Két CLAAS AXION 930-asuk anno egyszerre érkezett hozzájuk, így mivel nagyon egyformák (évjárat, teljesítmény, ledolgozott üzemóra) megfelelőnek bizonyultak egy összehasonlításhoz. A két járószerkezet a cég egyik százhektáros tábláján párbajozott. A fegyvernem magágy-előkészítés, a fegyver pedig Framest Frakomb 8000-es magágykészítő kompaktor volt.
A CAMSO név eddig nem feltétlenül csengett ismerősen az olvasónak. Kanadai tulajdonú cég, gumiabroncsokat és gumihevedereket gyárt a 90-es évek óta. Beszállítója lett az olasz Tidue járószerkezet-gyártó cégnek, majd 2015-ben meg is vásárolta. A jól működő szerkezeten nem változtatott, még mindig a volt Tidue szakemberei tervezik, gyártják és szerelik össze. A kiváló minőségű gumihevederrel kiegészítve nagyszerű járószerkezet az eredmény. A CAMSO az összes nagyobb mezőgazdasági gépgyártó beszállítója, beleértve a CLAAS-t is.
A rendszer nem dörzshajtásos elven működik, mint például a régebbi gumihevederes Challenger traktoroké, hanem úgynevezett pozitív hajtás, amely a gumiheveder belső részének körmein keresztül adja át a nyomatékot, így nem kell félni a heveder leugrásától, és kedvezőtlen körülmények között is jobban használható a termék.
Kapható csillapított és csillapítatlan verzióban, különböző hevederszélességben és méretben. A hevedert hidraulikus munkahenger feszíti. Heavy Duty (nagy igénybevételre tervezett) csapágyaival együtt gondozásmentes.
A TESZT EREDMÉNYEI MAGUKÉRT BESZÉLNEK: • 10-15 százalékos üzemanyagfogyasztás-különbség a hevederes traktor javára • Hevederes járószerkezettel 0 százalék a slip, 26 százalékkal nagyobb felfekvő felület az ikerkerekezéshez képest, így agronómiai szempontból jobban kíméli a talajt, annak termőképessége kisebb mértékben degradálódik. • A hevederes gép óránkénti területteljesítménye 8-10 százalékkal nagyobb. • Nem utolsósorban jobb a komfortérzet. A hevederes traktor gépkezelőjét idézve: „szinte siklik a talajon”. |
Szerencsére egyre többen kezdik felismerni, hogy a talaj termőképességének degradálódását a lehető legkisebb mértékűre kell csökkenteni. Másik partnerünk az egyik 500 lóerős, derékcsuklós traktorát szerelte fel ilyen hevederekkel – majd egy évi intenzív használat után a másodikat is…
Összefoglalva: komfort, többletteljesítmény, kisebb talajdegradáció.
Kép: Steinhauser Tamás, marketingmenedzser
Szöveg: Karagity István, szervizmérnök
Forrás: Agritech 2017. október 30-31. oldal