Premium
Keskeny, fordulékony önjáró etetőgép, Csökkentett elektronika, 4WD

Az RMH Premium gépcsaláddal indul a gyártó 2 csigás önjáró palettája. Közeledve és átlépve a 20 m3-es kapacitást, az 1 csigás keverőszerkezet már túl magas és túl széles méreteket produkálna, így a 15-21 m3 közötti mérettel az RMH elkészítette a Premium gépcsaládot a közelmúltban. A jól bevált hátsó motoros kivitel, a 2 csigás keverőszerkezet és a közel 4,5 méter magasra felnyúló silómaró 9,25-9,6m közötti hosszúságú gépet eredményez. Az alapfelszereltségben lévő 4 kerék kormányzás mindezek ellenére briliáns manőverező képességet biztosít e szériának. A szintén alapáron járó, mind a 4 keréknél külön-külön dolgozó hidraulikus rugózás az – opciós – 4 kerék hajtással kiegészítve jelentősen javítja a terepjáró képességet. A gépek szélessége mindössze 2,25m, így a régebbi istállók keskeny etetőútjain is gond nélkül dolgozik a Premium széria.

A Premium család fejlesztésekor a fentieken kívül szempont volt az egyszerűség, a mechanikus működtetésű hidraulika rendszerek megtartása, és az elektronika mellőzése.

További információért keresse területi képviselőinket!

 

Miért önjáró…? - Miért RMH…?

 

Technológiai háttér

Az önjáró takarmánykeverő-kiosztó kocsik térhódítása a hazai tejelő tehenészetekben töretlen. Az szinte minden tejhasznú szarvasmarha-tartásban jártas szakember számára egyértelmű, hogy a hosszú távú fenntartható magas tejhozam és az állat egészségének záloga az állandó összetételű és rosthosszúságú TMR takarmány etetése. Ennek biztonságos és állandó minőségben történő előállítását nagyban megkönnyíti az önjáró kivitelű takarmánykeverő-kiosztó kocsi alkalmazása. Az is köztudott és számos helyen bebizonyosodott, hogy a vontatottról az önjáró etetőkocsira történő átállás már önmagában 3-5% tejhozam növekedést hoz.

 

A gyártó

Ehhez a technológiai fejlődéshez az Axiál Kft a világ legnagyobb tapasztalattal rendelkező önjáró etetőkocsi gyártójának termékeivel, az izraeli RMH keverő-kiosztó kocsikkal tud hozzájárulni. Az RMH nevéhez fűződik a világon a legelső önjáró etetőkocsi kigondolása és a sorozatgyártás elkezdése, ami 1981-ben történt. Elmondhatjuk, hogy a gyártó azóta is vezeti a piacot mind a gyártott és értékesített mennyiséggel, mind pedig az állandó minőségű TMR előállítását célzó ötleteivel, innovációival.

A gyártási programban az egyszerűbb, mechanikus szabályzású gépektől a teljesen komputervezérelt kocsikig terjedően teljes kínálatot találunk, 11 m3-es kapacitástól egészen 30 m3-ig.

A gépeket egyébként 20 000 üzemórás üzemidőre tervezik, a megbízhatóságáról híres Deutz motor található bennük.

 

A beruházás megtérülése

Minél nagyobb az állatállomány, annál gyorsabban térül meg a befektetés, ennek idejét 6 hónap, illetve 2-3 év közötti időre teszi a gyártó. 200-as és 300-as állatlétszám között van az az üzemméret, aminél már megéri önjáró etetőkocsiban gondolkodni.

A megtérülés több tényezőnek köszönhető. Először is átlagosan kevesebb, mint 2/3-ára csökken az etetési ciklusidő, a TMR teljes takarmány összetevőinek gyors, rakodógépet száműző betöltésének köszönhetően. Emellett a silómaróval történő betöltés oxidáció-mentes silófalat biztosít, és gyakorlatilag a nullára csökken a szél által elfújt, letaposott szálastakarmány, vagy silótakarmány veszteség. A silómaró nemcsak a TMR-be szánt anyagok kg pontosságú betöltését teszi lehetővé, hanem egy intenzív előaprítást is végez. A függőleges tengelyű etetőkocsi csigáin elhelyezett parabólikus elrendezésű kések ezt az aprítást tovább folytatják egy intenzív keverő hatás mellett. A végeredmény 97% feletti homogenitású, laza szerkezetű, állandó 6-10 cm strukturális rosthosszúságú TMR.

 

Az RMH gépcsaládok

Az erőforrás a Deutz-tól érkezik, a kisebb modellekben 4 hengeres 118 vagy 175 LE-s, míg a nagyobbakban 6 hengeres 208, illetve 268 LE teljesítménnyel.

A kerekek és a keverőcsigák hajtáslánca egyaránt hidraulikus, amit CAN-BUS rendszeren keresztül a Sauer-től érkező vezérlők kontrollálnak.

A robosztus létra alváz különösen nagy merevséget biztosít a gépeknek, a rossz útviszonyokhoz való alkalmazkodást pedig a kerekenként külön elhelyezett hidraulikus rugóstagok garantálják (Premium, Platinum, Mixellent). A kétcsigás kivitelekbe 4 kerék kormányzást már alapesetben szerel a gyártó, a 4 kerék hajtás pedig szintén egy elérhető opció.

Néhány gondolat a keverőszerkezetről, mint egy önjáró etetőkocsi legfontosabb részéről. Az időtállóság érdekében minden RMH típusnál rendelhető a keverőtartály alsó 1 méteres részének 3CR12 rozsdamentes, nagy kopásállóságú anyagból való előállítása. Ez, valamint a keverőcsigák éleinek ugyanezen anyaggal való felhegesztése, borítása, a gép élettartamával – 20.000 üzemóra, hazai tapasztaltok szerint is – azonossá teszi a keverőtartály élettartamát. A keverőcsigák elhelyezkedése, 0 és 50 között változtatható fordulatszáma valamint tartálymérettől függően 2-3 hidraulikus működtetésű állókés alkalmazása mindig állandó összetételű és strukturális rosthosszúságú TMR előállítását teszi lehetővé.

A silómaró 2 m munkaszélességű, kettős spirális késelrendezésű és hidraulikus hajtású. Az évtizedes tapasztalatok eredményeképpen olyan kés darabszámot és elrendezést kísérletezett ki a gyártó, ami kíméli a rostszerkezetet, biztosítva ezzel a bendőben a megfelelő emésztést és folyamatos anyagáramot.

A silómaró házának anyaga 3CR12 rozsdamentes acélból készül, a megfelelő szilárdsági tulajdonságok, kopás- és korrózióállóság érdekében.

Világújdonságként mutatta be az RMH nemrégiben a mérleg által vezérelt silómarót a Mixellent gépcsaládban. Ennek lényege, hogy a takarmányozási vezető által összeállított recept alapján a különböző takarmány összetevők betöltésekor maga a mérleg vezérli a silómaró fordulatszámát. Így kizárható az emberi tévedés és a TMR 1%-on belüli állandó összetétel aránya biztosított.

Számos gépet kímélő, emberi tévedést kizáró, valamint üzemanyag fogyasztást csökkentő fejlesztést találunk még az RMH gépekben. Ilyen például az, hogy amennyiben a silómaró terhelése 80LE fölé emelkedik, tehát gépkezelőnk túl nagy erővel ment neki vagy tartott rá a silófalra, a maró azonnal leáll, majd automatikusan újraindul a terhelés csökkenésével. Fontos még a fő rendszerek közötti prioritás vezérlés. Ennek lényege, hogy a silómaró működtetésekor a megfelelő teljesítmény érdekében a keverőcsigák 20%-ot lassulnak, majd a marás befejeztével újra felgyorsulnak. Mindez az alacsonyabb üzemeltetési költséget és hosszabb élettartamot eredményez.

RMH

Kapacitás (m3)

Önsúly (kg)

Max. töltőtömeg (kg)

Max. össztömeg (kg)

15

12.700

8500

21.200

17

13.200

8500

21.700

19

14.700

8500

23.200

21

14.900

8500

23.400

 

Motor

Keverés

Silómaró

Meghajtás

Kormányzás

 

Deutz TCD 2013 L04 2V intercooler, 4 hengeres soros, vízhűtéses, 173 LE, opcióként soros 6 hengeres Deutz 208 LE

2 egymást átfedő keverőcsiga, Sauer változó szállítású szivattyú és hidromotor, 2 fokozatú keverőhajtóművek

Spirális késelhelyezésű, Sauer szivattyú és hidromotor, nyomáshatároló (védelem), 2 irányú meghajtás

Hátsókerék-hajtás, opcióként összkerékhajtás, Sauer változó szállítású szivattyú és hidromotor, 25 km/h sebesség (opcióként 40 km/h)

Négykerék kormányzás Farm módban a kis fordulókörért + oldalazás, Országúti módban elsőkerék kormányzás