzemóránkénti – zsírozás illetve a gépegységek egyéb szennyeződéstől való megtisztítása.
A zsírozógombok megtisztítása után felszínre kerülnek az addig a zsírozandó egységek illetve a zsírozás elmaradásából következő komolyabb meghibásodások melyeket az alábbiakban részletezek:
1. Az eszközfüggesztő szerkezet csapjai, perselyei illetve a gémszerkezet rögzítőcsapja és a gémszerkezetet mozgató hidraulikus munkahengerek alsó és felső csapjai. A bal hátsó kerék mellett található négy darab kihelyezett zsírozógomb a királycsap és a gémemelő illetve kompenzációs munkahenger alsó csapjának kenésére szolgál.
A zsírozás elmulasztása miatt a gémemelő munkahenger alsó csapja kikoptatta a vázat. Felújítása kizárólag a vázszerkezet vonalbafúrásával és újraperselyezésével történhet. A költséges felújítás rendszeres zsírozással és a perselyek megfelelő időben történő cseréjével megelőzhető.
2. A gém csúszófelületének zsírozásához a belső gémet vízszintes helyzetben teljesen toljuk ki.
• Szereljük le a porvédő gumilemezeket, majd vékony rétegben hordjuk fel a kenőzsírt.
• Néhányszor húzzuk be, toljuk ki a gémet, ezután szereljük vissza a porvédő gumikat.
• A csúszóbetétek a kopásnak megfelelő mértékben utánállíthatók a megfelelő vastagságú hézagolólemez behelyezésével.
3. A teherviselő elemek közül a királycsap(ok) kenése szintén fontos feladat. A kisebb MLT típusokon (634,731,735,741) a kihelyezett zsírozópontok segítségével, az MLT 845 – 940 típusokon a tartókonzolon elhelyezett zsírozógomboknál végezzük.
Elkopott királycsap persely. Rendszeres karbantartással a bronzperselyek élettartama nagymértékben növelhető. A tartókonzol illetve a királycsap károsodása megelőzhető a perselyek megfelelő időben történő cseréjével.
Üzemeltetői szempontból szintén fontos, hogy a rakodógépbe szennyeződéstől (víz, por, a tárolóedény alján visszamaradt vegyszer, stb.) mentes üzemanyag kerüljön betöltésre. A szennyezett gázolaj is könnyen okozhatja az adagolószivattyú, illetve a magasnyomású befecskendező rendszer egységeinek meghibásodását.
A vizes gázolaj okozta korrózió az adagolószivattyú alkatrészeit megtámadta, 180 üzemóra után szükségessé vált a komplett szivattyú csere.
A karbantartási feladatokhoz szintén hozzátartozik, hogy a munka során a gépre kerülő egyéb szennyeződéseket is eltávolítsuk. Erről az előző részben már írtunk, de mivel nagyon fontos, most megismétlem.
Állattartó telepeken előfordul, hogy a trágyában, szalmatörmelékben lévő bálazsineg maradékát a forgó gépegységek (kardánok, kerékagyak) feltekerik. Fontos, hogy a feltekert bálazsineget rendszeresen távolítsuk el, mert az a szimeringek kardáncsuklók meghibásodását okozhatja, melyeket ezután cserélni kell.
Szintén fontos, hogy a motorra rakódott szennyeződést is eltávolítsuk, elősegítve ezzel a hatékonyabb hőleadást és segítve ezzel a motor szellőzését.
Figyelem! A tisztítást üzemmeleg motor esetén sűrített levegővel végezzük, vizes mosást csak már visszahűlt motornál alkalmazzunk. A mosást lehetőleg kisnyomású vízsugárral, a motort leöblítve végezzük.
Az eddigiekben felsorolt teendők nem merítik ki a munkavégzés közben megismétlendő feladatokat. Szánjunk időt és energiát rá, mert a gép jobb és üzembiztosabb munkával meghálálja. Információt szolgáltatásainkról ügyfélkapcsolati vezető kollégáinktól kaphat!
Szöveg: Tamási Péter, szervizmérnök
Forrás és kép: Alkatrész Akció 2017. október 47. oldal