Kapcsolat
Földmunkából jeles

Földmunkából jeles

Ezúttal a szomszédos Érsekcsanádra látogatunk, az út- és autópálya-építések földmunkáira szakosodott Csanád-Trans Kft.-hez. A kezdetekről és a jövőbeli tervekről a cég első emberét kérdezzük.

1990 októberében közvetlenül a rendszerváltás után alakult a Csanád-Trans Kft., s az elmúlt huszonhét évben igazi családi vállalkozássá fejlődött. „Egyéni vállalkozóként indultam, majd tizenkét évvel később társas vállalkozássá alakultunk”, tudjuk meg Soós Lajostól. Az alapító-tulajdonos szívesen mesél: a fő profil nem változott, a cég autópálya- és útépítésekre, valamint útfelújításokra szakosodott, főként földművek építésével foglalkozik. A referenciák között elhangzik számos gyorsforgalmi út, az M9-es és az M5-ös autópálya Lajosmizse-Kiskunfélegyháza, valamint a Kiskunfélegyháza-országhatár közötti szakaszának építésétől, egészen az M7-es Kőröshegyi völgyhídjának és az M6-os autópályának a megvalósításáig. Ez utóbbira különösen szívesen emlékszik vissza Soós Lajos. Az alagútból kitermelt földanyagból kellett magastöltéseket építeniük, de az összes alagút zúzottkő ágyazatának készítését is rájuk bízta a fővállalkozó. Mivel az utóbbi időben a gyorsforgalmi úthálózat fejlesztése áttevődött az ország más régióira, most inkább az útfelújítások, útszélesítések dominálnak náluk, az egyik utolsó munka az 55-ös főút felújítása volt.

 

 

Soós úr hozzáteszi, hogy a nagy tömegű földmunkák mellett mezőgazdasági, például rekultivációs projektekben, de árvízi- és a katasztrófavédelmi feladatokban is aktívan részt vállalnak. Emellett bérfuvaroznak, a kapcsolatuk is így kezdődött az AXIÁL Kft.-vel. Eleinte a Csanád-Trans Kft. szolgáltatott a bajai gépforgalmazónak, mezőgazdasági és építőipari gépeket szállítottak, majd – mivel az útépítéshez komoly eszközökre van szükség – 2005-ben vásárolták meg az első Hyundai kotrót. „Kézenfekvőnek tűnt, hiszen az AXIÁL itt van a szomszédban”, mondja az érsekcsanádi vállalkozó. „Ár-érték arányban az első Hyundai gépünk nagyon jó vételnek bizonyult, olyannyira, hogy az elmúlt bő tíz évben további öt kotrót szereztünk be Bajáról”. Ezek között lánctalpas és gumikerekes kotrók egyaránt vannak. A legfrissebb gép alig néhány hónapja érkezett meg, a 25 tonnás HX220-as lánctalpas kotrót hosszúgémes kivitelben vásárolták meg, kifejezetten mederkotráshoz és magas töltések rézsűépítéséhez. „Ez a Hyundai legújabb modellje, a korábbi 210-es fejlesztett változata, első példányát mi vásároltuk meg Magyarországon”, monda büszkén a tulajdonos.

Fennállásának 27 évében töretlenül fejlődött a Csanád-Trans Kft. „Egy darab Tátra billenős teherautóval indultunk 1990-ben, jelenleg már több gépünk van, mint ahány alkalmazottunk”. A mintegy 25 fős gárdához körülbelül 30 építőgép tartozik ugyanis, derül ki a beszélgetés során. Ezek között vannak szállítójárművek, földmunka- és útépítőgépek. Azt is megtudtuk, hogy az AXIÁL Kft.-vel kifejezetten jó a kapcsolat, meg vannak elégedve a szervizháttérrel és az alkatrészellátással. Az évek során a Hyundai kotrók mellé még egy Manitou teleszkópos rakodót is vásároltak.

 

 

Ottjártunkkor szép rendben sorakoztak a gépek az udvaron, ám ez csak a géppark töredéke, világosít fel bennünket Soós Lajos. Ha az összes itt lenne, szűkösen férnének el az udvaron. Éppen ezért nemrégiben megvásárolták a szomszédos területet, hogy bővíteni lehessen a telephelyet, amelynek a korszerűsítését is tervezik, valamint egy új gépszerelő csarnok építését. Szintén a családhoz tartozik a telephely melletti csárdaépület, amely egy büféből nőtt ki. Ezt a tulajdonos felesége, Soósné Fekete Mónika vezeti, de aktív szerepet tölt be a Csanád-Trans Kft. életében is. Az időközben felnőtt gyerekek szintén kiveszik a részüket a munkából. A lányok, Enikő és Evelin az irodai háttérmunkában, könyvelésben, a napi dolgok megoldásában segédkezik, míg a fiúk közül Endréhez tartoznak a műszaki feladatok, az építőmérnök végzettségű Csanádhoz pedig az útépítés és árajánlatok készítése. „Lesz, aki átvegye majd a cég irányítását, és akkor én majd ismét egyetlen szenvedélyemnek, a focinak hódolhatok”, nevet Soós Lajos. Fiatalon komolyabban is űzte ezt a sportot, egészen az ifjúsági megyeválogatottságig jutott.

 

 

A cégnél családias hangulat kialakítására törekszik a tulajdonos: „nagyon megbecsülöm a kollégáimat, szeretném, ha elégedettek lennének a munkahelyükkel, ilyen értelemben is családi vállalkozás vagyunk. Van olyan kollégám, aki már több mint húsz éve itt dolgozik”. Ha az ember úgy éli az életét, hogy később is vissza lehessen görgetni, akkor jól csinálta, vallja Soós Lajos. „Ha sok embernek segítesz, akkor tíz év múlva is arra fognak emlékezni, ez jó érzéssel tölt el, és sokszor később olyankor viszonozzák, amikor nem is számítasz rá”.

Beszélgetésünk során szóba kerül, hogy az építőipar mostani felfutásával járó munkaerőhiány mennyire rossz az ágazatnak. Kifejezetten sok projekt fut, és nehéz megfelelő szakmunkásokat találni. Ez is egyre inkább a gépesítés irányába mozdítja az építőipart, állapítjuk meg közösen: ahol eddig lapátos emberek dolgoztak, most már egy-egy géppel végeztetik el inkább a feladatot. Hatékonyabb, gyorsabb és kevesebb élőerő kell hozzá. „A baj az, hogy nehéz igazán jó gépkezelőket találni, mert a válság éveiben sokan inkább külföldön kerestek megélhetést. Legalább két év, amire kinevelünk valakit, és félő, hogy pont addigra megint csökkeni fog az építőipari munkák száma”, véli a Csanád-Trans Kft. első embere. A cégnél folyamatosan fejlesztik és karban tartják a gépparkot, az új Hyundai HX220-as lánctalpas kotrót is egy jövőbeli munka reményében vásárolták. „Menni kell előre, nem állhatunk meg”, vallja Soós Lajos, aki reméli, hogy idővel kiszámíthatóbbá válnak az építőipari beruházások, és jobban lehet majd előre tervezni a kapacitásokat.

 

Fotó: Fekete Gábor, marketingmenedzser

Szerző: Csák Szilárd, szakújságíró

Forrás: AXIÁL Híradó különszám 2018. január 40-41. oldal

 

Elérhető

Kapcsolódó cikkek