A bólyi Nyárádi útra befordulva szinte csak a Klippel Kft. épületeivel találkozhat az ember. A cég tevékenysége rendkívül sokrétű, foglalkoznak szállítmányozással, építőanyag kis- és nagykereskedelemmel, gépi földmunkákkal, sőt építőipari kivitelezéssel is. Ráadásul még ott van a tulajdonos, Klippel József érdekeltségébe tartozó Bólyi Gépüzemeltető Kft. is, amely gépjármű javítást, műszaki- és eredetiségvizsgáztatást, autófényezést és lakatosipari munkákat is vállal.
„Jelen pillanatban 31 kamionnal szállítunk építőanyagot, ezek között vannak tartályos, billenőplatós és darus gépek is. Vannak nemzetközi kamionjaink is, melyek „unióznak” és van két ponyvás kamionunk, melyek egész Európát járják, ezek havonta csak egyszer jönnek haza. De a Kft-nek több mint 100 rendszám van a tulajdonában, ebbe beletartoznak a vontatók, a munkagépek, minden.” – meséli a tulajdonos.
Maximálisan kihasználják kapacitásukat, amelyhez elengedhetetlen a jó szervezés és a kiváló munkaerő. Itt két kamion makettre mutat, melyek a „Best Truck Driver Hungary” feliratot viselik. Kollégája nyerte 2014-ben és 2015-ben, sőt egy másik munkatársa is bekerült a legjobb három közé az országos versenyen. Ezen a ponton vettem észre, hogy még mennyi más érdekességet találhatunk Klippel József irodájában. Számtalan makett díszelgett polcain és mindegyikhez tartozik egy-egy történet is. A modelleket utazásai során gyűjtötte össze, több kamiongyárban járt, de a dél-koreai Hyundainál is megfordult már.
„Sok építőgépet vásároltunk az AXIÁL-tól. 6 darab gumikerekes Hyundai kotrót, targoncát, új és használt gépeket. Korrekt, dinamikusan fejlődő, ügyfélbarát cégként ismertük meg az AXIÁL-t. Szívesen fordulunk hozzájuk gépbeszerzéssel kapcsolatban. Most is folyamatban van egy, a Bólyi Gépüzemeltető Kft. pályázatot nyert és beruházunk egy Hyundai kotróra, illetve egy új targoncára. Nagyon jó a kapcsolatunk, sok rendezvényen találkozunk.” – fűzi hozzá József.
A nyár végén került megrendezésre az AXIÁL egyik legfiatalabb rendezvénye, a Hódmezőrület. József is delegált veterán gépeket az eseményre. No, persze nem az összeset, hiszen másoknak is szeretett volna helyet hagyni a kiállítás területén. Ugyanis a Klippel Kft. tulajdonosa szép kis magángyűjteményre tett szert az évek alatt, melyek között nem egy, szemet és szívet gyönyörködtető gépcsoda van.
„Mindig is vonzódtam a berregő dolgokhoz, de szűk körülmények között éltünk gyerekkoromban. Végül felnőttként, amikor megtehettem, elkezdtem gyűjteni a különböző korokból származó járműveket. Az első gépem egy Zündapp KS 750-es oldalkocsis motorkerékpár volt, melyet katonai célokra terveztek. Darabokban vásároltam és jómagam raktam össze. A második járművem az 1935-ös évjáratú Rolls Royce volt.
Szegény, azóta elhunyt Loschán Ferenc barátom fertőzött meg igazán a veteránozással, amikor elhívott a feleségemmel együtt egy veterán túrára. Gyakorlatilag innentől kezdve lettek a régi gépek közös hobbinkká a feleségemmel és igyekeztünk is a lehető legtöbbet foglalkozni ezekkel. Úgy gondolom, ha nem daraboljuk szét és nem adjuk le a MÉH telepen ezeket a sokat látott masinákat, akkor már tettünk valamit az utókorért. Ha fel is újítjuk, akkor meg értéket is teremtünk. Mára komoly piaca van a veterán és old timer járműveknek, sokan ezért is csinálják, de én még egyet sem adtam el.”
A Klippel család gyűjteményébe tartozik egy 1935-ös és egy 1974-es évjáratú Rolls Royce, egy 1964-es GAZ 69, 1964-es VW bogár kabrió és egy 70-es évekbeli UAZ. Van egy 1967-es Csepel teherautójuk. Csepelből és UAZ-ból is van még egy-egy darab, amelyek restaurálás alatt vannak. Van két 1960-as Magirus Deutz tűzoltóautójuk, teljesen egyforma. A gyűjteményhez tartozik két UE28-as Dutra traktor, egy fülke és egy fülke nélküli változat. Motorkerékpárból van 40 darab, a lehető legkülönbözőbb márkájú, korú gépek: Ural, BMW, EMW, Pannonia, Puch, Zündapp, MZ, IFA BK, Jawa, és még sorolhatnánk. A legidősebb motor egy 1930-as évjáratú NSU. Az első járműveket József újította fel, de ma már igénybe veszi, egyik leginkább becsben tartott szerelőjének, Jánosnak is a segítségét. „Arra törekszem, hogy János előtt mindig legyen egy roncs.” – ahogy mondja.
Sokan csak felületi felújítást végeznek a régi gépeken, de nem itt. Itt arra törekednek, hogy minden alkatrész, minden kiegészítő eredeti legyen és működjön. Nem specializálódott korszakra, gyárra, márkára József, azt gyűjti, ami megtetszik neki, ami megdobogtatja a szívét. Most már nem is nagyon keresgél, sokan ismerik gyűjtőszenvedélyét és a gépek találják meg őt.
„A Hódmezőrületre viszünk egy honvédségi UAZ-t, ez mögé egy gulyáságyú lesz telepítve. Egy GAZ-69 típusú kocsi gyári utánfutóval és egy Csepel 344-es csőrös teherautó is ott lesz. Továbbá szeretnénk kivinni egy 1935-ös Rolls Roycet is. A kedvencem a KS 750-es Zündapp. Sajnos ez nem lesz ott, de figyelemre méltó jármű, a motor mögött van egy lőszerszállító utánfutó és a KS-hez tartozik egy géppuska is. Talán azért ez a kedvencem, mert ezt még én magam raktam össze. Nem mindegyiknek, de több járműnek van rendszáma, ezeket rendszeresen használjuk is.”
„A Hódmezőrületre azért választottam ezeket a gépeket, mert ezek – a Rolls Roycet kivéve – olyan járművek, melyek a szocializmus idején a keleti országok népszerű típusai voltak. Aki ebben nőtt fel, annak kivétel nélkül ismerősek ezek a masinák és az a tapasztalatom, hogy a személyes kötődés miatt az emberek sokkal kíváncsibbak, érdeklődőbbek.”
Végül, mikor már mindenről kifaggattam Józsefet, ami hirtelen eszembe jutott, megkérdeztem, miért csinálja. Azt mondta ezt szeretni kell. Hogy képzeljem el milyen, mikor egy fárasztó hét után, vasárnap bemegy a garázsba, kiválaszt egy számára kedves gépet, mondjuk az 1935-ös Rolls Roycet, és stílusosan nekivág a végtelen országútnak.
Kép: Máy Péter
Szöveg: Borbély Zsanett, marketingmenedzser
Forrás: AXIÁL Híradó 2017. 05. szám