Önök ketten irányítják a CLAAS Hungára Kft.-t. Hogyan oszlanak meg a feladatok?
ASZ: Tizenöt éve csatlakoztam a CLAAS-hoz, s Németországban, a kombájngyárban eltöltött 7 év után már nyolcadik éve vagyok a vállalat élén. A műszaki részlegért vagyok felelős, hozzám tartozik a termelés, a logisztika, a kutatás-fejlesztés, a mérnökség, illetve a létesítménygazdálkodás. A CLAAS Csoporton belül a vállalat szóvivőjeként képviselem a CLAAS Hungária Kft.-t.
HB: Ez év március elseje óta töltöm be a magyarországi gyár pénzügyi ügyvezetői pozícióját. A pénzügyi, számviteli, kontrolling funkciók mellett az informatikai, beszerzési, minőségügyi és emberi erőforrási folyamatokért felelek. Negyven éve dolgozom a CLAAS-nál, eddig az Értékesítési üzletág különböző társaságainál töltöttem be pénzügyi vezetői funkciókat. Az elmúlt 16 évben a német értékesítési vállalat pénzügy kontrolling vezetőjeként dolgoztam.
Az elmúlt húsz év alatt a CLAAS Csoport jelentős vállalatává nőtte ki magát a CLAAS Hungária Kft. (továbbiakban CLH): a cég vágóasztal- és vágóasztal-szállító kocsi tudásközpontjává vált. Mi történt pontosan az elmúlt 20 évben?
ASZ: Az évek során az 1997-ben megvásárolt Mezőgép, a mai CLH, a Csoport stratégiai partnerévé nőtte ki magát. Az első években csak dobos fűkaszák készültek a gyártósorokon, ma már a különböző típusú vágóasztalok, vágóasztal-szállító kocsik, illetve ferde felhordók jelentik a fő termékportfóliót. Ez nem jöhetett volna létre az itt dolgozók hozzáállása, tenni akarása nélkül.
HB: A CLAAS standardokat idővel teljesen bevezették ebben a gyárban is, nem igazán lehet különbséget látni egy német vagy magyar gyár között. Amit érkezésem óta azonnal észrevettem, hogy a magyar kollégák szívvel-lélekkel közelítik meg a dolgokat, nagyon motiváltak, elkötelezettek.
Szakácsi úr, Ön nyolc éve áll a magyarországi vállalat élén. Mindemellett, hogy ez egy jó döntés volt, mi tartotta, tartja itt ma is?
ASZ: Élvezem azt a bizonyos függetlenséget, ahogy ez a gyár felépül és működik. Egyrészt teljes értékű tagja vagyunk a CLAAS Csoportnak, másrészt ennek a külföldi cégnek megvannak a saját jellegzetességei, melyek egyedivé és a többi vállalattól függetlenné teszik. Ez ad egyfajta szabadságot, lehetővé teszi, hogy mi alkossuk meg a helyi folyamatainkat, szervezetünket. Sokszor gyorsabban tudunk egy-egy műszaki kérdésben dönteni, hiszen kisebb helyi szervezetben gyorsabbak a folyamatok. Itt a CLH-nál nagyon jó az együttműködés az ügyvezetés és az osztályvezetők között, gyorsabb a kommunikáció és ezáltal a döntési folyamat is. A magyar kollégák szupergyorsak, nem feltétlenül szeretik a hosszú analíziseket, a túl szigorú és intenzív tervezési folyamatokat. Minél gyorsabban szeretnék az ismert feladatot megoldani és ez kiváló alap a célok eléréséhez. Az emberek nyitottak, mindenképpen tenni akarnak a termékek jobbításáért, hogy vevőink a lehető legjobb termékeket kapják. Nagyon méltányolom a munkatársak lojalitását, aktivitását, azt, hogy nagyon gyorsan képesek megérteni a feladatot és önállóan mindent elkövetnek a problémák kiküszöböléséért, megoldásáért.
Hogy látják a következő éveket? Mit gondolnak, várhatóan mi változik elsősorban?
HB: Azt gondolom, az innováció az egyik legjelentősebb várható változás. Az Ipar 4.0 megjelenése a vállalatunknál vagy akár vevőinknél is.
ASZ: Úgy gondolom, hogy az innováció egyrészt jelenti a termékek fejlesztését, másrészt itt Magyarországon a folyamataink jobbítását, új, innovatív megoldások, módszerek bevezetését a gyártásban, logisztikában. Ezen törekvéseket már ma is érezzük, vannak apró jelek, kezdeti sikerek.
Bruns asszony, Ön elsősorban a pénzügyi folyamatokért felel. Mit jelent az innováció a pénzügyi-, kontrolling-folyamatokban?
HB: Természetesen, megfelelve a jogi előírásoknak, mindig van lehetőség fejlesztésre. Például gondolok a minél kevesebb bürokráciára, az adminisztrációs terhek csökkentésére, amennyire csak lehetséges. Ezáltal a még fontosabb dolgokra, az értékteremtő folyamatok jobbítására helyeződhet a hangsúly.
Ön a CLAAS Csoport értékesítési üzletágából érkezett, ahol nagyon szoros kapcsolatuk volt a vevőinkkel. Mit gondol, az ott tapasztaltakból, mit tudunk mi itt, egy gyártó vállalatnál adaptálni?
HB: A kérdés mindig az, mennyire közel vagyunk a piachoz, vevőinkhez. Mindent el kell kövessünk, hogy a lehető legközelebb kerüljünk hozzájuk. Cégünk, Törökszentmiklós környéke mezőgazdasági terület. Most tavasz van, hamarosan látni a gabonamezőket, ahogy beérnek és elindul az aratási szezon. Nagyon jó érzés már most belegondolni, hogy a mi gépeinkkel aratják majd a gabonát, illetve tudni, hogy a kombájnok, traktorok kabinjait szintén Magyarországon készíti egy partnervállalatunk. Tehát sok helyi értéket képviselnek a gépek, s erre büszkék lehetünk! A magyar vállalatok elérik a német minőséget, minden évben örömmel fogadjuk, hogy a „CLAAS Csoport kiváló beszállítója” díjjal magyar cégeket is kitüntet a központi beszerzés.
Szakácsi úr, mit jelent pontosan a direkt kiszállítás a CLH-nak? Gondolta volna néhány évvel ezelőtt, hogy ilyen magas szinten lesz az értékesítési láncolatban?
ASZ: Ez a téma hosszú évek óta létezik. Tehát a termékeink, melyeket önállóan fejlesztünk és gyártunk, most már a kombájntól elkülönítve érkeznek az értékesítéshez, rajtuk keresztül vevőinkhez, közvetlenül a mi gyárunkból. Tulajdonképpen ez a természetes termékfolyamat, amely itt nálunk a CLH-nál jelenleg megvalósulóban van.
Az évek során K+F részleg is létrejött a CLH-nál. Hogy látja, miért volt ez jelentős lépés?
ASZ: A K+F részleg, a termékismeret, a know-how egy vállalat legnagyobb kincse. Az aratási folyamatok mély ismerete mindenképpen jelentős hozzáadott érték. Munkatársainkat, akik megalkotják a termékeket, nem csupán meg kell őriznünk, hanem gondolnunk kell fejlődésükre is. Ezért mindig jelentős dilemma egy vállalatnak, hogy hová helyezze a K+F részlegét. Ez magával vonzza a többi folyamat fejlesztését is, legyen az termelési, minőségügyi vagy beszerzési. Azt gondolom, a tulajdonosok nagyon helyes döntése volt a vágóasztal-fejlesztés kompetencia-központjává tenni a CLH-t. Büszkék vagyunk, hogy Törökszentmiklóson létrejöhetett ez a fejlesztőközpont, a további fejlődés stabil alapjaként. Ráadásul így mi is közvetlenül kapcsolatba kerülhetünk a gazdákkal, akik véleménye nagyban segíti a munkánkat.
CLAAS az 1970-es évektől van jelen Magyarországon, a kombájnok bizonyos hegesztett alkatrészeit biztosította az itteni Mezőgép. Tehát nagyon hosszú a kapcsolat, talán hosszabb, mint más multinacionális vállalatok esetében. Ráadásul jól képzett, motivált munkaerőre is talált az országban a CLAAS.
Hogyan írnák le, hogy milyen egy jó munkáltató?
HB: Úgy vélem, hogy biztonságot, állandóságot nyújt munkavállalóinak, de perspektívát is, biztosítva a fejlődési lehetőséget. Ha van egy ötlete a dolgozónak, lehetőséget kap a megvalósításra. Egy jó munkáltató teret nyújt a munkavállalói kezdeményezéseknek, mellyel aki akar, tud is élni. Azt gondolom, ez csak az egyénen múlik. Van egy mondásunk: Csak rajtad múlik, hogy meg tudod-e valósítani önmagadat a CLAAS-nál! Szeretném megemlíteni a személyes történetemet is. Gyakornokként kerültem a céghez, s a munka mellett folyamatosan tanulva éltem a lehetőségekkel, mindig tovább tudtam lépni, s ma már pénzügyi ügyvezetőként dolgozhatok egy külföldi leányvállalat élén. Hálás vagyok a CLAAS-nak, amiért folyamatosan támogatott és lehetővé tette mindezt.
ASZ: Biztonságot, stabilitást, fenntarthatóságot, jövőképet nyújtunk, elismerjük a kollégákat, megfelelő munkakörülményeket teremtünk, mint sok más vállalat. A CLAAS, annyiban több, hogy folyamatosan lehetőségeket nyújt munkavállalóinak, amelyekkel még inkább ki tudnak teljesedni. Ha egy-egy üresedés van, elsősorban saját belső kollégáinknak kínáljuk fel a pozíciót, megőrizve stabilitásunkat. Ha végignézek a vezetőségen, munkatársaink nagyon régóta dolgoznak már nálunk. S ez a jövő alapja! Visszatekintve, az elsők úttörő évek voltak, egy új munkakultúra megalapításával, új üzemek létrehozásával, új technológiák és gépek beszerzésével, a termelés megerősítésével. Ezt követte a LEAN folyamatok bevezetése, a különböző mutatók mérése mindamellett, hogy kialakult a K+F részleg, s a vállalat egyre nemzetközibbé vált, a Gabona üzletág teljes jogú tagjaként. Húsz év alatt modern termelővállalattá lettünk, amely logisztikai-, beszerzési-, minőségügyi- vagy HR-folyamataival is a korszerű vállalatok közé sorolható. Örülünk, hogy itt dolgozhatunk, s bizakodóan tekintünk a közös munkával teli jövőbe!
Szöveg: Szoták-Nové Mária, HR vezető / CLAAS Hungária Kft.
Képek: CLAAS Hungária Kft.
Forrás: Agritech 2017. április