5-ös széria
Megjelent a Landini új mindenese, az 5-ös széria. Több ponton magán viseli a korábbi 5D és 5H gépcsaládok tulajdonságait.

A fejlesztési cél is azonos, olyan univerzális traktorok, amelyek a szántóföldi vagy állattartó telepi használaton túl kielégíti a kiszolgáló, szállítási feladatokat, de a kommunális munkákban is helytállnak. Új erőforrás, modulárisan felépülő transzmisszió, fejlett hidraulika rendszer - mind összhangban az emissziós előírásokkal és ebben az évben érvénybe lépett új európai uniós szabályozással (Tractor Mother Regulation).

 

Új erőmű

Az új 5-ös gépcsalád három típusból áll, melyek teljesítménye 99, 107 és 113 lóerő. Ezen teljesítményekért – a korábbiaktól eltérően – Deutz AG motorok a felelősek, melyek 3,6 literesek, Common Rail befecskendezéssel és elektronikus vezérléssel. Nagy előnyük, hogy csak EGR és DOC (katalizátor) rendszerrel vannak ellátva, nincs részecskeszűrő, így utánégető rendszer nélkül teljesítik az emissziós normákat. Ez a konstrukció kiküszöböli a motor regenerálásából adódó nagyobb üzemanyagfogyasztást és hőterhelést.

A kezelőelemek között találjuk az „Engine Memo” kapcsolót, amellyel egy állandó motorfordulatot tudunk beállítani. E funkció segítségével az ismétlődő motorfordulatszám elmenthető, és gombnyomásra aktiválható.

Jellemző ezekre az erőforrásokra a nagy teljesítmény és nyomaték alacsony üzemanyag-fogyasztás mellett.

A Landini arculatát tükröző, felfelé nyíló motorháztető könnyű hozzáférést biztosít a motortérhez a rendszeres szervizek és karbantartások elvégzéséhez.

 

 

Moduláris sebességváltó

A gyártó, Argo Tractors széles sebességváltó kínálatot nyújt a felhasználóknak a szériához. Mechanikus vagy hidraulikus (PS) irányváltó, 4 szinkronizált sebességfokozat és 3 csoport az alap, amelyhez két opció adható: Hi-Lo (HL) vagy High-Medium-Low (HML) terhelés alatti kapcsolási lehetőség, ezen kívül mászó csoport is az igen lassú munkákhoz. A HML kivitel kedvező tulajdonsága, hogy a jellemzően 5 és 12 km/h sebesség közé eső munkatartományban 14 sebességfokozat áll rendelkezésünkre. A maximálisan elérhető fokozatszám: 48 előre és 16 hátra.

Említést érdemel a traktor „ECO FORTY” funkciója (powershift opciónál), ami 1900 min-1 alatti motorfordulatot jelent a maximális 40 km/h végsebesség esetén. Ennek eredménye a hagyományos megoldásokhoz képest az alacsonyabb zajszint és üzemanyag fogyasztás, valamint a hosszabb motor élettartam.

Az új 5-ös sorozat többféle TLT változatot is kínál elektrohidraulikus verzióban a sebességváltótól függően. Kettő vagy négy fordulatszámmal (540, 540 Eco, 1000 és 1000 Eco) rendelhetők. De választani lehet sebességarányos hajtást is.

 

Erőteljes hidraulika

Az alapváltozatok mechanikus szabályozású hidraulika rendszerrel kerülnek szállításra, melyek magukban foglalnak egy ergonomikus emelőrendszer vezérlést (E.L.S.), melynek segítségével még ennél az egyszerű kivitelnél is gyorsan és pontosan lehet a hidraulika karokat emelni és süllyeszteni az előre beállított értékre. Persze választható elektromosan szabályozható Landtronic opció is. Itt már a ’potmétereké’ a főszerep, amely részletesebb állítást tesz lehetővé.

A hidraulikus elemek működtetéséhez 62 l/perc teljesítményű fogaskerék szivattyú, maximálisan 190 bar nyomáson biztosítja az olajat, ami tandem révén még kiegészül egy 32 literes résszel is a kormányzáshoz vagy az egyéb hidraulikus traktorfunkciókhoz (differenciálzár, összkerékhajtás, powershift).

Fontos megjegyezni, hogy a 3 pont függesztés elektromos erőszabályzása már az alsó függesztő karon érzékeli a vonóerőt, mely ezáltal igen precíz munkát eredményez. A függesztő szerkezet emelőkapacitása 4.500 kg tömeg emelésére képes a kapcsolódási pontoknál.

Munkaeszközök működtetéséhez három hátsó kihelyezett szelepet találunk, de rendelhető középre még kettő, ami a traktorra szerelt rakodógép működtetését végzi.

Igény szerint rendelhetünk fronthidraulikát is, amely kiegészíthető front TLT-vel, így az előre szerelhető munkagépek üzemeltetése sem gond.

 

Komfortos kabin

A traktorok megjelenését jelentős mértékben meghatározza a TOTAL VIEW SLIM fantázianévre keresztelt vezetőfülke. Belépve azt tapasztaljuk, hogy nincs a padozaton semmiféle akadály (sebességváltó alagút), az teljesen sík és akadálymentes. Az ergonómiát továbbra is szem előtt tartva a tervezők a kezelőszerveket logikusan és praktikusan, az egyes funkciókat csoportosítva (az összetartozókat azonos színnel ellátva) helyezték el. Gondoljunk itt a sebességváltó, a hidraulika működtető elemeire úgy, mint a világítás és az egyéb elektromos berendezések kapcsolóira. A váltókarok közelebb kerültek a vezetőhöz, mely által nem lesz fárasztó a fokozatváltás. A stílusos és jól megvilágított műszerfal a kormányoszloppal együtt dönthető, így a kezelő minden pozícióban rálát a műszerekre, kontroll lámpákra és a kijelzőre. Az alapfelszereltség része a légrugózású vezetőülés és a légkondicionáló berendezés. A kabin szellőzőrendszere, a légcsatornák elhelyezése egyenletes hőmérséklet eloszlást, ezáltal kellemes munkavégzést eredményez. A levegőszűrők a tető helyett a hátsó oszlopokban kerültek elhelyezésre, egyszerűbbé téve a karbantartást és a cserét.

A kilátás a négypilléres konstrukciónak köszönhetően tökéletes, és a rakodási munkákat tovább segíti a nagyméretű tetőablak is.

A kezelőtérben nemcsak a pilótára, hanem az alkalmanként ott helyet foglaló kísérőre is gondoltak a konstruktőrök. Az utasülést előre, a vezető bal oldalára helyezték, méretében és komfortjában megfelelve a tőle elvártaknak.

A felhasznált korszerű kárpitoknak és burkolatoknak köszönhetően alacsony lett a belső tér zajszintje.