NAPI KARBANTARTÁSOK:
1. Folyadékszintek ellenőrzése
- motorolaj szint, váltóolaj szint, szöghajtómű olajszint
- hütőfolyadék szint, hidraulika olajszint
2. Ciklon levegőszűrő pohár és külső levegőszűrő betét tisztítása
A ciklon előszűrő tisztítását szétszerelés után száraz ruhával vagy kompresszorral végezzük. Nedves tisztítást követően a szűrőházat szárítsuk ki, mert a nedves felületen megtapadó por miatt az előszűrő nem tudja ellátni feladatát.
Kép: A ciklonszűrő karbantartásának teljes hiánya. A motor élettartamának jelentős csökkenését okozza.
A levegőszűrő tisztítását úgy végezzük, hogy a külső szűrőbetétet kiszerelést követően azt 30 cm vagy annál nagyobb távolságból alacsony nyomású levegővel belülről kifelé, illetve felülről lefelé kifúvatjuk.
Az eltömődött levegőszűrő miatt a motor erőtlenné válhat, fogyasztása megnő.
3. Gémszerkezet csapjainak és csúszófelületének zsírozása
4. Kardántengelyek zsírozása
A váltó, az első és hátsó hidak, illetve a motor és a szöghajtómű közötti kardántengelyek csuklóinak, illetve csúszóhüvelyeinek zsírozása.
Ezek az egységek az erőátvitel fő egységei közé tartoznak, így jelentős terhelésnek vannak kitéve.
5. Függőcsapok zsírozása
A függőcsapszegek kenését is naponta végezzük el, hiszen ezek a fő teherviselő elemek közé tartoznak, illetve ezeken fordulnak el a kerékagyak kormányzáskor, így a munkavégzés során folyamatos terhelést kapnak. A csapok utánállítása hézagolólemezekkel lehetséges, túlzott mértékű kopás esetén, cseréjük szükséges.
6. Vízhűtő tisztítása (az öntisztító rendszerek használata mellett is!)
A vízhűtő tisztítása történhet levegővel vagy megfelelő zsíroldó vegyszer és kisnyomású vízsugár alkalmazásával egyaránt. A levegővel történő tisztítást a hűtőventillátor felőli oldalról végezzük. A nagynyomású vízzel történő mosást soha ne használjuk, mert a vízsugár a vízhűtő lamelláit deformálja, így a hűtőteljesítmény romlásával a motor szerkezeti elemeiben károsodást okozhat. A mosás befejeztével a munka megkezdése előtt a hűtőt szárítsuk ki. A nedves hűtőlamellák közé lerakodó por a hűtő teljes eltömődéséhez vezet.
Kép: A portál elszennyeződött vízhűtő
Figyelem! A tisztítást üzemmeleg motor esetén sűrített levegővel végezzük, vizes mosást csak már visszahűlt motornál alkalmazzunk. A mosást lehetőleg kisnyomású vízsugárra, a motort leöblítve végezzük.
A karbantartási feladatokhoz szintén hozzátartozik, hogy a munka során a gépre kerülő egyéb szennyeződéseket is eltávolítsuk. Az eddigiekben felsorolt teendők természetesen nem merítik ki a munkavégzés közben megismétlendő feladatokat.
A következő részben a zsírzással folytatjuk.
Szöveg: Tamási Péter, szervizmérnök
Forrás és kép: Alkatrész Akció 2017. szeptember