Cookie / süti kezelés
Kedves Látogató! Tájékoztatjuk, hogy a axial.hu honlap működésének biztosítása, látogatóinak magasabb szintű kiszolgálása, látogatottsági statisztikák készítése, illetve marketing tevékenységünk támogatása érdekében cookie-kat alkalmazunk. Az Elfogadom gomb megnyomásával Ön hozzájárulását adja a cookie-k, alábbi linken elérhető tájékoztatóban foglaltak szerinti, kezeléséhez. Kérjük, vegye figyelembe, hogy amennyiben nem fogadja el, úgy a weboldal egyes funkciói nem lesznek használhatók.
Tudjon meg többet…
Rendben
Nem fogadom el
2019-05-22 17:30:16

Egy páratlan páros: Landini 6H és MX U400

A munkaerőhiány miatt a gazdák kénytelenek átgondolni munkafolyamataikat és erőforrásaik hatékonyabb kihasználását. Az egyik megoldás egy sokoldalú munkaeszköz lehet, például egy traktor felszerelése homlokrakodóval.

Az alábbiakban egy viszonylag új párost mutatunk be, a Landini 6-125H-t MX U410 rakodóval.

 

 

Univerzális erőgép

A Landini 6H traktorcsaládja 2018 vége felé jelent meg a magyar piacon. A szigorú Tier 4F környezetvédelmi előírásokat dízel oxidációs katalizátorral (DOC) és SCR kipufogógáz-utókezeléssel tartja be a 3,6 literes motor. Cikkünk tárgya, a 6-125H, 119 lóerős. Két üzemanyag-tartályába 150 liter gázolaj és 20 liter AdBlue fér.

A jól bevált hajtóművet évek óta sikeresen alkalmazza a Landini a nagyobb, 6C-modellekben. A sokoldalú sebességváltó három tartományban négy szinkronizált fokozatát terhelés alatt kapcsolható további három – Powershift – egészíti ki, az áttételek száma összesen 36 előre és 12 hátra. Az alapfelszereltség része, az elektromos irányváltó, pontenciométerrel finomhangolható: lehet lágyan vagy dinamikusan elindulni. Ez nagy előny homlokrakodó használatakor. A sebességváltást DeClutch elektrohidraulikus kuplung teszi gyorsabbá, komfortosabbá. A nagytestvér 6C-ből átvett elsőtengely-hajtás elektromosan kapcsolható, akárcsak az első és hátsó differenciálzár. A négyfokozatú TLT-hajtás (540, 540E, 1000 és 1000E) elektrohidraulikus vezérlésű.

 

 

A hátsó függesztőszerkezet is elektrohidraulikus, rendszere nyitott, a szivattyú kapacitása 66 liter/perc. Ez látja el olajjal a kihelyezett szelepeket, amelyekből alapesetben három áll rendelkezésre. Amennyiben nagyobb olajigényű munkaeszközt akarnak a traktorral működtetni, 11 literes kiegészítő olajtartály szerelhető fel. A II-es kategóriájú függesztőszerkezet 6000 kilogramm emelőkapacitása kivételes a kategóriában. A függesztett munkaeszközök szállításakor nagy előny a lengéscsillapító funkció.

A „TOTAL VIEW SLIM” síkpadlójú fülkében, az ergonómiát továbbra is szem előtt tartva, logikusan és praktikusan, az egyes funkciókat csoportosítva helyezték el a sebességváltó, a hidraulika kezelőszerveit éppúgy, mint a világítás és az egyéb elektromos berendezések kapcsolóit. A stílusos és jól megvilágított műszerfal a kormányoszloppal együtt dönthető, minden pozíciójában rálátni a műszerekre, a kontrollámpákra és a kijelzőre. A légrugózású vezetőülés és a klímaberendezés az alapkivitel része. A kilátás a négypilléres fülkéből tökéletes, a rakodást nagyméretű tetőablak segíti.

 

 

Rakodás felsőfokon

A Landini francia MX homlokrakodója a traktoros emelőgépek felső kategóriáját képviseli. Az U410-es – a legkeresettebb széria – négy méter magasba tudja emelni a maximum 1780 kilogrammos terhét.

A rakodó „Landini 6H” segédváza egyike annak a közel nyolcezer-félének, melyet az MX különféle traktorokhoz eddig kifejlesztett. A tartóssági és alakváltozási teszteket mindegyiken elvégzik, extrém körülmények közötti használatot modellezve, 25 ezer alkalommal.

Fontos szempont, hogy csak akkor legyen rakodó az erőgépen, mikor szükség van rá, és lehessen könnyen, gyorsan fel- és leszerelni. Az U410-est igen egyszerű az alvázhoz csatlakoztatni a saját fejlesztésű FitLock rendszerrel. A művelethez mindössze egyszer kell kiszállnia a traktorból, és kellő gyakorlattal akár fél perc alatt elvégezhető. A magasságállító görgőkkel húsz centiméteres szintkülönbséget lehet áthidalni. A gém oldalán jól látható jelzések (piros és zöld) segítik a rakodó biztonságos rögzítését.

A gém belsejében tokozás védi a kábeleket és hidraulikatömlőket. Az elektromos vezetékek poliuretán burkolata nagyon rugalmas, és sokáig olyan is marad, függetlenül a környezeti hatásoktól (hőmérséklet, trágya savtartalma, műtrágya stb.).

 

 

A hidraulikát a keresztkonzol alatti biztonsági szelep védi. A hidraulikatömb harmadik funkciójaként kettős túlnyomáscsökkentő szeleppel összekapcsolt tömlők védik a rakodót a sérülésektől mind előre, mind hátramenetben dolgozva (pl. talajegyengetés).

A minél nagyobb rakodási kapacitás érdekében a homlokrakodó kinematikája és dizájnja jó merítési szöget (47 fok) tesz elérhetővé a talajon. 1,2 méter magasságban már 71 fokos a szög, anyagveszteség nélkül optimális a terménykanál töltöttsége. Maximális magasságban a billentési szög 55 fokos.

Az elektrohidraulikus MACH System traktor-homlokrakodó csatlakozással mindössze egyetlen egyszerű mozdulat a felkapcsolás. Nemcsak a hidraulikát, hanem az elektronikát is azonnal összeköti, nem lehet rosszul vagy fordítva összeilleszteni.

Végül ejtsünk néhány szót a homlokrakodó irányításáról is. A FLEXPILOT kisnyomású hidraulikus vezérlése egyedülálló a piacon (az MX szabadalma), nagyon rugalmas, hatékony, ugyanakkor karbantartásmentes. Kompakt, így bármilyen traktorkabinban jól elhelyezhető. Használata már-már az elektromos vezérlések élményét nyújtja. A traktor üléséhez rögzített MULTI-ARM joystick tökéletesen hozzáigazítható a gépkezelő igényeihez.

 

Szöveg: Sebesi István, termékmenedzser

Kép: Fekete Gábor, marketingkommunikációs menedzser

Forrás: AXIÁL Híradó 2019. 02. szám