Kapcsolat
Gyárlátogatás a Manitou-nál

Gyárlátogatás a Manitou-nál

A teleszkópos rakodókat gyártó francia Manitou meghívására a cégcsoport olaszországi gyártóüzemébe látogattunk. Castelfrancóban készülnek a konstruktőr legnagyobb teleszkópos rakodói.

Az apropót az adta, hogy a Mantiou három új modellel bővítette az MHT szériát, amellyel teljesebbé vált a kínálat a nagy teljesítményű teleszkópos rakodók terén. A három legújabb tag az MHT 10130, 10180 és 10230.

Az olaszországi üzemben húsz éve készülnek Manitou-gépek, elsősorban a nagyméretű és tömegű tárgyak szállítására alkalmas MHT széria tagjai. A helyszín nem véletlenül esett Észak-Olaszországra anno, állította Marco lotti, a Manitou Italy ügyvezetője, akitől megtudtuk, hogy Emilia-Romagna ezen részén számtalan autógyártó és autóipari beszállító működik. A Motor Valley-nak is nevezett területen található egyebek mellett a Ferrari, a Maserati, a Lamborghini és a Ducati gyártóüzeme. Emiatt számos olyan beszállító cég települt a térségbe, amelyek innovatív, jó minőségű alkatrészeket, nyersanyagokat képesek előállítani, és ezt használja ki a Manitou is.

 

 

Robosztus felépítés, megbízható működés

A három új modellel most már hét tagot számlál a Manitou MHT teleszkópos rakodó családja. Az MHT széria elnevezése a Manitou Heavy Telescopic kifejezésből származik, és a termékcsaládba tartozó modellek 7 és 35 (40) tonna közötti súlyok cipelésére képesek, és ezáltal kiválóan használhatók az általános építőipari felhasználáson túl számos egyéb területen, mint például infrastruktúraépítés (út, híd, repülőtér) vagy éppenséggel a bányászat, előregyártó üzemek és még hosszasan folytathatnánk a sort.

Éppen a nagy terhelési igény miatt az MHT széria gépeinek a vázszerkezetét megerősítették a konstruktőr mérnökei, amelynek alapja a 25-35 mm közötti anyagvastagságú hegesztett dobozszerkezet, más néven monoblokk. A legkisebb modellben, az MHT 790-ben Jonh Deere-, míg a hat nagyobb típusban Mercedes-motorok dolgoznak, amelyek teljesítménye jól igazodik a gépek munkaciklusához. A hidrosztatikus hajtásnak köszönhetően a legkisebb mozgásokat is precízen végezhetik a gépkezelők. A gépek terepen is megállják a helyüket, és a stabil munkavégzést segíti a Manitou vázszintező rendszere, amely +-10 fokig automatikusan kiegyenlíti a terep egyenetlenségeit. A túlterhelés megakadályozásáról a Load State Monitoring System, valamint a mobil darukból átvett E-Reco rendszer gondoskodik. A gépeket számos egyéb praktikus és kényelmi funkcióval is felvértezve a gyártó, ezek mindegyike a hatékony, ám biztonságos munkavégzést szolgálja.

 

 

Irány az üzem

A Manitou olaszországi üzemében egyszerre három gyártósor működik. Ott jártunkkor a NATO számára is készültek gépek, ezért csak korlátozottan lehetett fotózni. Megnézhettük, hogyan készülnek az MHT és az MRT széria tagjai. A számtalan felhasználási terület, ahol ezeket a gépeket bevetik, megköveteli a Manitou-tól, hogy széles adapterválasztékkal álljon a felhasználók rendelkezésére. A szerelékek kifejlesztésére egy különálló centrumot hozott létre a Manitou a castelfrancói üzemen belül. Szintén önálló egységet kapott a bányászat. Erre a területre 2014 óta fókuszál a Manitou. Itt speciálisan bányászati felhasználásra alakítják át a gépeket, amelyek akár a föld alatt, alagutakban is képesek dolgozni.

A Manitou hihetetlenül fejlett logisztikai rendszert vezetett be az olaszországi gyárban, amelynek révén el tudta érni, hogy mindösszesen háromnapi alkatrészmennyiséget kelljen raktározni. A just in time rendszer rákényszeríti a beszállítókat a pontos szállításra, és a beérkező nyersanyagokat, alkatrészeket a Manitou üzemében három napon belül be is építik. Összeállítás után a gépeket tesztelik, és ha ezen sikeresen túljutottak, akkor még egy esztétikai vizsgálaton is túl kell esniük, ahol minden apró rendellenességet kiszúrnak a Manitou dolgozói. Ez jelent garanciát arra, hogy a felhasználók kizárólag tökéletes állapotú és küllemű gépeket kapjanak a Manitou-tól.

 

 

A Manitou számokban

A cégcsoport által forgalmazott három márka, a Manitou, a Gehl és a Mustang 1400 forgalmazónál megtalálható a világ 140 országában. A vállalat 2014-es árbevétele meghaladta az 1200 milliárd eurót, és ennek közel 80 százaléka Franciaországon kívüli területekről érkezik. Számottevő piacnak számít Észak-Európa, ahol a bevétel 37,3 százaléka termelődött tavaly. A legfontosabb területet az építőgépek piaca jelenti a vállalatnak, amely a teljes bevétel mintegy 40 százalékát adja, de nem sokkal van lemaradva a mezőgazdasági géppiac, amelyik kicsivel több mint 33 százalékot hasít ki a teljes portfólióból. A Manitou 400 különböző modellt kínál, 3300 alkalmazottal és kilenc gyártóegységgel rendelkezik, és a vállalat többségi tulajdona családi kézben van.

Francois Fréderic Piffard, a Manitou sales és marketing igazgatóhelyettese szerint a vállalat nem kisebb célt tűzött ki maga elé, mint hogy 2018-ra piacvezetővé váljon a teleszkópos rakodók piacán.

 

Forrás és képek: Magyar Építő Fórum XIII. évfolyam/1. szám 2015. nyár, különszám 32-33. oldal

 

Elérhető

Kapcsolódó cikkek