A komfort Fendt színvonalon
A Fendt 900 Vario MT széria a Fendt és a Challenger testvérmárka első közös munkája. Az értékesítés Európában kizárólag a Fendt márkanév alatt történik.
Az AGCO stratégiájának gyakorlati átültetése zajlik éppen Európában. A neves mezőgazdasági gépgyártó konszern a jövőben a jól ismert Challenger márka hevederes traktorait Fendt márkanéven fogja értékesíteni Európában. Ezzel a Fendtnek a traktorkínálata nem csak bővül 650LE motorteljesítményig felfelé, hanem a hevederes traktorokkal tovább fejleszti azt a talajkímélő technológiát, amit a VarioGrip abroncsnyomás-szabályzó rendszerrel már pár éve sikeresen elkezdett.
A Fendt központjában Marktoberdorfban úgy látszik évek óta dolgoztak a „hevederes projekten”. A Challengerrel folytatott fejlesztések eredménye az új 900 Vario MT gumihevederes traktorszéria. Ez részben a 1000 Vario kerekes traktor műszaki megoldásait, részben a hevederes hajtástechnológiában elöljáró Challenger műszaki újításaira épít.
Az új széria egyelőre a minnesotai Jacksonban készülnek, bár vannak tervek a gyártás Németországba telepítésére is. A gyártás felfutási időszakában 2018 évben a széria még csak korlátosan lesz elérhető.
Motor a finnektől
Bár a széria nagyban épít a Fendt ID technológiára és a kerekes 1000 Vario traktorra, mégis az AGCO a finn motorgyárukban gyártott és a korábbi MT700E szériából ismert héthengeres AGCO POWER motort szereli be ebbe a hevederes traktorába.
A Challenger MT700E modellhez hasonlóan itt is egy kétfokozatú Wastegate dupla turbófeltöltő, valamint két darab köztes töltőlevegő-hűtő gondoskodik a nagyobb teljesítményről és a motor rugalmasságáról a teljes fordulatszám-tartományban.
A 9,8 literes motor teljesítménye a három típusban (az ECE R120 szabvány szerint) 279 kW/380 LE és 317 kW/431 LE között van. A kerekes traktorokhoz hasonlóan a Fendt gyár a hevederes traktorainál is „állandó teljesítményt” ígér külön boost-teljesítmény nélkül. (A névleges teljesítmény és a maximális teljesítmény ezért azonos.)
Annak érdekében, hogy a traktor üzemanyag takarékos legyen a „jellemző üzemi” motorfordulatszámát alacsony szintre kellett csökkenteni, így a héthengeres motor üzemanyag-fogyasztás terén is fel tudja venni a versenyt a konkurens gépekkel. Az alacsony kimeneti fordulatszám pedig kézenfekvővé tette a VARIO DRIVE hajtómű alkalmazását. A gyártó adatai szerint a maximális teljesítmény 1 600–1 700 fordulatszámon hívható le, míg a maximális 1921 Nm forgatónyomaték 1 300–1 500 min-1 fordulatszámon. A legkedvezőbb fajlagos fogyasztás szintén 1 400–1 500 min-1 fordulatszámon mérhető. Ez azt jelenti, hogy a motor számára a szántóföldi munkák során csupán 200-300 min-1 fordulatszám-tartomány szükséges – az eddigi 500 min-1 fordulatszám-tartományú hagyományos motorokhoz képest.
A Tier 4 káros anyag kibocsátásra vonatkozó előírásokat a külső kipufogógáz-visszavezetés mellett (AGR/EGR) az SCR-technológia szerinti kipufogógáz tisztítással, valamint DOC katalizátorral oldották meg a mérnökök. Az AdBlue tartály 85 literes, míg az üzemanyagtartályba 680 l gázolaj fér. Opcionálisan kapható egy további 132 l üzemanyag befogadására alkalmas kiegészítő tartály.
Az 1000 Vario traktorból származik az új CAS-hűtőrendszer. Hidraulikusan meghajtott nyomóoldali (ennek megfelelően a hűtőpanel előtt elhelyezkedő) alumínium lapátos hűtőventilátorral rendelkezik, amelynek lapátjai különösen pontosan illesztettek a ventilátorburkolathoz (a gyártó adatai szerint 1-2 mm a rés), és ezért nagyon jó hatásfokkal üzemeltethető. A légtömegáramot kizárólag a fordulatszámmal szabályozza, állítható lapátok nincsenek. Opcionálisan kapható CAS reverzibilis ventilátor (légáram irányváltás).
Parkoló helyzetben a motorszoftver a fordulatszámot 1000 fordulatról 800-ra csökkenti, amennyiben nincsen terhelés. A munkavégzéskor a Fendtre jellemző módon az automatikus és a manuális határterhelés szabályozás között lehet választani, és ehhez felső és alsó fordulatszám-határértékeket lehet megadni. Mindkét menetirányhoz két tempomat áll rendelkezésre.
VarioDrive Marktoberdorfból
A TA300T hajtáskoncepció (sebességváltó+ hátsó tengely) műszakilag az 1000 Vario ML400 hajtóművén alapszik, de a rendszertől függően néhány fontos különbséggel rendelkezik. Marktoberdorfban gyártják, majd hajóval Jacksonba szállítják, ahol „egybekel” a finn héthengeres motorral. Jacksonban, ahol évente mintegy 700–1 000 gumihevederes traktor készül, egyelőre nem terveznek helyszíni gyártást.
A TA300T és az ML400 hajtómű közötti egyetlen különbség a hiányzó összkerékhajtás, amire egy Twin Track opcióval rendelkező gumihevederes traktornak amelyben a hajtás kizárólag a hátsó tengelyen keresztül történik nincsen szüksége. A működésmód ugyancsak két egymástól függetlenített hidromotoron (egyenként 370 cm3) és egy hidrosztatikus szivattyún alapszik. Egy menettartomány van előre, ill. hátra. Az 1000 Vario traktortól eltérően mindkét hidromotor a hátsó tengelyt hajtja meg. Indításkor mindkét hidromotor 45 fokban elfordulva helyezkedik el, és az olajszivattyú 0 fokról kezd elfordulni. Kb. 7-8 km/h sebességnél mindkét hidromotor és a szivattyú is 45 fokban fordul el. A 2. hidromotor ezután elkezd visszafordulni a 0 fok irányába, azonban növeli a fordulatszámát, hogy a szállított mennyiséget megtartsa. 20 km/h sebességnél aztán 0 fokon áll, és egy tengelykapcsoló segítségével lekapcsolódik a hajtásláncról. 40 km/h sebességig ezután már csak az 1. hidromotor járul hozzá a teljesítmény leadáshoz, és pontosan 40 km/h sebességnél végül mindkét hidromotor 0 fokon áll, és a teljesítmény átvitel 100 százalékban mechanikusan történik. A szivattyú még 45 fokban el van ugyan fordulva, de már nem forog, és így nem szállít olajat. A haladási módok és a tempomat funkciók megegyeznek a marktoberdorfi többi nagytraktor szériában lévőkkel, ezért itt most eltekintünk ezek részletes leírásától. A rugózott futóműnek köszönhetően a 900 Vario MT traktorok 40 km/h sebességgel részt vehetnek a közúti közlekedésben; ezt a tempót az üzemanyag-takarékos 1555 fordulatszámon érik el. A traktor minimális haladási sebessége kereken 20 m/h.
A fokozatmentes Vario váltónak köszönhetően természetesen nincsen a váltáskor érezhető „rántás”, mint korábban az ismert CAT-Powershift váltónál a csoportváltások esetében. A CTV váltó előnye a vezető tehermentesítése, de emellett további előnyök a jobb gyorsulási értékek, a motorfordulatszám pontos illesztése a szükséges nyomatékhoz ill. vonóerőhöz. Emellett a motort nem lehet megfojtani, ha pl. egy szántóföldi kultivátort kötött talajon túl gyorsan engedünk le, és túl magas fokozatot választunk. 10 km/h sebesség alatt a szántóföldön csak nagy egyenetlenségek esetén lehet különbséget érezni más gumihevederes traktorokhoz képest. Határozottan érezhető a futómű és a vezetőfülke rugózás hatása, ha pl. az ember gyorsan halad át a fordulóknál képződő keresztirányú barázdákon, vagy mezei, ill. egyéb utakon (az ütődések csillapítása érezhető). A tarlósorokra merőlegesen, pl. rövidtárcsás vagy pálcás boronával végzett gyorsabb talajművelés esetén, 16–18 km/h sebességnél a különbségek biztosan még feltűnőbbek.
Himba a himbában járószerkezet
Az új gumihevederes futómű a korábbiakhoz hasonlóan erőzáró módon kapja a nyomatékot az 1,55 m nagyságú hátsó kerekekről. A futómű 13 cm-rel hosszabb, mint az MT700 esetében (és ezzel egyenként 1,16 m2 felfekvő felületet kínál, 63,5 cm gumiheveder-szélesség mellett), ill. a jobb öntisztulási tulajdonságok érdekében új, halszálka mintázatú réteget kaptak; az igazi újítás azonban a rugózott futómű, valamint a TriBogie futógörgők.
Mindkét gumiheveder össze van kötve kb. az első futógörgő magasságában egy erős központi vázelemmel (kereszttartóval). Az alváz és kereszttartó között két nagy spirálrugó helyezkedik el, amelyek összesen 11 fok, ill. 26 cm kitérési utat tesznek lehetővé – 18 cm felfelé és 8 cm-t lefelé. Mindkét rugó előtt egy lengéscsillapító található, a kereszttartó alatt pedig két gumibak, a váz fő részének csillapítására. Annak érdekében, hogy az egész szerkezet vízszintesen is stabil legyen, a központi vázelemmel párhuzamosan beépítettek egy kiegészítő csatlakozó rudat.
A 900 Vario MT traktort vásárlók egyes piacokon a kívánt nyomtávtól függően két tengely közül választhatnak. A standard tengely 1,83–2,235 m közötti nyomtávot tesz lehetővé, az opcionális szélességű tengelynél maximum 3,05 m a nyomtáv, ami különösen Ausztráliában, Dél-Afrikában és Észak-Amerikában érdekes, a csökkentett talajtaposásos technológiákhoz. Teljesen új fejlesztés és egyedülálló megoldás a gumihevederes traktoroknál a futógörgők új TriBogie felfüggesztése.
A „himba a himbában” felfüggesztésnek köszönhetően a futógörgők menetirányban egymástól függetlenül tudják követni a talaj egyenetlenségeket. A felső és nagyobb himbán helyezkedik el elöl, az első futógörgő-pár, míg a forgáspont mögött csuklósan ráerősítve a második himba; ezen helyezkedik el két további futógörgő-pár. A Fendt a teljes koncepciónak a „Constant Grip” elnevezést adta. A futógörgők a menetirányra merőlegesen nem tudnak elmozdulni ezzel garantálható ugyanis a heveder hosszú élettartama, hisz nem billeghet így a heveder a meghajtó keréken.
Minden futógörgő párnál elhelyeztek egy kis kémlelő ablakot az olajszint ellenőrzéséhez, így a napi karbantartásra fordított idő jelentősen lecsökken. A két gumiheveder meghajtása közvetlenül differenciálmű alkalmazása nélkül történik.
A kormányzáshoz – a Two-Track gumihevederes traktorokhoz hasonlóan – saját hidraulikaszivattyút használnak, ami a kanyar külső széle felé eső gumihevedert korrekciós kormányművön keresztül gyorsítja. A kormányzás érzékenysége folyamatosan az aktuális haladási sebességhez illeszkedik.
Az AGCO a Camso cégtől vásárolja a gumihevedereket: ezek 63,5 cm szélességtől, 76,2 cm szélességen keresztül, 86,4 cm szélességig állnak rendelkezésre, ugyanakkor HeavyDuty gumiheveder is rendelhető extrém alkalmazásokhoz. A közepes mérettel betartható a 3,0 méteres külső szélesség; így közúton korlátozás nélkül haladhat a traktor. A hevedereket integrált nitrogéntartályokon (hidroakku) keresztül gyárilag előfeszítik (minden gumihevederben és külön az alváztól), és az aktuális hevederfeszítés mértéke a terminálon bármikor megjeleníthető ellenőrzés céljából.
Rugózott vezetőfülke
A futómű mellett a vezetési komfortot a vezetőfülke-rugózása tovább fokozza. Míg az MT700E sorozat korábbi modelljeinél csak szilentblokkok szolgálták a csillapítást, addig most az új vezetőfülke a lengéscsillapítók mellett hátul két spirálrugón, elöl, gumibakokon helyezkedik el. A Fendt 9,8 cm-t ad meg maximális rugóútként. A vezetőfülke belseje 100 százalékban a Fendttől származik – még a sárga testvéreinél a Challenger MT700 esetében is, amely a vezetőfülke keretét adja. E Vario a már ismert 10,4 coll méretű érintőképernyős terminállal, kartámlába épített vezérlőpulttal rendelkezik. Ez mellett igény szerint rendelhető bőrbevonatú vezetőülés, ami jobbra 40 fokkal, balra 10 fokkal elfordítható. Az alapkivitelhez tartozik egy nagy teljesítményű automata klímaberendezés, valamint kihúzható napfényrolók elöl és két oldalt. A multifunkcionális joystick esetében a Power Plus változat mellett döntöttek, a funkciók mennyiségének csökkentésével együtt (váltó, tempomat, fordulatszámtartás, hidraulikus emelőberendezés, fordulást segítő automatika), mivel ez a legtöbb gumihevederes alkalmazáshoz elegendő.
Hidraulika az 1000 Vario traktorból
A 900 Vario MT a munkahidraulikát tekintve is marktoberdorfi „géneket”hordozza. Az 1000 Vario univerzális traktorokhoz hasonlóan a Fendt alapkivitelben egy darab 220 l/min teljesítményű axiáldugattyús szivattyút szállít. Opcionálisan kapható egy második, azonos teljesítményű szivattyú is – így akár 440 l/min átfolyási mennyiség is elérhető 1 700 min-1 fordulatszám és 200 bar nyomás mellett. A „nagy hidraulikacsomagban” az 1000 Vario traktorhoz hasonlóan két különálló hidraulikus kör áll rendelkezésre. Így pl. az egyik kör ellátja az Airseeder adagolót és a ventilátort (nagy mennyiség, alacsony nyomás), míg a másik hidraulikus kör szállítja az olajat a hidraulikus emelőműhöz és a hidraulikus munkahengerekhez (alacsony szállítási mennyiség, magas nyomás). Hátul maximálisan 6 kettős működésű munkahenger csatlakoztatható. Alapkivitelben ezek szelepenként max. 140 l/min átfolyási mennyiséget tesznek lehetővé. Opcionálisan vannak lapos tömítésű csatlakozók (választható 140 vagy 170 l/min), hogy az olajszivárgásból származó és a hőhatás okozta veszteséget csökkentsék. Ezek ráadásul könnyebben tisztíthatók, ami megakadályozza, hogy szennyeződések jussanak az olajba. A kivihető olajmennyiség maximum 125 liter. A ¾ N kategóriájú, aktív lengéscsillapítással rendelkező hidraulikus emelőmű ugyanakkor az alapkivitelhez tartozik, maximális emelőereje 8,6 t. Az EHR vezérlése az 1000 Vario traktoréhoz hasonlóan nem a vonóerő mérőcsapon keresztül történik, hanem a hajtóműnyomáson keresztül. A rugózott futómű miatt azonban ezt bizonyos körülmények között, adott munkák esetén „ki kell merevíteni”.
További tudnivalók
• Olyan funkciók, mint a fordulatszámtartás, a tempomatok, vagy a fordulást segítő automatika a többi Fendt nagytraktorhoz hasonló maradt.
• Jelenleg a NovAtel és a Trimble kormányrendszerek integrálása folyik különböző pontossági szinteken.
• Az elülső hevedertárcsák (95 cm átmérő) a „keréksúlyokon” keresztül összesen 1 580 kg-mal, tehát mindkét oldalon 790 kg súllyal terhelhetők.
• A Fendt kiterjesztett garanciát is kínál –maximum nyolc éves időtartamra, ill. 10000 üzemóráig a hevederes traktoraihoz. Ezzel a szervizcsomaggal – a normális kopástól eltekintve - teljes mértékben lefedi a javítási költségeket.
Kép: Fendt
Forrás: Gépmax 2017. november-december