Kapcsolat
Axiál Magyar Nagydíj - Motorcsónak Európa- és világbajnokság

Axiál Magyar Nagydíj - Motorcsónak Európa- és világbajnokság

Száguldó vizicirkusz és egész napos családi programok július első hétvégéjén a bajai Duna-parton.

Hason száguldani a víz felett pár centivel? Úgy, hogy közben csak egy kézzel kormányozunk?  Igen ezek a száguldó papucsok igencsak látványosan korbácsolják fel a vízfelszínt. Az izgalmas futamok mellett minden korosztály számára kínálkoznak üdítő programok a víz melletti kellemes területen, a Duna és a Sugovica találkozásánál.

Az Axiál Motorcsónak Világbajnokságon 13 ország legjobbjai indulnak, 13 futamon, három géposztályban. Több tucatnyi versenyző áll rajthoz, köztük a dobogóra is esélyes magyar Vő Racing Team tagjai. Akik idén már bizonyították, hogy érdemes odafigyelni rájuk, hiszen még akkor is dobogós helyezést érnek el, ha motoristenek épp vicces kedvükben vannak. Május végén a dessaui futamon a Formula-175-as kategóriában induló Vő Viktornak még az időmérőn ment tönkre a motorja, levették és egy régebbi tartalék blokkal vágott neki az első futamnak, egészen addig, amíg tönkre nem ment a henger. Jött a harmadik motor, amit a gyártól kaptak kölcsön. El lehet képzelni milyen, lehet így nekivágni, azonban újra bebizonyosodott nem elég a vas, kell tudni kezelni, Viktor még a pechszéria ellenére is a harmadik helyen végzett. Egy héttel később Lengyelországban már az ezüst-hely lett az övé.

Axiál Magyar Nagydíj - Motorcsónak Európa- és világbajnokság Axiál Magyar Nagydíj - Motorcsónak Európa- és világbajnokság

Július első hétvégéjén a bajai futamon testvérével, Vő Kornéllal is meg kell majd küzdenie. Kornél kétszeres vb-bronzérmes, többször bizonyította, nem lesz könnyű dolga a tesónak. Azért nem kell megijedni a srácok csak a vízen törnek borsot egymás orra alá.
Sőt ugyancsak vízre száll majd az F-175-ös kategóriában számtalan sikeres szezont maga mögött tudó Hencz Attila is.

Az F-250-es viadalon is lesz ismert magyar motorcsónakos, aki nem más, mint a négyszeres világbajnok Bodor Péter. F-500-as kategóriában magyar részről Hencz Róbertnek van jó esélye a dobogós helyezésre.  Bár a csapat mindhárom géposztályban, jó eredményre számító versenyzőket vonultat fel, a vezetőjük mégis szerényen nyilatkozott: „Mivel még nagyon a szezon kezdetén vagyunk, ezért még csak most próbáljuk felmérni az ellenfeleinket. Sok munka van mögöttünk, úgy érzem sikerült jól felkészülnünk a 2011-es idényre, a technikai újításaink remélhetőleg beválnak, de nagyon erősek az ellenfeleink is. Az biztos, hogy izgalmas versenyekre számíthatunk az Axiál Magyar Nagydíjon.” - nyilatkozta Vő András, a Vő Racing Team ügyvezetője.

A „papucsgépek” összecsapása nem mindennapi látványosságnak számít, mindemelett a szervezők egésznapos családi programokkal készülnek; táncosok, bemutatók este pedig koncertek várják a családokat. Sőt! Vő András a Vő Racing team főnöke azt is garantálja, igen sokan beleszeretnek ebbe a sportba, hiszen itt egész nap pörög minden, egymást követik a futamok s a nézők nem csak egy színes csíkot látnak elsuhanni mit egy autóversenyen.

Axiál Magyar Nagydíj - Motorcsónak Európa- és világbajnokság Axiál Magyar Nagydíj - Motorcsónak Európa- és világbajnokság

A versenyhétvége érdekességei

A közönség számára a verseny a hétvégén folyik, viszont a csapatok már a hét közepén kezdik a szoros felkészülést a futamokra. A versenyzők a tesztelések után - távolságtól függően - már szerdán vagy csütörtökön elindulnak, a világ szinte minden szegletéből (Anglia, Olaszország, Lengyelország, Szlovákia, Németország, Csehország). A pénteki nap folyamán megérkeznek a csapatok a verseny helyszínére. Az érkezés után mindenki berendezi a saját depóját, melynek célja a hajó hibáinak leggyorsabb kijavítása az egész hétvége folyamán. Majd a versenyzők lejelentkeznek a versenyirodán, ahol a sportorvosi és hajópapírokat elfogadása után indulhatnak csak el hivatalosan a megmérettetésen.

A hétvégét nem lehetne megrendezni azok nélkül az emberek nélkül, akiket a nézők nem is látnak. A pilóták biztonsága érdekében, - mielőtt a hajók vizet érintenének - szigorú műszaki ellenőrzésen esik át a komplett felszerelés, ezt az átvizsgálást a műszaki bírók végzik. Rajtuk kívül a stégbírók, bójabírók, időmérők végeznek a depóban munkát. A szabályokat a nemzetközi szövetség, a UIM határozza meg, és évente frissíti az aktuális követelményeknek megfelelően. Évről évre erősödnek a motorok, javulnak a hajók és így nő a sebesség a versenyen.

Fontosabb szabályok:

  • Minden pilótának tűzálló versenyruhát kell viselnie, mivel a hajók üzemanyaga rendkívül gyúlékony.
  • A bukósisak színe megkötött, figyelemfelkeltő narancssárga árnyalatú, ami megkönnyíti a vízen lévő mentőszolgálat munkáját.
  • Minden hajónak rendelkeznie kell mind a két oldalán rajtszámmal, felségjelzéssel, a pilóta nevével, a nemzetközi szövetség (UIM) logójával, vércsoport meghatározással
  • A hidroplán típusú hajóknál az oldalfal magassága a szabálykönyvben leírtaknak kell, hogy megfeleljen.
  • A katamarán típusú hajók esetében a cockpit-ot speciális szabályok alapján építik fel. A cockpit aljának színe is narancssárga, amin a rajtszámnak is szerepelnie kell.
  • A motoroknak minden kategóriában maximalizálva van a hengerűrtartalma, aminek túllépése kizárással jár. Mivel O kategóriák versenyeznek a hétvégén, a motorokra más szabály nincs.
  • Egy hétvége alatt egy versenyző csak egy motorblokkot használhat, ha ez meghibásodik, vagy cserélni kell, akkor az ezzel szerzett pontokat elveszíti.

A hétvége során a szombati napon mindenkinek lehetősége van a szabadedzésen megkeresni a legmegfelelőbb beállításokat a futamokra. A rajtsorrendet az első futamra az időmérő határozza meg. Itt minden versenyző megpróbálja a legtöbbet kihozni a technikából és saját magából. A csapatok a parton igyekeznek úgy indítani a versenyzőket, hogy a legtisztább vízen tudjon a pilóta jó kört teljesíteni. Az időmérőn használt motorokat megjelölik és ezekkel kell a versenyhétvégét teljesíteni. Kezdődnek a futamok, ahol ugyanúgy sok múlik a pilótán, a felszerelésen és a stégen segítő csapattagokon is. A rajt procedúra egy 2 perces táblával kezdődik, amikor már minden hajó elfoglalta a helyét a pontonon, zöld zászlóval jelzik a két perc közeledtét. A csapatok ilyenkor melegítik a motorokat, hogy a rajt során már közel üzemi hőmérsékleten induljanak. Erre egészen addig van lehetőség, amíg az 1 perces táblát követően a 30 másodperceset fel nem mutatják, mivel innentől kezdve motor-stop van. A piros lámpa felgyulladása már teljes koncentrációt igényel mindenkitől. A lámpa 5 és 12 másodperc között valamikor kialszik, ekkor elrajtol a mezőny és innentől fogva minden a pilótán és a technikán múlik.

Axiál Magyar Nagydíj - Motorcsónak Európa- és világbajnokság Axiál Magyar Nagydíj - Motorcsónak Európa- és világbajnokság

A futamok közt minden csapatnak lehetősége van a hibák kijavítására a depóban, de közben a műszaki bírók folyamatosan ellenőrzik a vízről beérkező hajókat, azok súlyát, üzemanyagát.

Axiál Magyar Nagydíj - Motorcsónak Európa- és világbajnokságA futam eredménye alapján pontokat kapnak a versenyzők:

1. hely: 400 pont
2. hely: 300 pont
3. hely: 225 pont
4. hely: 169 pont
5. hely: 127 pont
6. hely: 95 pont
7. hely: 71 pont
8. hely: 53 pont
9. hely: 40 pont
10. hely: 30 pont

A hétvégén teljesített 3-4 futam alapján alakul ki a végleges eredmény, majd kategóriától függően négy vagy hat futam után válnak véglegessé az Európa-bajnoki és világbajnoki helyezések.

 

A versenyről minden információt megtalálhatnak a hétvége műsorfüzetében, melyet a fenti képre kattintva tölthetnek le PDF formátumban.

Elérhető

Kapcsolódó cikkek