A 15-20 évvel ezelőtt alkalmazott porlasztók nyitónyomása még bőven 400 bár alatt volt, mára a befecskendezési nyomás elérheti a 2050 bár értéket is. Ez megfelel annak a terhelésnek, amelyet egy középkategóriás autó súlya hozna létre, ha egy ember ujján lévő körömre állítanák. A tüzelőanyag akár 2350 kilométeres óránkénti sebességgel lövellhet ki a porlasztócsúcs furatain, amely megfelel a sugárhajtású repülőgépekkel elérhető maximális sebességnek.
Az egykor mindennapi használatban lévő karos porlasztóvizsgálót, amely maximum 400 bár nyitónyomásig tette lehetővé a porlasztók ellenőrzését, felváltja a magasnyomású injektorok vizsgálatára kifejlesztett Bosch EPS 200-as készülék, amely akár 1600 bár állandó nyomáson képes vizsgálni az adott fúvókát.
A magasnyomású rendszerek különösen érzékenyek a tüzelőanyagban lévő szennyeződésre, amely az injektor belsejébe jutva rövid idő alatt képes károsítani a finom illesztésű alkatrészeket, ez a későbbiek során a motor további működésére is kihatással lehet. A leggyakoribb meghibásodások közé a tömítetlenség, illetve a hengertérbe juttatott tüzelőanyag mennyiségének változása sorolható.
A jelenség nem mindig azonosítható be pontosan. Előfordulhat, hogy már nem elegendő az injektor javítása. A többletdózis, tömítetlenség, kopogó hang kíséretében jelentkezik, amely okot adhat az injektorok kiszerelésére. A hiba előzetes hanghatás nélkül is járhat. A rossz helyre porlasztott üzemanyag a dugattyú tetejét károsítja, extrém esetben a felületéből kiszakadó darab a dugattyúfedél és a hengerfej közé szorulva a hajtókar görbülését is okozhatja. A felsoroltak elkerülése céljából meghatározott időközönként javasolt az injektorok vizsgálata.
Az élettartalmat nagymértékben befolyásolják az üzemeltetési körülmények, és az elégetett üzemanyag minősége.
Az Axiál Kft. által forgalmazott erőgépek motorjainak túlnyomó része Bosch injektorral szerelt, tehát a megfelelő vizsgálatok elvégzéséhez, az állásidő lerövidítéséhez szükséges volt egy injektor vizsgáló készülék beszerzése.
A műszer 2012 márciusában a bajai telephelyen került elhelyezésre, és a szervizes kollégák munkáját könnyíti. A próbaüzem április óta tart, tehát elérkezett az idő az „éles bevetésre”.
Az erőgépek injektorainak vizsgálatán kívül alkalmas személyautók fúvókáinak mérésére is.
A gép Bosch adatbázissal rendelkezik, ezért az előzetes tisztítást követően nincs más dolgunk, mint kiválasztani a megfelelő azonosítót a listából, a kivezetéseket bekötni (résolajcső, befecskendező kamra, elektromos vezeték ) és a vizsgálat automatikusan megkezdődik. A teszt során tömítettség ellenőrzése, résolaj mennyiség, illetve befecskendezett anyagmennyiség mérése zajlik.
A 4 Ellenőrző lépés:
- Leak test: Szivárgás ellenőrzés
- VL : Teljes terheléses vizsgálat
- LL: Üresjárati vizsgálat
- VE: Előbefecskendezési vizsgálat
A folyamatok egymást követik, hibás eredmények esetén a teszt nem folytatódik. Amennyiben az értékek megfelelőek, a mérésről jegyzőkönyv készül, amely a vizsgált injektorral kerülnek átadásra. A jegyzőkönyv tartalmazza a mért értékeket és a gyári értékeket egyaránt. Ez alapján biztonsággal eldönthető, hogy az injektor visszaépíthető, felújítható vagy cserére szorul.