Kapcsolat
Trancsírozni csak szakszerűen (Totalcar cikk+videó)

Trancsírozni csak szakszerűen (Totalcar cikk+videó)

A Totalcar.hu Szerszám szombat rovata legutóbb a törött izzógyertyák kiszedésével foglalkozott és megoldásként talált is erre kínálatunkban egy készletet, ami történetesen decemberben kedvezményesen megvásárolható web

Amikor az ember válogatott jókívánságok közepette konstatálja, hogy nem jön ki az izzítógyertya, először jobb lehiggadni. Nem szabad hagyni eluralkodni az érzést, hogy mi vagyunk a legszerencsétlenebb szerelők a világon, mert ilyesmi csak velünk fordulhat elő. Szépen elő kell venni a kis koffert a legfelső polcról, és nekiállni a szobrászmunkának.

Úgy tűnik, az izzítógyertya-kiszedés körüli problémák soha nem látott gyakorisági szintre értek. Régen nem értette volna szegény autószerelő, ha bekopogtat nála az ügynök, hogy volna itt néhány spéci eszköz, amivel ki lehet bányászni a legcsökönyösebb izzítógyertyát is. Halántékát kopogtatva mutatta volna fel a hosszú T-kulcsot, hiszen más nem kell hozzá. De a modernnek mondott hengerfejekbe csavart arasznyi hosszúságú pálcikák ma az egyik legfélelmetesebb taposóaknává léptek elő, hiszen ha nem sikerül egyben kiimádkozni őket, akkor általában nincs mese, le kell kapni a hengerfejet. Abból pedig bármi kisülhet, egyszerű síkolástól teljes motorgenerálig. A legenyhébb változat is tetemes lyukat üthet egy átlagos családi kasszába. Pedig csak sima rutinkarbantartásnak indult a dolog.

 

 

Az autószerelő minden szalmaszálba megpróbál belekapaszkodni, hiszen a hozzá nem értő ügyfél szemében seperc alatt kontárrá válhat, ha egy ilyen egyszerű feladatot nem képes bonyodalom nélkül elvégezni. Amikor a számla végösszege hirtelen egy nagyságrendet ugrik, a legjámborabb autótulajdonos is gyanakvóvá válik, pedig a beletörött izzítógyertya sajnos mindennapos eset. Ezért ha csak pici esélyt lát ennek megúszására, inkább beruház olyan csodafegyverekbe, mint a vibrokihajtó. Általában hiábavaló az igyekezet, ami nem akar kijönni, az bent marad.

Van azonban még egy utolsó utáni lehetőség, az izzítógyertya kifúrása. Nem kicsit kockázatos a művelet, precíz ember nem is szívesen lát neki, amíg a motoron van a hengerfej. Elég, ha csak kicsit mászik félre a fúró, máris tetézte az ember a bajt ahelyett, hogy megoldotta volna. Ha csak egy kicsi spén hullik az égéstérbe, megint csak nagyobb zűrt okozhat az ember, mint ami volt. Súlyosbítva azt, ami amúgy is.

A kiskoffer leírása is azzal kezdődik, hogy jobb a békesség, ne legyünk lusták, ugorjon le az a hengerfej. Ha esetleg mégsem – khm – akkor érdemes kiszedni egy porlasztót, és amíg dolgozik az ember, azon a lyukon át fújjon be levegőt a kompresszorral, hogy ami be akarna hullani, inkább kifelé hulljon. Jó ötlet, de az üzemanyagrendszer megbontása megint csak újabb problémákat okozhat.

 

 

Aki bátor, úgyis nekiáll furkálni. Ehhez kap meg minden elképzelhető segítséget a kiskofferrel. Legyen M8-as, M9-es vagy M10-es a menet, benne vannak a tizedre tökéletes átmérőjű fúrók, csapok, menetfúrók, kihúzók. Én ehhez nem vagyok elég vakmerő, inkább kihagytam a vájármunkát, összekühedt izzítógyertya hiányában.

A bemutató videó azzal kezdi a műtétet, hogy az elektromos csatlakozásnál fogva kirántja a gyertya belét. Erre a valóságban általában nincs szükség, mivel a kifurkálásra többnyire csak akkor szánja rá magát a szegény ember, ha már letörte a gyertya fejét. De ha mégis előbb belátta, hogy nem fog az kijönni, a kihúzott elektromos csatlakozó helyére szépen központosan beüthet egy fúróvezető hüvelyt. Ezzel leteheti a sikeres kifúrás alapkövét, elvégezheti a precíz előfúrást egy 2,6 milliméteres csigafúróval.

 

 

Innentől néhány lépcsőben, további hüvelyek, vezetők segítségével türelmesen haladva lefúrhatja az izzítógyertya hatlapú fejét, majd a gyertya menetének magátmérőjénél éppen csak kisebb fúróval egészen a hosszú, hengeres szárig hatolhat, amely az égésteret lezáró kúpban végződik. Ebbe menetet vágva már fel lehet támasztani a kihúzó szerszámot, amely kis szerencsével nagy megkönnyebbülés közepette milliméterről milliméterre kihúzza a lényegi részt. Ha nem szakad le a koksztól megvastagodott feje. Ezután már csak a gyertya menete marad a hengerfejben, ezt már jó eséllyel tényleg ki lehet bűvészkedni, majd újravágni a menetet.

Van itt azért néhány lépés, amelynél erősen összeszorítanám a farpofáimat, ha nekem kéne utána felhívni az ügyfelet, hogy nem jött össze. Én tutira leszedném a hengerfejet, és ha már lent van, úgyis muszáj gépműhelybe vinni a kötelező síkolásra, ott pedig általában megvan a megfelelő felszerelés az ilyen mutatványokhoz. Ha meg nem jön össze, nagy ügy, betekernek egy Helicoilt vagy egy perselyt, és már meg is oldották a problémát. A legjobb mindenesetre az, ha rendszeresen ellenőrzi, cseréli/cserélteti a gondos tulaj az izzítógyertyákat, és akkor nincs szükség ilyen jellegű beavatkozásra.

 

Tekintse meg a törött gyertyák kiszedéséhez ajánlott Beta szerszámkészletet webáruházunkban!

 

Forrás és kép: totalcar.hu

 

Elérhető

Kapcsolódó cikkek