A mezőgazdaságban teljesen elfogadott és széles körben alkalmazott megoldás, hogy a szezonálismunkák idején, a földeken dolgozó gépekhez tartályban, IBC konténerben szállítják ki az üzemanyagot, ezzel hatékonyabbá téve a munkavégzést, és csökkentve a gépek kiesését a termelésből. Ez a gyakorlat az elmúlt évekig szinte teljesen problémamentes volt.
A tavalyi igen rövid, de nagyon meleg nyári időszakban több – elsősorban mezőgazdasági – felhasználó szembesült azzal a problémával, hogy az IBC konténerben tárolt gázolaj színe rövid idő alatt megváltozott és barnás kicsapódás keletkezett a konténerben, ami a motorba kerülve indítási, de súlyosabb esetben üzemanyag ellátó rendszer meghibásodási problémákhoz vezetett.
A fentiek oka a gázolaj biodízel tartalma, ami jelenleg megközelíti a 7%-ot. Ez a biológiai komponens valamilyen növényi olaj átészterezett változata. Magyarországon többségében repce-metil-észter. Ez az anyag az erős napsütés és viszonylag magas nyári hőmérséklet együttes hatására gyantásodik, ami a komponens bomlását jelenti.
Ez kiválik a gázolajból, szinte „önálló életre kel”. Ne felejtsük el, hogy az ún. IBC konténerek áttetsző műanyagból készülnek és még az a változat is jelentős mennyiségű fényt ereszt át, amelyiknek fém borítása van. Tehát, az ilyen tárolási formával ideális körülményeket biztosítunk a biológiai folyamatok beindulásához, a biodízel komponens tönkretételéhez gázolajunkban. Ez a gyantás anyag, az új, rendkívül érzékeny nagynyomású dízel befecskendező rendszerekbe - pl. Common Rail, Pumpe Düse - jutva igen komoly meghibásodásokat, esetenként milliós károkat okozhat a gép befecskendező rendszerében, a termelés kiesési károkról nem is beszélve.
A fentieken kívül az üzemanyagba került víz további probléma forrása is lehet. A bio komponens viszonylag jól elegyedik a gázolajba bekerülő vízzel és e keveredés „terméke” egy emulzió-szerű anyag lesz. Sajnos vannak olyan baktériumok, amik pont ezt az emulzió-szerű anyagot tekintik táplálékuknak, azaz az üzemanyagunk nagyon könnyen – főleg nyári melegben - bakteriálisan fertőződhet, ami végső soron az üzemanyag megbomlását eredményezheti.
A fentiek alapján, felhívjuk a partnereink figyelmét, hogy a gázolajat nem fényáteresztő, lehetőleg fém tartályban tárolják, és ebből szolgálják ki a gépeiket. Amennyiben, jelenleg nem ilyen tartályokban tárolják az üzemanyagot, érdemes letakarni a tartályokat, fénytől védő anyaggal (pl.: fekete agro-fóliával). A tartály tudjon „levegőzni”, de víz ne kerüljön bele, mert ez a gázolajunk gyors tönkremenetelét okozhatja.
Ilyen tartály, tartályok beszerzése nyilván plusz kiadásokkal jár, de alkalmazásával esetenként nagyságrendekkel nagyobb anyagi kártól tudjuk megkímélni magunkat. Egy modern Common Rail dízel üzemanyag ellátó rendszer meghibásodása esetén, a javítás több millió forintos kiadást is jelenthet a tulajdonos számára.
Amennyiben nincs lehetőség a fent ajánlott kezelés megvalósítására, javasoljuk partnereinknek, hogy műanyag IBC tartályokban csak akkor tároljanak üzemanyagot, ha azokat fénytől, és sugárzó hőtől teljesen elzárva tudják elhelyezni, szállítás közben pedig teljesen le tudják takarni, pl.: fekete fóliával.
Sajnos ki kell jelentenünk, hogy - a modern dízel befecskendező rendszerek érzékenysége miatt - szakítanunk kell az eddigi üzemanyag kezelési hagyományokkal, és megszokásokkal! Nagyobb precizitást, gondoskodást, és tisztaságot igényelnek a mostani üzemanyagok, és gépek egyaránt!