A sérüléseket, a kialakulásuk szempontjából, három csoportba sorolhatjuk:
1. A természetes kopás okozta sérülések:
· A kardánkeresztek kopása (tengelyirányú mozgás érezhető a kardánkeresztnél)
· A csúszóprofilok kopása (kardánfelek profiljai radiális irányban mozognak egymáshoz képest)
· A csatlakozóvillák belső felületén kialakított bordák kopása
· A műanyag védőburkolat elöregedés miatti törése
· A nyomatékhatárolók biztonsági elemeinek kopása (dörzstárcsa kopása)
· A szabadonfutó hajtásátvivő elemeinek kopása
2. A külső behatások okozta sérülések:
· A túlterhelésből adódó sérülések:
· A kardánkereszt törése
· A csúszóprofilok elcsavarodása
· A csatlakozóvillák belső felületén a bordák elcsavarodása
· A csatlakozóvillák törése
· A nyomatékhatároló biztonsági elemeinek gyors kopása (a nyomatékhatároló külső felülete is „megéghet”, elszíneződhet)
· A szabadonfutó hajtásátvivő elemeinek törése, vagy gyors kopása
Kardántengely-hibák megelőzése: A kopást rendszeres zsírzással lehet lassítani. Az egyszerűbb kardánokat 8-25 óra után kell kenni, de például a Walterscheid Power Drive kenési periódusa 250 üzemóra. Ne csak a kardánkereszteket zsírozzuk, hanem a többi mozgó alkatrészt is (profilcsövek, a burkolatok műanyagcsapágyai, biztonsági elemek). Ha huzamosan (pl. télen) nem használták a dörzstárcsás nyomatékhatárolójú kardántengelyt, akkor a légnedvesség hatására a súrlódóbetétek összetapadhatnak az acéltárcsákkal, és emiatt akár a beállított érték 2-2,5 szeresénél oldhat a kuplung, sérülést okozva a hajtásláncban. Ezt a a nyomatékhatároló szellőztetésével lehet megelőzni: a kuplung előfeszítését megszüntetjük, és gépkapcsolatban 3-4 percig járatjuk, hogy szétváljanak a lamellák, majd állítsuk vissza a gyári leoldási értéket. |
· Az egyéb külső hatás okozta sérülések:
· A kardántengely csúszóprofiljainak elhajlása
· A védőburkolatok törése
· A biztonsági berendezések működésének mechanikus akadályozása (a nyomatékhatároló lehegesztése)
3. A karbantartás hiányából adódó sérülések:
· A kardánkeresztek túlhevüléséből származó sérülések (a porvédő hiánya, tűgörgők sérülése)
· A csúszóprofilok berágódása, túlzott kopása
· A szabadonfutó hajtásátvivő elemeinek túlzott kopása, letapadása
· A védőburkolat csapágyazásának sérülése, extrém esetben megolvadása
Hajtott munkagépek üzemeltetése sérült kardántengellyel balesetveszélyes! Súlyos, esetenként halálos munkahelyi balesetet okozhat, ha a kardántengelyekről védőburkolatok részben vagy teljesen hiányoznak. Az Országos Munkabiztonsági és Munkaügyi Főfelügyelőség munkatársai évről évre sok mezőgazdasági vállalkozásnál végeznek ellenőrzéseket, és a kardántengelyek munkabiztonsági elemeinél (védőburkolat) sok hiányosságot tapasztalnak. Ezen hiányosságok megállapításáról minden esetben jegyzőkönyv készül, és ha a kijavításra megállapított határidő után ismételten hiányosságokat állapítanak meg, akkor bírságot szabnak ki.
Az AXIÁL Kft. 1999 januárjában létrehozott kardántengely-szervizében vállalja a partnereinktől hozzánk eljuttatott, bármely gyártmányú kardántengelyek, illetve alkatrészeik javítását, felújítását, alkatrészkészletünknek köszönhetően, rövid határidővel. A kardántengelyek szakszerű javítását a kollégáink magas szintű szakmai hozzáértése, folyamatos képzése valamint a szervizműhely speciális szerszámozottsága biztosítja.
Kardántengelyes szolgáltatásainkat 2003-ban nyomatékmérő pad üzembe helyezésével egészítettük ki. Ezzel pontosan meghatározzuk, illetve a kívánt értékre módosítjuk a kardántengely-túlterhelésgátlók leoldási nyomatékbeállítását.
A műhely leterheltsége, a partnereinknek köszönhetően, folyamatosan növekszik, éves szinten 1800-2000 db kardántengelyt újítanak fel kollégáink.
Hogy történik a felújítás?
A partnereink által alaposan megtisztított kardántengelyeket a vidéki üzleteinkben dolgozó kollégáink átveszik, majd eljuttatják a bajai központba. Itt a szakembereink egy alapos állapotfelmérés után ajánlatot készítenek, amelyben figyelembe vesznek gazdaságossági szempontokat is. Ez alapján partnerünk a felújítás, vagy egy új kardántengely vásárlása mellett dönthet.
A több éves tapasztalataink alapján, arra kérem partnereinket, hogy lehetőleg ne várják meg a felújítással a gépi munka megkezdésének idejét, hanem korábban juttassák el hozzánk az átvizsgálásra szánt kardántengelyeket, így idejében rendelkezésükre fog állni.
Szeretném felhívni a figyelmet, hogy a szakműhelyünkben nemcsak kardántengely-felújítással foglalkozunk, de vállaljuk egyedi méretű hidraulika-, mosó-, és klímatömlők gyártását, felújítását is. Kívánságra görgősláncokat a kívánt hosszra darabolunk.
Wölfl György
termékmenedzser
Forrás és kép: AXIÁL Mezőgazdasági Híradó 2016. III. szám