Kapcsolat
AXION 900-as darabokban!

AXION 900-as darabokban!

A használt személygépkocsiknál már bevett gyakorlat, de megjelenik a mezőgazdasági géppiacon is: a fiatal használt gépeket a gyártó utasításai szerint átvizsgálják,tanúsítvánnyal látják el – így könnyebben összetalálk

De hogy is néz ki pontosan egy ilyen átvizsgálás? Mit lehet, és mit nem lehet ellenőrizni? És egyébként is: hogyan mutatkozik a kopás egy modern nagytraktoron? E kérdések megválaszolása érdekében a CLAAS, a ZF, az FPT és a GIMA szakembereivel karöltve kiválasztottunk, és a CLAAS jóvoltából kaptunk egy CLAAS AXION 920-ast, és teljesen szétszedtük. Igaz ugyan, hogy 3500 üzemórája miatt az AXION eleve nem vehetne részt a FIRST-CLAAS-PLUS tanúsító programban, de az átvizsgálás során mégis ennek pontjaihoz és kritériumaihoz tartottuk magunkat. 

Kétrészes cikksorozatunkban bemutatjuk, hogyan bontottuk szét elemeire anélkül, hogy később újra össze kelljen szerelnünk. Így részletes és objektív képet kaphatunk a motor, hajtómű, hidraulika és tengelyek állapotáról.

 

 

Ellenőrzött minőség

A CLAAS az átvizsgáláson sikeresen áteső használt traktorokat „újtraktor-szintű megbízhatóság” tanúsítvánnyal látja el. Ez remekül hangzik, de nem könnyű kiérdemelni: egy traktornak állapotát több mint 210 pontbon mérik fel, kombájnoknál ehhez még hozzájön közel 200 pont. 

A vizsgálat nem végezhető el bárhol, hiszen folyamatosan mérni kell a motor, a hajtómű és a teljes hidraulika teljesítményét és kompressziót. Ez (modelltől függően) közel nyolc órát vesz igénybe, és amennyiben valamely alkatrész cserére szorul, nagyon megnő a munkaigény.

A tanúsítást kiválasztott CLAAS-használtgép-központokban végzik Németországban, Franciaországban és Nagy-Britanniában, de az elvárások mindenhol ugyanazok. A gépeket a használtgép-központok munkatársai és a CLAAS ügyfélszolgálati technikusai vizsgálják át. A „több szem többet lát” elv alapján így jobban feltárhatók az esetleges hibák. 

Egy gép csak akkor kerülhet be a programba, ha megfelel bizonyos követelményeknek. Ilyen például a végig vezetett szervizkönyv megléte (amelyből egyetlen karbantartás sem hiányozhat); az üzemórák száma nem érheti el a 2000-et, és ezekhez jön még 210 műszaki ellenőrző pont, valamint egy olajminta. Amennyiben a feltárt hibák bármelyike nem javítható, a gép automatikusan kiesik a tanúsítási eljárásból.

Vannak olyan pontok is, amelyek nem ellenőrizhetők. 

A fő szerkezeti egységeknél kizárólag a teljesítményt értékelik, a motor belső részeit nem vizsgálják meg. Az átvizsgáláshoz elegendők a pontosan dokumentált próbaüzemeltetések, amelyek hű képet adnak a részegységek működéséről. 

Természetesen nagy kihívás kidolgozni egy rendszert az intenzív átvizsgálás és az elfogadható mértékű munkaráfordítás közötti mezsgyén. Ugyanis elméletileg bármi ellenőrizhető, de a ráfordított munkának arányosnak kell lennie. Az is világos, hogy a 12 hónapos garancia nem ingyen van, és a FIRST-CLAAS-PLUS tanúsítvánnyal ellátott gépek nem a legolcsóbbak. 

Természetesen a gépek küllemének is tükröznie kell a műszaki állapotot. A használat túl látványos nyomait el kell tüntetni. A FIRST-CLAAS-PLUS gépek csak professzionális felkészítés után kerülhetnek fel a CLAAS internetes oldalaira, és ezzel a nemzetközi piacra.

 

 

Változó idők

Az utóbbi években a mezőgazdasági gépészet hatalmas léptékű fejlődést produkált. Az olyan fontos egységek, mint a hajtómű és a vezérlés, ma teljesen más technikai kivitelezésben jelennek meg, mint húsz évvel ezelőtt. Kettős kuplungról, hidrosztátról, pneumatikus rugózásról, BUSZ-rendszerekről néhány éve még egészen más elképzeléseink voltak. Ennek megfelelően változnia kell a használt gépek kategorizálását szolgáló műszaki minősítésnek is. 

Míg korábban behúzott rögzítőfékkel kellett a kuplungot felengedni ahhoz, hogy megnézzük, hol fog, addig manapság nyugodt szívvel mellőzhetjük ezt a fajta kísérletet. A fokozatmentes hajtóműben levő számos kuplung kopási állapotának felméréséhez a gazdának mérőórákat és laptopot kellene magával vinnie a használtgép-vásárláshoz.

A hibák vagy kopás első jeleinek felismeréséhez elég egy pillantást vetni a szervizkönyvbe. Az olyan szabálytalanságok, mint például a motor és a hajtómű teljesítménycsökkenése, alapos okot adnak az óvatosságra. Amennyiben egy gép a First Claas Plus tanúsítványra pályázik, az ilyen dokumentált szabálytalanságok azonnali kizárást jelentenek, még akkor is, ha a gép az értékesítés pillanatában már kifogástalanul működik. 

Vannak azonban dolgok, amik nem változnak: az abroncsok régen is és ma is ugyanúgy kopnak, és egy figyelmes szemlélőnek jó képet mutatnak arról, hogy milyen intenzitással és odafigyeléssel használták a gépet. Elferdült fellépők, hiányzó védőkupakok a hidraulikacsatlakozóknál, itt-ott rozsdafoltok – az ilyen hiányosságokat a tanúsítási eljárás keretében orvosolják.

 

 

Betekintés

Az AXION 920-at nem kímélték: a 3 500 üzemórás traktort a legutóbbi időkig a CLAAS használta „kísérleti nyúlként”. Pályafutása kezdetén 400 üzemórát töltött Franciaországban (Trangé), a CLAAS kutatási és fejlesztési központjában, majd 1500 órát egy kőfejtőben, és további 1500-at német és francia bérszolgáltatóknál (nehéz talajmunkák és hígtrágya-kijuttatás). Utolsó bevetése Németországban volt: silókukorica betakarítás.

A mechanikus kopás mértékének megállapításához a szétszerelés után a különböző használt alkatrészeket össze kívánjuk hasonlítani az újakkal. Egyes alkatrészeket meg is mérünk. Bizonyos részegységeken teljesítmény- és nyomáspróbákat végzünk majd. Ehhez a gyártók segítségét kértük: a CLAAS, FPT, GIMA és ZF szakemberei segítik munkánkat, és megmagyarázzák az esetleges kopások okait. Ezenkívül rendelkezésünkre bocsátanak új alkatrészeket az összehasonlításhoz, illetve mérőműszereket a kopás mértékének megállapításához. Kíváncsian várjuk, milyen meglepetéseket kínál az AXION 920. És ki tudja? Talán fény derül egy-két olyan részletre is, amelyeket érdemes utólag is felvenni a FIRST-CLAAS-PLUS tanúsítás minőség-ellenőrző paraméterei közé.

 

A német Traction magazin cikke alapján, folytatás következik!

 

 

Véget nem érő folyamat

 

A CLAAS-nál nem teljesen új szolgáltatás a használtgép-tanúsítás. Viszont ez az első alkalom, hogy a gépek ilyen mélységű átvizsgáláson esnek át, majd ezt követően Európa-szerte piacra kerülnek 

Ha valaki, akkor Marcuss Thiel garantáltan kiismeri magát a CLAAS-használtgépek között. Már több mint tíz éve ő vezeti ugyanis a Landsbergben működő CLAAS Használtgép-központot. További központ található még Hockenheimben, Langenauban, Molbergenben és Schwülperben. A vásárlók körében nagyon népszerűek a hosszú távú bérletből visszakerülő fiatal használt gépek. 

 

Traction: Elsősorban ki profitálhat a FIRST-CLAAS-PLUS tanúsítási programból?

Thiel: – Egyértelműen a vásárlóink. A tanúsítás és persze a 12 hónapos garancia azt jelenti, hogy az általunk átvizsgált gépeket nyugodt szívvel, a CLAAS által képviselt minőségben adjuk tovább vásárlóinknak.

Traction:Ezidáig hány használt traktor, kombájn és járvaszecskázó szerezte meg a tanúsítványt?

Thiel: – A CLAAS már évek óta gyűjti a fiatal használt gépek tanúsításával kapcsolatos tapasztalatokat – például a Franciaországban indított CLAAS SELECTION PREMIUM programmal –, hogy kidolgozzunk egy egységes tanúsítási rendszert. Ez egy folyamatosan zajló procedúra. Minden egyes átvizsgált géppel tanulunk valamit, és a jövőben is folytatjuk a tanúsítási eljárás továbbfejlesztését, hiszen így kínálhatjuk vevőinknek a tanúsított használt gépek széles palettáját. Jelenleg 20 darab, FIRST-CLAAS-PLUS tanúsítványú gépünk várja új tulajdonosát. Az érdeklődők megtalálhatják ezeket a www.gebrauchte.claas.com internetcímen.

Traction:Volt már példa arra, hogy egy gép megbukott a vizsgán?

Thiel: – A szigorú kritériumok miatt csak a gépek kis százaléka kerülhet a programba. A magas szintű követelmények miatt bevezetett kompromisszummentes előválogatásnak köszönhetően eddig még egy gépet sem kellett műszaki hiányosságok miatt kizárni.

Traction:Mi módon határozták meg az ellenőrizendő pontokat?

Thiel: – A CLAAS-nál nagyon komolyan vesszük a szervizt és a karbantartást. A CLAAS minden ügyfelének felkínálja a rendszeres műszaki felülvizsgálat és a karbantartás elvégzését, például a kombájnok és járvaszecskázók betakarítás utáni átvizsgálását. Ez az átfogó műszaki tudás segített minket abban, hogy beazonosítsuk a műszaki és biztonsági szempontból releváns paramétereket, és összefoglaljuk a speciálisan az adott gépcsoportra (legyen szó traktorról, kombájnról vagy járvaszecskázóról) vonatkozó listában.

Traction:A tanúsítás megmutatkozik a magasabb vételárban?

Thiel: – A tanúsításba és a gép értékesítés előtti előkészítésébe fektetett ráfordítások lényegesen nagyobbak, mint egy normál használt gép esetében. A FIRST-CLAAS-PLUS garancia mellett ügyfeleinket az új gép vásárlásakor nyújtott szervizszolgáltatások is megilletik. A gépek felszereltsége és kopása eltérő. Mivel kizárólag a legjobb gépeket vesszük be a programba, ezért ezek természetesen nem a legolcsóbbak.

Traction:Mit gondol: az AXION 920 „ízekre szedését” követően előjönnek olyan pontok, amelyek helyet kaphatnak a FIRST-CLAAS-PLUS -tanúsítási eljárásában?

Thiel: – A nemzetközi ügyfélszolgálat mellett a műszaki fejlesztést és beszállítóink tapasztalatait is segítségül hívjuk az egyes alkotóelemek és gépek rendszeres és alapos átvizsgálásához. Amennyiben új szempontok merülnek fel, azokat természetesen felvesszük a már meglévő ellenőrzési pontok közé.

 
 

FORRÁS: GÉPMAX; SZÖVEG: Karsten Schranz; FOTÓ: traction, CLAAS, Philipp v. Ditfurth

Megjelent: Agritech 2016. augusztus

 

Elérhető

Kapcsolódó cikkek