Kapcsolat
Kényelmes, de nem veszélytelen!

Kényelmes, de nem veszélytelen!

Személyautón és utánfutón beválik a gömbfejes vonóhorog, de nagy teher vontatása fokozott körültekintést kíván. A gyártók szerint csak nagy odafigyeléssel, jól karbantartva használhatók problémamentesen.

Komoly utánfutó biztonságos vontatásához pontosan ismerni kell a K80 gömbfejes vonószerkezet használatát! Erre figyeljünk!

 

1. Gömbfej és gömbsüveg kopása

Tesztek bizonyítják, hogy ha egy K80-as gömbfej kisebb átmérőjű az előírt minimális 78 milliméternél (legfeljebb 2 milliméter kopás engedélyezett!), nem biztonságos a vontatás. Hasonlóan veszélyes a vonóoldal felőli gömbfejsüveg (gömbfejfészek), amelynek belső átmérője nem haladhatja meg a 82 millimétert (azaz legfeljebb 2 millimétert tágulhat). Vigyázat, mérési hibalehetőség: vonóirányban kell mérni! Itt a legnagyobbak az erők, és itt legerősebb a kopás.

Mi történhet? Ha egyenetlen talajon elcsavarodik a vonószerkezet, akkor a kitágult gömbfejsüveg leugorhat a kopott gömbről. Közúti forgalomban balesetet is okozhat az elszabaduló vontatmány!

 

 

2. Kopások és fizikai sérülések

A figyelmen kívül hagyott kopások további sérüléseket és tágulásokat okozhatnak. Ehhez hozzájárulnak a teherváltás állandó ütései is. A gömbfejes vonószerkezet – ellentétben a csapos kialakításúval – semmilyen módon nem érzékelteti a sérülést.

 

3. Leszorító kopása

Bajt okozhat a leszorító kopása is. Göröngyös úton, vasúti átjáróban a gömbfej-süveg mindig röviden felemelkedik a gömbfejtől, és ezáltal a rögzítésnek ütközik. A leszorító negatív és pozitív terhelést is kaphat, melynek következménye szintén a gyorsabb kopás és akár a kapcsolat bontása is bekövetkezhet.

A gyártók figyelembe veszik ennek a következményét, azaz a kopást. Így minden leszorítót után lehet állítani. Legfeljebb 0,5 milliméteres játék engedélyezett, ennél nagyobb már veszélyes lehet.

Sok üzemeltető figyelmen kívül hagyja, hogy a leszorító helyes beállítása és megfelelő állapota jelentősen befolyásolja a vonórendszer élettartamát!

Megfelelő támasztóterhelés esetén jelentéktelennek tűnik ezen alkatrész szerepe. Nem szabad azonban alábecsülni egy jármű vagy eszköz fokozódó rezgését a szállítás vagy használat során.

 

 

Ebben az összefüggésben nagyon veszélyes a negatív támasztóterhelés, amely felerősödik, ha a vontatott jármű vagy eszköz erősen farnehéz. Erre a legjobb példa egy trágyaléhordó, a far felől beépített trágyalégyűjtővel. A szántóföldön még nagyobb is lehet a negatív támasztóterhelés, például munka közben, amikor a kocsi fokozatosan ürít; vagy ha a teljes sebességgel közlekedő talajművelő eszköz kiemelkedik a tábla szélén.

Ha a szokásos csapos vonószerkezet csapját egyszer átdugták a gyűrűszemen, az már nem oldódik ki – legalábbis véletlenszerűen nem. Ha a szem fent vagy lent a csaphoz nyomódik, mindegy, hogy nagyobb vagy kisebb játékkal, nem változik az illesztés terhelhetősége.

Ezzel ellentétben a gömbfej és a gömbfej-süveg illesztése tisztán alakzáró. Száz százalékos alakzárás csak addig lehetséges, amíg a gömbfej-süveg teljesen illeszkedik a gömbfejre. Ha negatív támasztóterhelés és hibásan beállított leszorító esetén csak kissé megemelkedik a gömbfej-süveg, már nincs meg a maximális erőátvitel. Még rosszabb a helyzet, ha a pereme nyomja és deformálja a gömbfejet.

 

 

A kopás észrevétlen marad

Klasszikus – automatikus vagy rögzítőcsapos – vonószerkezettel kisebbek ezek a veszélyek, és lassabban jelentkeznek a használatból eredő hibák. Ha nem veszik figyelembe a kopást, romlik az utazási kényelem. A csap és a szem közötti egyre nagyobb ütések hatására nem kapcsolódhat le a vontatott jármű, a vezető ezért csak akkor cselekszik, ha már elviselhetetlen a zörgés, és az állandó zötyögés. Nem kell félnie, hogy önműködően kioldódik a szem a vonószerkezetből.

A jármű még viszonylag nagy, legfeljebb 8 milliméteres játékú csapos vonószerkezettel is közlekedhet. A fékezést a pofa veszi át, amelyben a gyűrűszem ráfutáskor megtámaszkodik. Természetesen a csapra is vonatkozik a kopási határérték: a megengedettnél két milliméterrel kisebb átmérő esetén feltétlenül ki kell cserélni. Ezzel szemben a vonófej kopásának növekedése nem változtatja meg a vezető komfortját.

 

Mi a tanulság?

Előnyös a gömbfejes vonószerkezet, de elengedhetetlen a megfelelő és biztonságos üzemeltetése. A mezőgazdasági vonószerkezetek érzékeny részegységek, működésüket rendszeresen ellenőrizni kell. A kopás aktuális mértékét nem mindig lehet elsőre felbecsülni. Ezért időről időre ellenőrizni kell az alkatrészek mérettartását. A gömbfej kopása alig látható szabad szemmel. Még nehezebb ellenőrizni a vonóoldal felőli gömbfej-süveget. Ehhez speciális ellenőrző idomszereket kínálnak a kereskedők. A leszorító szerepét is gyakran alábecsülik. Különösen fontos a kopás mértékének ellenőrzése és a megfelelő beállítás. Amíg egy kopott csapos vonószerkezet aligha oldódhat ki önmagától, kopott gömbfejes vonórendszerrel jóval nagyobb ez a veszély.

 

Ahogy bemutattuk, nagyon fontos a gömbfejes vonószerkezet ellenőrzése. Az ellenőrzéshez szükséges speciális mérőeszközök elérhetőek a kínálatunkban. Nagyobb gépparkkal rendelkező partnereinknek célszerű lehet, egy-egy ilyen kalibráló lemez beszerzése. Alkatrészboltjainkban készségesen segítenek Önöknek. Azoknak a partnereinknek is tudunk segítséget nyújtani, akik egy-egy eszköz kopásának mértékéről szeretnének meggyőződni.

Egy fontos tényezőt nem említettünk még: a rendszer további problémája, hogy ezeket a vonószerkezeteket csak nagyon speciális minősítésű cégek javíthatják, ráadásul ezt követően műszaki vizsgáztatás is szükséges. Tehát a házi „barkácsolást”, javítást senkinek sem ajánlom.

 

Szöveg: Frányó Tamás, termékmenedzser

Forrás és kép: AXIÁL Mezőgazdasági Híradó 2016. VI. szám 34-35. oldal

 

Elérhető

Kapcsolódó cikkek