A választás az Arion-család csúcsmodelljére esett, de alapfelszereléssel. Kíváncsi voltam, hogy ennek is olyan egyszerű a kezelése, mint ígérik?
Az Arion a derékhadat képviseli a Claas típusválasztékában, négy- és hathengeres motorokkal, 112 és 155 lóerő közötti teljesítménnyel. Sőt, szükség esetén ez a 155 átmenetileg 175-re emelkedik, amikor a CPM (Claas Power Management) emelt teljesítménygörbe szerint működteti a Diesel-motort. Éppen ilyen gépre volt szüksége a Baja-környéki mezőgazdának, aki nemcsak a saját földterületét műveli, hanem bérmunkát is vállal.
Nagy a teljesítményigényük egyes eszközöknek, ezenkívül húsztonnás pótkocsikat vontatnak. A többféle egyéb traktort is üzemeltető vállalkozás tehát nem adta alább a rangsor legmagasabban elhelyezkedő tagjánál, de azt „fapados” kivitelben rendelte meg, nem volt benne például az eszközöket elektronikusan vezérlő CEBIS terminál, csak a mechanikus munkakör irányító karos egység. Vajon erre a kivitelre is igaz, hogy azonnal boldogul vele a kezdő?
Minden, ami fontos
Nos, alapfelszereléssel sem sok mindenről kell lemondani. A feláras rugózott, független első futómű helyett például billenően ágyazott merev tengelyt építettek be, a fülke viszont négy ponton rugózik, közülük a hátsó kettőnél állíthatóan, és légrugós a vezetőülés. Nincs automatikus klímaberendezés, amely magától tartja a hőfokot, széria viszont a manuális klíma, amely ugyanolyan hatásos. Elhagyták a xenonfényszórókat, mert a munkalámpák így is bőségesen elegendő fényt adnak az éjszakai tevékenységhez. A műszeregység egyszerűbb kivitelű, de ez is mutat minden fontos adatot. Az italokat viszont hűtődoboz tartja hidegen, ez extra, akárcsak a 25 amperes dugaszoló aljzat. És persze alapárért jár az Arion masszív, strapabíró kivitele, amely kiterjed például a műanyagburkolatokra, az ajtózárakra és egyéb szerelvényekre is. Mindenen érezni lehet, hogy a traktor várható élettartama alatt megőrzi minőségét, és ugyanezt sejteti az üzemóra korlát nélküli, bár 1 év garancia.
![]() |
![]() |
Fél kéz, két ujj
Mivel kinn a táblán főképp az alkalmazott eszközre és a művelés hatására kell odafigyelni az embernek, fontos, hogy maga a traktor szinte magától menjen. Így is van! A hatfokozatú lamellás bolygóműből és négyfokozatú csoportváltóból álló, összesen 24 fokozatú HEXACTIV erőátvitel hallatlanul simán működik, és kezelését gyerekjátékká teszi az ergonómikus kartámasz elején, a vezető keze ügyében elhelyezett DRIVESTICK, amely talán váltópöcökként magyarítható. Ha nagyobbat pöccentünk rajta előre vagy hátra, akkor csoportot vált fel és vissza (A-D), ha csak kicsit, akkor fokozatot (1-6), és mindig látni a központi folyadékkristályos kijelzőn, hogy hol is tartunk éppen. A kuplungpedál könnyen jár és érzéssel adagolható – hát persze, hiszen nem egy erős rugó ellen kell dolgozni vele, csak elektromos jelet ad, és a vezérlés érzékeli még a felengedés gyorsaságát, agresszivitását is. Bár alapvetően nem indokolt a tengelykapcsoló pedál használata. A REVERSHIFT irányváltó jóvoltából hátrafelé is ugyanúgy, ugyanannyi sebességfokozattal mehet a gép.
Szóval a jobb kéznek csak ennyi a dolga, meg szükség szerint használni a négy eszközműködtető kart, és néhány gombot, forgókapcsolót. Olyan logikusan helyezték el őket, és úgy jelölték szimbólumokkal, hogy az első műszak közepére beidegződhet minden. Nem kell sokat strapálni a bal kezet sem, mert könnyedén lehet forgatni a fel-le és előrehátra állítható kormánykereket.
Térül, fordul
Aszfaltozott úton feltűnik, hogy nagyobb sebességnél is milyen csendes a gép. Halkan lehet zenét hallgatni, vagy beszélgetni a lehajtható pótülésen helyet foglaló kísérővel. A hepehupás földúton ésszel kell megválasztani a sebességet, mert a motorerő olyan sebességre lenne képes gyorsítani, hogy ide-oda röpködnénk a fülkében. A volán mögül nagyszerűen látszik a két első kerék, nem probléma kiválasztani a jó nyomvonalat a mélyedések között. Ma műtrágyaszórás van soron, szóval a teljesítménynek csupán töredékét használjuk ki, annál inkább igénybe vesszük az Arion fordulékonyságát. A hathengeres motor miatt kicsit nagyobb a tengelytáv és a fordulókör (4,5 helyett 4,9 méter), de a tekintélyes méretű gép így is kisebb helyen megfordul, mint egy középkategóriájú személyautó, és semmi nehézséget sem okoz a búzatáblán szépen beletalálni a korábbi nyomvonalba. Most nem jut szerephez a GPS-vezérlésű kormányzás, amellyel biztosítható, hogy egyetlen sávot sem hagyjon ki, vagy érintsen duplán a gép, de azért be van építve.
Védd magad!
Nincs nagy por, de ilyenkor is megnyugtató a tudat, hogy tud magára vigyázni a motor. Légszűrő-háza ugyan meglepően kicsi, de ez érthető, hiszen a papírbetétnek csak utószűrő funkciója van. A por zömét már kiválasztotta egy centrifugális berendezés, ami pedig abban összegyűlne, azt kiszippantja a kipufogó Venturi-csöve. A levegő felől tehát nyugodtak lehetünk. Ugyanez áll a gázolajra. A Claas alapfelszerelésként építi be a durva és a finom üzemanyag-szűrőt, az előbbi aljában vízleválasztóval és vízszint érzékelővel, amely ha veszélyt észlel, levéteti az elektronikával a teljesítményt, de az AXIÁL még egy vízleválasztót is berak ezek elé, úgy adja el a járművet a vevőknek – jó oka van ennek, nem mindenütt megbízható a gázolaj minősége. Egyébként 330 liternyi fér a tankba, a mai árak mellett jócskán megnő a traktor összértéke, mire eljön a benzinkúttól…
![]() |
![]() |
Eszközműködtetés
Légkompresszor csak az esetleges pótkocsifék kedvéért van, mindent hidraulika intéz, a váltóműével közös olajtöltéssel. A hátsó függesztő például maximum 8, tartósan pedig 5,1 tonnát tud emelni, 812 milliméterrel. A fronthidraulika négytonnás lenne, ha volna rajta. Elöl opcionális, hátul szériafelszereltség a TLT, és az utóbbit, valamint a függesztőt, a hátsó sárvédő nyomógombjaival is lehet kezelni. A hidraulikavezetékek gyorscsatlakozósak, így cseppveszteség nélkül lehet rá- és lekapcsolni a munkaeszközöket. Az Arion jól megállja a helyét homlokrakodóként is, de ezt most nem tudta bizonyítani. Hiába, olyan sokoldalú egy ilyen gép, hogy talán nincs is olyan felhasználó, aki valamennyi lehetőségét igénybe venné. Ám a típus fő előnyeit, a nagy vontatóteljesítményt és a szerény fogyasztást mindenki előnyként könyvelheti el – az előbbi „csak” fontos, az utóbbi egyenesen életbevágó!
Műholdas kormányzás
A Claas tartorok opcionális, GPS alapú, teljesen automatikus kormányrendszere, a GPS PILOT biztosítja a művelés alatt álló tábla pontos végigjárását az adott szélességű munkaeszközzel, kihagyás és átfedés nélkül. A legegyszerűbb változat műholdakról, adatelőfizetés nélkül használható, és 15-30 centis pontosságot tesz lehetővé, a fejlettebbek mobil referenciaállomással működnek, és a pontosságuk eléri a 3 centimétert. A rendszer ára kifizetődik, mert amellett, hogy tehermentesíti a vezetőt, csökkenti az üzemanyag, vetőmag, növényvédő szer és műtrágyaköltséget
Karlovitz Kristóf
Axiál Híradó 2011/2.