Akku-történelem

Akku-történelem

Nagy szavakat felesleges használni, viszont egyetérthetünk, hogy az energiatárolás megoldásai nagy hatással vannak életünkre. Tudta, hogy akkumulátorok két évszázada szolgálnak bennünket?

Széles körű felhasználás

Kezdetben, XVII. század végén maga az elektromosság volt a tudósok, feltalálók témája. Ekkor alkotott Volta, Galvani, Ampére, sokuk neve ma is ismerősen cseng, hiszen munkásságukat elismerve, mértékegységeket nevezett el róluk az utókor. Az energiatárolás már ekkor is a középpontban állt, de elsősorban az új fizikai jelenség megértése került fókuszba.

Hihetetlen tempóban jöttek az új természettudományos felfedezések, az elemszerű Volta-oszloptól hat évtized telik el az első kénsavas ólomakkumulátorig, amely a francia Gaston Planté nevéhez fűződik.

Következő nagy ugrásként 1991-ben a SONY piacra dobta új lítiumion-akkumulátorát. Akkortól kezdődően egyre nőtt az akkumulátort tartalmazó kütyük, elektronikai eszközök száma. Mára a telekommunikáció, illetve az alternatív hajtású járművek a nagy igénylők jelentik a szektor igazi hajtóerejét, nemcsak darabszám tekintetében, hanem műszaki igényükkel is.

A tudósok azon dolgoznak, hogy minél kisebb méretű akkumulátort állítsanak elő, minél nagyobb kapacitással, a lehető legrövidebb töltési idővel, szem előtt tartva, hogy fő szempont a biztonságos üzemeltetés.

 

 

A legelterjedtebb: az ólomakkumulátor

Nemcsak a mezőgazdaságban, hanem az egész járműiparban a legelterjedtebb a kénsavas ólomakkumulátor. Tulajdonképpen nem más, mint egy regenerálható galvánelem, viszonylag nagy teljesítménnyel. Feladat a motor beindítása, illetve a jármű áramellátása.

Sikerét tulajdonképpen egyszerű felépítésének és működésének köszönheti, ehhez hozzájárult a széles körű alkalmazhatóság is. A műanyagdoboz belseje – leegyszerűsítve – két fő anyagot tartalmaz, az elektrolitot, ami általában hígított kénsav, illetve ólom lapokat, vagy a felületet növelő ólomrácsot. A tartósság érdekében antimonnal, kalciummal, ónnal vagy szelénnel ötvözhetik az ólmot. Az ötvözet javíthatja az akkumulátor számos paraméterét.

Az előnyök között kell mindenképpen megemlíteni a csekély gyártási költséget és a tág üzemhőmérsékleti tartományt. Hátrányai közül a legnagyobb az, hogy erősen környezetszennyező anyagokból készül.

 

 

A megoldás az újrahasznosítás

Az ólomakkumulátor legnagyobb hátránya egyben előny is lehet, hiszen igen jó arányban, körülbelül 90 százalékban újrahasznosítható!

 

Mit lehet enni annak érdekében, hogy környezetünket ne veszélyeztesse a régi akkumulátor? Mi történik a használt akkumulátorral?

  1. Körültekintően, elkülönítetten tárolják, lehetőség szerint minél előbb vigyék el hulladékudvarba, vagy jelezzék egy begyűjtést koordináló cég felé!
  2. A használt akkumulátor a gyűjtőhelyről speciális akkumulátor-újrahasznosítóba kerül.
  3. Összezúzzák, megőrlik az akkumulátort. A kifolyt kénsavat felfogják, semlegesítik.
  4. Az őrleményből kinyerik az ólmot, illetve a műanyagot. Ennek sokkal egyszerűbb a menete, mint gondolnánk, nem bonyolult folyamat! Az őrleményt vízzel keverik, a nehéz ólomrészecskék lesüllyednek az aljára, míg a könnyű műanyagszemcsék a felszínére kerülnek. A kinyerést követően mindkettő új akkumulátorok alapanyagául szolgál.

 

 

Használt akkumulátorral megéri az AXIÁL-t keresni!

Felelős értékesítőként úgy gondoljuk, hogy fontos környezettudatosan eljárnunk az általunk forgalmazott veszélyes hulladékokkal. Előző számunkban (2018/4.) beszámoltunk arról, hogy szerződéses keretek között elszállítjuk a fáradt olajat, illetve az azzal szennyezett eszközöket (hordó, kanna, rongy).

 

A használt akkumulátor begyűjtésének menete*:

  1. Akkumulátor-elszállítási igényével keresse fel az ország 19 pontján működő AXIÁL Pontunk alkatrészüzletét.
  2. Egy hivatalos kísérődokumentum kitöltését követően gondoskodunk a beszállításról.
  3. A leadott akkumulátor súlya szerint visszatérítést adunk! Partnerünk hivatalos igazolást kap a leadásról!

 

*A tájékoztatás nem teljes körű! Bővebb információért keresse fel AXIÁL Pontjainkat, vagy forduljon a területileg illetékes alkatrészes képviselőhöz!

 

Forrás: AXIÁL Híradó 2018. 05. szám 30-31. oldal

 

Elérhető

Kapcsolódó cikkek